۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
 رویکردهای متفاوت ترامپ و بایدن در قبال ایران
رگنیوم بررسی می کند:

رویکردهای متفاوت ترامپ و بایدن در قبال ایران

ترامپ و بایدن رویکردهای متفاوتی را در ارتباط با ایران در پیش گرفته اند. هدف ترامپ، ذکر مفاد جدید در برجام و یا عقد توافق هسته ای جدید برای حل و فصل مشکلات می باشد، در حالی که بایدن قصد دارد، این اختلافات را از راه دیپلماسی حل و فصل کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی رگنیوم روسیه اخیرا گزارشی با قلم «الکساندر بلوف» با عنوان «رویکردهای متفاوت ترامپ و بایدن در قبال ایران» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

یکی از اولویت ها برای دولت بعدی امریکا، تعیین مشی جدید در قبال ایران و یا از سرگیری روابط با این کشور خواهد بود. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برای امنیت منطقه ای برخوردار است. در دستور کار هم دونالد ترامپ و هم جو بایدن سه مساله قرار دارد: چگونگی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، چگونگی محدود کردن موشک های بالستیک در این کشور و چگونگی حذف کردن گام های تهران برای بی ثباتی منطقه.

ترامپ و بایدن رویکردهای متفاوتی را در راه کسب موفقیت در پیش گرفته اند. برای نمونه، هدف ترامپ، ذکر مفاد جدید در برجام و یا عقد توافق هسته ای جدید برای حل و فصل مشکلات می باشد. به سخن دیگر، در صورت پیروزی مجدد ترامپ، استراتژی رویارویی قبلی ادامه خواهد یافت. بایدن قصد دارد، این اختلافات را از راه دیپلماسی حل و فصل کند. او موافق این است که امریکا به برجام باز گردد. 

تاکتیک ترامپ جهت از بین بردن نظام سیاسی حاکم در ایران، اعمال سیاست فشار حداکثری و به انزوا کشاندن این کشور می باشد. هدف از اعمال فشار، وخیم تر کردن وضعیت اقتصادی ایران و ناگزیر کردن نظام سیاسی این کشور به نشستن در پشت میز مذاکرات است. در صورتی که ترامپ موفق نشود، تلاش خواهد کرد به نارضایتی ها در میان مردم ایران دامن بزند و پس از آن، نابودی نظم سیاسی ایران میسر شود.

در صورت پیروزی ترامپ، به احتمال زیاد، ایران ناگزیر به انجام مذاکرات در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد شد. انتخابات ریاست جمهوری در ایران در اواسط سال آینده برگزار خواهد شد و نتایج انتخابات مجلس شواری اسلامی نشان داده که موضع حسن روحانی تضعیف شده و اصول گرایان قدرت بیشتری یافته اند. در صورتی که توافق بر سر مذاکره با ترامپ میسر شود، روحانی توافق بسیار مناسب تری را پیشنهاد خواهد کرد.

در صورتی که دونالد ترامپ تاکتیکش را تغییر ندهد، احتمال دارد نتیجه هر چیزی باشد. هر گونه دگراندیشی که نظام سیاسی ایران را به خطر اندازد، تحقق خواهد یافت. حتی، اگر نظام سیاسی ایران کنترل خود را از دست دهد نیز نباید در انتظار به قدرت رسیدن یک سازمان مخالف باشیم، زیرا سازمان مخالف قدرتمندی وجود ندارد. بی ثباتی ایران که ۸۳ میلیون نفر شهروند دارد، پیامدهای خطرناکی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

استراتژی دیپلماتیک بایدن همانند دوره باراک اوباما خواهد بود. از میان سه مساله ای که در بالا به آن اشاره شد، به احتمال زیاد، مساله موشکی حل و فصل خواهد یافت. در صورتی که ایران برد موشک هایش را افزایش ندهد و اگر توافقی در راستای محدودیت صادرات موشکی حاصل شود، توافق جامع میان ایران و امریکا حاصل خواهد شد.

در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن بعید به نظر می رسد که بتواند سریعا، تمامی تحریم های ترامپ علیه ایران را لغو کند. به احتمال زیاد، او بخشی از تحریم ها را لغو خواهد کرد تا مذاکرات پیرامون برجام از سر گرفته شوند. در این میان، او بخشی از تحریم ها را نیز حفظ خواهد کرد تا اهرم های لازم برای نفوذ بر فعالیت منطقه ای ایران را در دست داشته باشد.

کد خبر: ۵۰٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha