۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
گزارش اولیه حادثه صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان
طی اطلاعیه‌ای اعلام شد

گزارش اولیه حادثه صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان

دفتر بررسی سوانح و حوادث وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای گزارش اولیه حادثه جدی صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دفتر بررسی سوانح و حوادث طی اطلاعیه‌ای گزارش اولیه حادثه جدی صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد. در متن اطلاعیه نوشته شده است: «درساعت ۳۵: ۱۴ به وقت محلی روز سه شنبه مورخه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ هواپیمای فوکر ۱۰۰-F  شرکت خدمات هوائی کشور  آسمان به علامت ثبت ATE  -EP  با شماره پرواز ۳۹۶۲ از مبدا فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد اردبیل با ۷ نفرخدمه پروازی و ۸۷ مسافر از پارکینگ فرودگاه حرکت کرده و در ساعت ۱۴:۴۵ روی باند ۲۹ چپ شروع به برخاستن کرده است.

پس از شروع Take Off و در فاصله حدود ۵۰۰ متری از ابتدای باند پرواز و در سرعتkt  ۹۱ =IAS  موتور شماره ۲ هواپیما دچار آسیب گردیده و بلافاصله پارامترهای راندمان موتور به شدت کاهش یافته است. در این وضعیت بدلیل پایین تر بودن سرعت IAS از سرعت انصراف از پرواز(   )، خلبان پرواز اقدام به انصراف از پرواز نموده و با خاموش شدن موتور صدمه دیده به رمپ پروازی مراجعه نموده و مسافران از هواپیما پیاده گردیدند و با هواپیمای جایگزین به مقصد پرواز نمودند.

پس از وقوع حادثه نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث و دفتر صالحیت پرواز معاونت استاندارد پرواز سازمان بالفاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه جهت ارزیابی شدت حادثه انجام و دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده گردید. ارزیابی های اولیه انجام پذیرفته نشان از بروز اشکال در بخش توربین موتور صدمه دیده(HPT  ) بوده که باعث گردیده تا برخی قطعات موتور از جمله پره های توربین از موتورکنده شده و از پوسته موتور عبورکرده و تعدادی پره به بدنه هواپیما برخورد کرده و وارد کابین هواپیما شود.

به رغم نزدیک بودن یکی از مهمانداران پرواز به محل برخورد قطعات در داخل کابین عقب هواپیما، خوشبختانه صدمه جرحی به ایشان و سایر سرنشینان وارد نیامده است. مشاهدات اولیه و نظر متخصصان فنی مربوطه در شرکت آسمان نشان می دهد که احتماالً بریدن شفت موتور علت این حادثه بوده است، لذا نیاز به انجام بررسی های بیشتر در کارگاه موتور می باشد. مشابه این رویداد نیز برای یک هواپیمای فوکر برزیلی قبالً حادث گردیده که منجر به فوت یک مسافر شده است.

از آنجائی‌که وقوع حوادث مشابه ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد، این دفتر تصمیم به بررسی این حادثه جدی نموده و با ارسال Notification به کشور سازنده و طراح هواپیما، شروع بررسی حادثه را اطلاع رسانی نموده است و کمیسیون های بررسی سوانح کشورهای هلند(DSB  ) به عنوان نماینده سازنده هواپیما و کشورهای آلمان ( BFU) و  انگلیس(AAIB  ) به عنوان طراح و سازنده موتور و قطعات هواپیما نمایندگان خود را در این خصوص معرفی نموده‌اند. شایان ذکر است مراحل تحقیقات درخصوص بررسی حادثه در حال انجام بوده وپس از اتمام بررسی ها گزارش نهایی متعاقباً ارائه خواهد گردید.»

کد خبر: ۵۰٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha