۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
دلایل رسوب برنج‌های وارداتی در گمرکات و بنادر کشور
معاون گمرک ایران تشریح کرد

دلایل رسوب برنج‌های وارداتی در گمرکات و بنادر کشور

جمال ارونقی، معاون گمرک ایران درخصوص اطلاعیه بانک مرکزی درباره مشکل برنج‌های رسوبی اعلام کرد: صادر نشدن کد رهگیری بانک مرکزی مانع از ترخیص کالا و علت اصلی رسوب کالا در گمرک است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران با اعلام اینکه حدود ۷.۵ میلیون تن کالای اساسی و غیر اساسی در بنادر کشور دپو شده است، تاکید کرد: اخذ ثبت سفارش برای کلیه کالاها الزامی است.

او گفت: تا وقتی که این کد ارائه نشود کالاها هم در گمرک باقی خواهند ماند.

معاون گمرک ایران افزود: کالایی که بر اثر مشکلات ترخیص بیش از ۴ ماه در گمرک دپو شود، رسوبی محسوب می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی تاکید کرد: صادر نشدن کد رهگیری بانک مرکزی مانع از ترخیص کالا و علت اصلی دپو شدنِ کالا در گمرک می شود.

معاون گمرک ایران تصریح کرد: بانک مرکزی در اطلاعیۀ خود اشاره کرده است «درحال حاضر تمام کالاهای برنج موجود در گمرکات کشور که واردکننده، متقاضی ارز با نرخ نیمایی باشد، براساس فهرست اعلامی وزارت صمت، دارای تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند»، اما اشاره ننموده است که با «تخصیص ارز»، کالایی قابل ترخیص از گمرکات نیست و این ارائه کد رهگیری بانک است که اجازه ترخیص کالا به گمرک می‌دهد.

مهرداد جمال ارونقی ادامه داد: از ابتدای امسال تا ۴ آبانماه ۹۹، ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که این میزان ترخیص در مقایسه با مدت مشابه (۹۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار) از نظر وزنی ۴۱ درصد و از نظر ارزشی ۴۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل تعهدات ارزی بانک مرکزی در ادامه برنامه تلفنی گفت: برای ترخیص کالا باید فرایند تخصیص کالا، چگونگی تامین ارز و سپس صدور کدرهگیری طی شود.

شیوا راوشی افزود: در چند روز گذشته ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین ارز واردات برنج تخصیص یافته است.

کد خبر: ۵۰٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha