۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
قبرس بخشی از خاورمیانه است، اما مردمش اطلاعی از ایران ندارند!
مؤسس خانه ایران و قبرس در گفتگو با بازار:

قبرس بخشی از خاورمیانه است، اما مردمش اطلاعی از ایران ندارند!

«پولینا آنیفتو» با اشاره به اینکه ایران در جذب گردشگر قبرسی ضعیف عمل می‌کند گفت: فرصتهای سرمایه گذاری مناسبی برای تجار ایرانی در قبرس وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار قبرس باز و آزاد و اقتصاد آن مبتنی بر خدمات می‌باشد و انعطاف‌پذیری اقتصاد و عملکرد موفق آن در طول دوران به اثبات رسیده است. از چند سال قبل، دولت قبرس بمنظور جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی، نرخ مالیات دریافتی از شرکت ها را نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در پایین ترین مقدار ممکن قرار داده است.

این کار دولت قبرس به همراه بهره بردن از مزیت های عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین امنیت بالا، منجر به رجوع بسیاری از شرکت های اروپایی علی الخصوص انگلیسی به این کشور جهت فرار از پرداخت مالیات های گزاف شده است. گردشگری، خدمات مالی و املاک و مستغلات مهمترین بخش اقتصاد قبرس را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل شرکت های ایرانی نیز متمایل به سرمایه گذاری در قبرس و بهره بردن از مزایای این کشر هستند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پولینا آنیفتو»، بنیانگذار خانه ایران در قبرس و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، سیاست خارجی و اقتصاد کلان تنظیم نموده که در ادامه می آید. پولینا دارای مدرک دکترا از دانشگاه لنکستر انگلستان است و تز دوره دکترای وی امنیت خلیج فارس بوده است.

*ارزیابی شما از حجم روابط تجاری ایران و قبرس چیست و دو کشور از نظر گسترش تجارت چه پتانسیل هایی دارند؟
قبرس از سابقه ای طولانی در روابط خوب با ایران برخوردار است، از جمله توافق نامه های دوجانبه با قدمت چندین دهه در زمینه ارتقا و حمایت از سرمایه گذاری ها، حمل و نقل تجاری، علوم پزشکی، گردشگری، آموزش و فرهنگ. در سپتامبر ۲۰۱۴، هنگام عقد تفاهم نامه همکاری اتاق های بازرگانی ایران و قبرس، حرکت جدیدی به ارتباط تجاری دو کشور تزریق شد. دو رویداد مهم در آگوست ۲۰۱۵ با هدف تقویت تجارت و همکاری بین دو کشور صورت گرفت: تاسیس انجمن بازرگانی قبرس و ایران با ۷۵ شرکت که به عنوان عضو ثبت نام کرده اند و امضای توافق نامه اجتناب از مالیات مضاعف و فرار مالیاتی، همراه با پروتکل همراه، بر اساس چارچوب کنوانسیون مالیاتی مدل OECD.

در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶، اتحادیه اروپا برنامه جامع اقدام مشترک که تحریم های ایران را کاهش داد اجرا کرد و بازگشت تهران به بازارهای بین المللی سرمایه را مشخص کرد. پس از خروج ایالات متحده آمریکا از آن و اجرای تحریم ها، معاملات تجاری بین دو کشور محدود شد و انجمن تجارت قبرس و ایران در یک سال گذشته فعال نیست.

در سالهای اخیر، سالانه حدود ۶۰۰۰ ایرانی از قبرس بازدید می کنند. با این حال، به دنبال توافق نامه دو جانبه فرهنگی و تجاری بین قبرس و ایران در اوایل سال ۲۰۰۹، وزیر گردشگری قبرس «پاسچالیدس» از برنامه های خود برای افزایش سالانه ۲۰۰۰۰ نفر گردشگر ایرانی از قبرس خبر داد. اگرچه هیچ جدول زمانی اعلام نشده است، اما یک دوره ۵-۸ ساله جهت اجرای آن منطقی به نظر می رسد.

به عنوان بخشی از توافقنامه دو جانبه فرهنگی و تجاری، اعلام شد که ویزاهای ویژه و مجوزهای اقامت در قبرس برای ایرانیان ثروتمندتر که مایل به خرید ملک در قبرس هستند (حداقل به مبلغ ۳۰۰،۰۰۰ یورو) ایجاد می شود. اگرچه این طرح کاملاً جدید نیست، اما این طرح فعلاً برای یک دوره تعریف نشده به تعویق می افتد.

*یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در قبرس بخش خدمات مالی، صنعت گردشگری و فعالیتهای املاک و مستغلات است. در بخش خدمات مالی صنایع و بخشهایی از قبیل تجارت، بنیادها، تجارت خارجی، بانکداری، تجارت  مالی، بیمه و مدیریت بودجه توانسته اند رشد خوبی داشته باشند. سودآوری شرکت های سهامی و تشکیل شرکت ها باعث شده بسیاری از شرکت ها به این کشور نقل مکان کرده و سرمایه خود را برای تجارت در بازارهای قبرس ارسال کنند. از نظر خدمات مالی ، قبرس چه جذابیت هایی می تواند برای شرکت های ایرانی داشته باشد؟
ایران با قبرس فاصله زیادی دارد اما روابط دیرینه ای بین دو کشور وجود دارد. شاید افراد کمی در قبرس درک کنند که قبرس در دوره های مختلف بخشی از امپراتوری های پارس باستان بوده است. چندین تاجر ایرانی به من گفته اند که فرصت های سرمایه گذاری در قبرس نه تنها در املاک و مستغلات، بلکه در صندوق ها و مدیریت شرکت نیز بسیار زیاد است.

خانه ایران که طی هفته های آینده راه اندازی می شود یک اولویت دارد و آن این است که یک محیط شرکتی به مشاغل و شرکتهای نوپای ایرانی برای دیدار با مشاغل و پروژه هایی در قبرس، یونان، اروپا و جهان ارائه دهد. خدمات ارائه شده این است که خانه ایران دفاتر خود را برای شرکت های ایرانی در قبرس افتتاح خواهد کرد و آنها می توانند با مشتریان خارج از ایران و در اروپا ملاقات کنند، به عنوان نامزد و نماینده شرکت های ایرانی در سراسر جهان کار کنند و مشتریان بالقوه در تمام صنایع را جستجو کنند.

بنابراین، بخش مالی در قبرس بسیار قوی است و دارای کانال های تجاری و معاملاتی در سراسر جهان است و این کشور یک مرکز مالی برای خاورمیانه و اروپا با تعداد زیادی از ساکنان و فعالیت های خارجی است. در ۴ آگوست ۲۰۱۵ قبرس و ایران پیمان مالیاتی برای جلوگیری از مالیات مضاعف را امضا کردند که از اول ژانویه ۲۰۱۶ در قبرس و در مارس ۲۰۱۶ در ایران لازم الاجرا شد. این پیمان با فرم کنوانسیون مدل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) برای جلوگیری از مالیات مضاعف بر درآمد و سرمایه مطابقت دارد.

با توجه به اینکه ایران در حال بازگشت به بازار است، در ۲ سال آینده، قبرس می تواند راهی برای تأسیس شرکت های ایرانی در حوزه قضایی اروپا با انعطاف پذیری مالیاتی باشد. خانه ایران می تواند میزبان مشاغل ایرانی باشد و در زمینه شرکت ها و تجارت مشاوره دهد.

*قبرس بندر بزرگی برای تجارت و ترانزیت کالا بنام «لیماسول» دارد. وجود این بندر و موقعیت بین قاره ای قبرس منجر به افزایش قابل توجه بسیاری از مشاغل مرتبط با تجارت شده است. ایران خطوط حمل و نقل خود را در تجارت با قبرس در این بندر حفظ کرده است. اهمیت این بندر برای روابط تجاری ایران چیست؟
مجاورت جغرافیایی قبرس با ایران را نباید دست کم گرفت. پروازهای مستقیم از لارناکا، قبرس به تهران کمتر از دو ساعت طول می کشد و زمان قبرس تنها یک ساعت و نیم از زمان تهران عقب است. این مقایسه ای مطلوب با مراکز بین المللی مستقر در اروپای غربی است.

«لیماسول» بزرگترین بندر قبرس است و از طریق مدیترانه مسیرهای مناسب بین المللی و یک انبار ناخالص از صنعت نوشیدنی دارد. به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا، شرکتی که از بندر قبرس فعالیت می کند تابع قانون ارتباطات اتحادیه اروپا است و ممکن است از آن استفاده کند. این بدان معنی است که موسسات مالی مستقر در قبرس و تجارت حمل و نقل بین دو کشور با استفاده از چارچوب هماهنگ اتحادیه اروپا می توانند ساختار سرمایه گذاری ها و عملیات تجاری را برای سرمایه گذاری پان اروپایی نه تنها تحت بازار واحد اتحادیه اروپا، بلکه در بانکداری، بیمه تجارت و صنعت مالی ایجاد کنند.

*بیش از ۷۰٪ درآمد قبرس از بخش خدمات تأمین می شود. مهمترین این بخشها را می توان خدمات مربوط به گردشگری ، املاک و مستغلات و همچنین خدمات مالی دانست. شما در این زمینه نیز فعال هستید. توضیح دهید که فعالیت های شما در این زمینه برای گسترش روابط دو کشور چه بوده و برای گسترش آن چه اقداماتی را در نظر دارید؟
قبرس تنها حوزه قضایی قانون عادی است که از مفاد پیمان سرمایه گذاری دو جانبه (BIT) با ایران که در ۲ مارس ۲۰۰۹ امضا شد و از ۱۸ آوریل ۲۰۰۹ به اجرا درآمد، بهره مند می شود. قبرس همان سیستم حقوقی انگلستان، استرالیا و کانادا را دارد. BIT همکاری دو کشور در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی را ایجاد می کند و پایه محکمی فراهم می کند که سرمایه گذاران قبرسی و سایر سرمایه گذاران خارجی با استفاده از یک شرکت قبرسی می توانند سرمایه گذاری خود را در ایران ایجاد کنند. BIT تضمین می کند که سرمایه گذاران در ایران از حقوق برابر برخوردار بوده و به منابع عادلانه دسترسی دارند. و همچنین از سرمایه گذاری ها و اعطای مجوزهای مورد نیازدر صورت مطابقت با قوانین قابل اجرا حمایت می کند.

بر اساس پایگاه داده تجارت بین المللی سازمان ملل متحد، صادرات قبرس به ایران در طول سال ۲۰۱۹، ۹.۲۹ میلیون دلار بود. براساس این پایگاه، در طی سال ۲۰۱۹ واردات قبرس از ایران ۵۶۰.۸۱ دلار آمریکا بوده است. سالانه حدود ۶.۰۰۰ ایرانی به این جزیره سفر می کردند و بسیاری هنوز در دانشگاههای قبرس تحصیل می کنند.

خانه ایران در زمینه فن آوری، املاک و مستغلات، سرمایه گذاری، گردشگری، آموزش، ترتیب ویزا برای ارتقای تحصیلی دانشجویان و دانشگاه ها، بازارهای مالی، ساخت و ساز و انرژی تخصص دارد و هدف ما کار در داخل و خارج از ایران است و ما خدمات زیر را برای کمک به تجارت بین دو کشور ارائه می دهیم:

۱) کمک به شرکتهای ایرانی، موسسات دولتی و اشخاص جهت انتقال تجارت در داخل و خارج از ایران

۲)  کار با شرکت ها و گروه های بین المللی در اروپا و در سطح جهانی

۳)  افتتاح خانه ایران که به فرهنگ، میراث ایرانی، شرکتهای نوپای ایرانی و نوآوری بین قبرس و ایران می پردازد.

*عمده محصولات وارد شده به قبرس شامل: مواد شیمیایی، وسایل نقلیه، هیدروکربن ها، ماشین آلات و آهن و فولاد است. اقتصاد قبرس به واردات انرژی وابسته است و واردات در مقایسه با بخش خدمات مازاد است. ایران نیز در این زمینه فعال است، اما به نظر می رسد که ایران موقعیت خوبی در این بخشها ندارد. قبرس همچنین بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران است. برای گسترش روابط چه مراحلی باید در این زمینه طی شود؟
این یک سوال عالی است زیرا قبرس در یافتن ارائه دهندگان به این صنایع مشکل دارد و اخیراً سعی کرده محصولات خود را از طریق لبنان پیدا کند. قطعاً انجمن تجارت بین دو کشور نیاز به احیای مجدد و امضای تفاهم نامه ای برای تبادل تجربه، سفر قبرسی ها به ایران برای اهداف آموزشی در زمینه انرژی و ایرانیان برای بازدید یا استخدام در قبرس دارد.

دانش و تجربه در این صنایع چیزی است که اقتصاد قبرس از آن بی بهره است و ایران می تواند یکی از تأمین کنندگان اصلی آن باشد. همچنین شرکت های حمل و نقل، تسهیلات بانکی و همکاری سیاسی برای پیشرفت قبرس و کمک به این بخش مورد نیاز است.

*یکی از زمینه های مهم در گسترش روابط دو کشور ، گردشگری است. ایران و قبرس دو کشور توریستی هستند. یکی از دلایلی که تعداد گردشگران قبرسی به ایران کم است ، عدم آگاهی آنها از وضعیت با ثبات در ایران است. به نظر می رسد با گسترش روابط فرهنگی از جمله بازدیدهای علمی و دانشگاهی می توان این ذهنیت غلط را اصلاح و به انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری کمک کرد. نطر شما چیست؟
قبرسی ها در تعطیلات خود کمتر پرماجرا هستند و ایران مرتباً از طریق آژانس های گردشگری تبلیغ نمی کند. مردم قبرس بیشتر به یونان، انگلستان، اروپا و کشورهای عجیب و غریب سفر می کنند.  

تبلیغات رسانه ای روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است و اگرچه قبرس بخشی از خاورمیانه است، مردم اطلاعات کافی در مورد ایران ندارند. خانه ایران دارای عکس، نمایشگاه فرهنگی، کالاهایی خواهد بود تا مردم قبرس با ایران ملاقات کنند و با فرهنگ ایرانی آشنا شوند، که باید بگویم با فرهنگ و سبک زندگی قبرس بیگانه نیست. منظور من این است که ما محصولات مشابه استفاده می کنیم، از دیدن شهر برای قهوه و چای لذت می بریم، خانواده گرا هستیم، هر دو کشور مذهبی هستیم و باید روزی یک کنفرانس برای اثبات شباهت های مسیحیان ارتدوکس و تشیع برگزار کنیم.

* خانه ایران چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟
خانه ایران در پافوس قبرس با گسترش آینده به لوکزامبورگ ایجاد شده است. نهادی که جهت انجام خدمات شرکتی، بازاریابی، ارتباطات و بخش های حقوقی ایجاد شده و فرصت هایی را در صنعت محلی و جهانی ایجاد می کند. شرکت ما فرصتی را برای مشارکت در مهمترین تلاشهای تجاری فراهم می کند.

برای ایجاد فرصت های حرفه ای عالی برای نمایندگی شرکت ها در اروپا و در سطح جهانی و تمرکز بر توسعه خدمات و محصولات نوآورانه شرکتی مانند حقوق، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت، بانکداری، بازاریابی، تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری، علوم سیاسی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات جنگ، روابط عمومی، ارتباطات، استراتژی تجارت، مطالعات فرهنگ و میراث، خدمات دبیرخانه، ادغام شرکت ها، ثبت صندوق ها، مدیریت ثروت، مهاجرت، دانشگاه ها و مطالعات شغلی، خدمات نظارتی و انطباق، مطالعات اقتصاد کلان، مطالعات بانکی سیاسی و اقتصادی این خانه در نظر گرفته شده است. ما سپس به دنبال عملیاتی کردن خدمات زیر به شرکتهای ایرانی هستیم. باید گفت همه شرکتها نمایندگی خواهند شد و یک پایگاه داده به بازار اروپا و جهان معرفی خواهد شد.

• برگزاری مسابقات جهت تعیین بهترین ایده بین قبرس و کارآفرینان ایرانی؛

• تهیه کتاب جیبی برای ایرانی ها؛

• تبلیغ سفر برای بازدید از شرکتهای نوپا؛

• جهت گیری شغلی به دانشگاه ها؛

• تهیه خبرنامه سه ماهه در مورد فرهنگ و تجارت برای شرکت های جهانی؛

• صفحه اینستاگرام / فیس بوک خانه؛

• افتتاح خانه ایران برای تولید محصولات سنتی.

کد خبر: ۵۰٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha