۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
قزل آلای خال قرمز مانع انتقال آب از سد لار به تهران/ مشکل زیستگاه قزل آلای خال قرمز حل می‌شود؟
معاون وزیر نیرو؛ راه کار پیشنهادی خود را به محیط زیست اعلام کرده ایم 

قزل آلای خال قرمز مانع انتقال آب از سد لار به تهران/ مشکل زیستگاه قزل آلای خال قرمز حل می‌شود؟

تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو می‌گوید که راه کارهای پیشنهادی ملاحظات زیست محیطی برای حفظ زیستگاه ماهی قرل آلای خال قرمز را به سازمان محیط زیست ارسال کرده و منتظر پاسخ آنها هستیم. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، اگر محیط زیست امروز موافقت خود را اعلام کند، از فردا عملیات اجرایی پروژه را آغاز می‌کنیم.

بازار؛ گروه انرژی: سد لار سالانه ۱۶۰ میلیون مترمکعب از آب تهرانی‌ها را هدر می‌دهد. این هدر رفت آب در شرایطی است که وزیر نیرو می‌گوید آب موجود در اطراف تهران کفاف نیازهای پایتخت نشین‌ها را نمی دهد و تهران بعد از سیستان کمترین ذخایر آبی کشور را دارد. از طرفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران هم به بازار می‌گوید که در زمینه خدمات رسانی در حوزه آب ۱۰ سال عقب هستیم و تامین آب شرق تهران با چالش اساسی مواجه هستیم. با این وجود حدود ۵ سال است که انتقال آب از سد لار در پیچ و خم سازمان محیط زیست گیر کرده است. سازمان محیط زیست که در ابتدا موافقت شفایی خود را با اجرای این پروژه اعلام کرده بود حالا مدعی است که انتقال آب از سد لار زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز را به خطر می‌اندازد. حالا  آنگونه که محمد تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو به بازار می‌گوید: راه کارهای پیشنهادی محققین دانشکده شهید بهشتی برای حل مشکل انتقال آب از سد دلار را به سازمان محیط زیست ارسال کرده و منتظر پاسخ نهایی هستیم. در این راه کار به دنبال تامین آب مردم شرق تهران ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفظ زیستگاه قزل آلای خال قرمز بوده ایم. او امیدوار است که با اعلام موافقت سازمان محیط زیست مشکل تامین آب حدود ۱.۵ میلیون نفر حل شود.  

راه کارهای پیشنهادی محققین دانشکده شهید بهشتی برای حل مشکل انتقال آب از سد دلار را به سازمان محیط زیست ارسال کرده و منتظر پاسخ نهایی هستیم. در این راه کار به دنبال تامین آب مردم شرق تهران ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفظ زیستگاه قزل آلای خال قرمز بوده ایم

بزرگترین سازه دزد جهان 
برخی سد لار را بزرگترین سازه دزد جهان معرفی می‌کنند. بر اساس آماری که اعلام شده سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب فرار آب از سد لار اتفاق می‌افتد.  بر اساس آنچه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرده در شرایط کنونی ۱۶۰ میلیون متر مکعب از آب این سد سهم تهران است و در حال حاضر به دنبال انتقال ۱۶۰ میلیون متر مکعب آبی هستیم که سالانه از این سد خارج می‌شود.
به گفته تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو، نمی توان به صورت کامل مانع فرار آب از این سد شد. اما با انتقال آب به وسیله یک تونل  می توان از بخشی از آن برای تامین آب منطقه شرق تهران استفاده کرد.

سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب فرار آب از سد لار اتفاق می‌افتد. نمی توان به صورت کامل مانع فرار آب از این سد شد. اما با انتقال آب به وسیله یک تونل  می توان از بخشی از آن برای تامین آب منطقه شرق تهران استفاده کرد

بی تفاوتی مسئولین به انتقال آب از سد لار 
به نظر می رسد که توقف چندین ساله این پروژه تامین آب برای برخی از مسئولین خیلی مهم نیست. رضوی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون متر مکعب از آب سد لار در رودخانه هراز جاری می‌شود، گفت: در حال حاضر هیچ توجیه اقتصادی ندارد یک پروژه که هزار میلیارد تومان سرمایه پیمانکار روی آن خوابیده است چند سال معطل بماند و این برای کشور هزینه است، زیرا پیمانکار تمام هزینه‌ها و تعدیل‌ها را بدون اینکه کاری انجام بدهد دریافت می‌کند و در حال حاضر هم هیچ مسئولی ورود نمی کند و نمی پرسد که چرا این پروژه خوابیده است، درحالی که اگر یک پروژه کوچک در فیروزکوه یا شهریار معطل بماند بارها به آن اعتراض می‌شود.
رضوی با بیان اینکه درشرایط کنونی ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب سطحی مربوط به سد طالقان و لار داریم که نمی توانیم به دلیل موانعی که ایجاد شده به تهران انتقال بدهیم، افزود: تا زمانی که محدودیت برای استفاده از آب سطحی لار و طالقان برای تهران وجود دارد بهره برداری از آب‌های زیرزمینی در این منطقه ادامه دارد که منجر به پیشروی نیترات، فرونشست زمین و ... می‌شود که در نهایت با توجه به اینکه سالانه ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به استان تهران اضافه می‌شود هر چقدر سامانه‌های انتقال آب به تعویق بیفتد به همان میزان مشکلات تامین آب شرب به وجود می‌آید.
بر اساس آنچه اعلام شده سامانه انتقال آب لار به تهران به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران می‌گوید: اگر سازمان محیط زیست امروز موافقت خود را با این پروژه اعلام کند، از فردا عملیات اجرایی آن را آغاز می کنیم.

در حال حاضر هیچ توجیه اقتصادی ندارد یک پروژه که هزار میلیارد تومان سرمایه پیمانکار روی آن خوابیده است چند سال معطل بماند و این برای کشور هزینه است، زیرا پیمانکار تمام هزینه‌ها و تعدیل‌ها را بدون اینکه کاری انجام بدهد دریافت می‌کند

کشمکش محیط زیست و وزارت نیرو 
به دنبال مذاکرات و اعلام موافقت شفایی سازمان محیط زیست، در سال ۹۴ بود که پروژه انتقال آب از سد لار به تهران کلید خورد. پیمانکار هم دو دستگاه تی بی ام مستقر کرده که قیمت هر کدام از آنها ۵۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۴ کیلومتر هم حفاری کرده است، اما به دلیل مشکلات زیست محیطی این پروژه متوقف شد. محیط زیست مدعی بود که هیچ مجوز کتبی برای اجرای این پروژه صادر نکرده است. سازمان محیط زیست می‌گوید خواستگاه این ماهی، رودخانه هراز و دریاچه سد لار است و به هین دلیل با اجرای پروژه انتقال آب مخالف هستند. به دنبال این مخالفت‌ها، شرکت آب منطقه ای تهران پیشنهاد داد که دانشگاه شهید بهشتی پروژه مطالعاتی را در این خصوص انجام داده و بر اساس پیشنهادهایی که محققین این دانشکده ارائه می‌دهند، عملیات اجرایی این پروژه از سر گرفته شود. اما به نظر می‌رسد که اختلاف‌های سازمان محیط زیست و وزارت نیرو سر درازی دارد و اینبار سازمان محیط زیست مازنداران با استناد به قانون سال ۸۴ زیر بار اجرای این پروژه نمی رفت.  
رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در اینباره می‌گوید: محیط زیست استان مازندران در حالی پروژه انتقال آب لار را نمی پذیرد که محیط زیست کشور موضوع انتقال آب را پذیرفته است و بررسی‌ها هم همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم با تصمیم گیری‌های مدیریتی این مشکل برطرف شود.

 
 

کد خبر: ۵۰٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha