۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
واشنگتن به اعمال تحریم معتاد شده است/ ایران از برجام درس بگیرد و به نقل و نبات دلخوش نباشد
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

واشنگتن به اعمال تحریم معتاد شده است/ ایران از برجام درس بگیرد و به نقل و نبات دلخوش نباشد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است دولت آمریکا به تحریم معتاد شده و مانند هر معتادی که قادر نیست اعتیاد به یک ماده مخدر را بدون دخالت یا میانروی شخص یا نهاد دیگری ترک کند هنوز فکر می کند تحریم تنها راه به زانو دراوردن سیستم سیاسی ایران است.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا به بررسی این موضوعات پرداخته که در ادامه می آید. انتصار از اساتید شناخته شده مطالعات خاورمیانه و اقتصاد سیاسی بین الملل در سطح جهانی به شمار می رود.

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟

برداشتن تحریمهایی که آمریکا در چارچوب «مبارزه با تروریسم» تدوین می کند کار ساده ای نیست و یک رئیس جمهور نمی تواند به راحتی آنها را کنار گذارد.  اگر به یاد داشته باشید، دولت آمریکا سالها نلسون ماندلا را در لیست افراد تروریست قرار داده بود. بعد از سقوط سیستم نژادپرستانه آفریقای جنوبی و روی کار آمدن ماندلا تقریبا ۷ یا ۸ سال طول کشید که آمریکا توانست به طور قانونی اسم ماندلا را از لیست افراد تروریست خود خارج کند با وجود اینکه ماندلا برنده جایزه صلح نوبل شده بود و تقریبا تمام دنیا از جمله آمریکا او را قهرمان صلح می دانستند. 

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت گذارد این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟

بله، متاسفانه این نوع تحریم هایی که از آنها نام بردید دست آمریکا را برای تحریمهای بیشتر دیگر باز می کند چون اکثر کشورهای دنیا به دلایل مختلفی از تحریم های ثانویه آمریکا بر علیه ایران دنباله روی کرده اند و از این جهت روابط عادی تجاری ایران با کشورهای دیگر را مشکل کرده و در آینده نیز مشکلتر خواهند کرد.  

تا زمانی که دلار آمریکا به عنوان مهمترین ارز در سیستم مالی و تجاری دنیا عمل می کند اینگونه مشکلات برای تجارت خارجی  ایران باقی خواهند ماند و لذا دیوار عادی سازی روابط ایران با اکثر کشورهای دنیا  بلندتر خواهد شد.

*«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟

آنچه را که «رابرت اوبراین» بطور واضح اعلام کرد خیلی دیگر از کارشناسان و مفسرین قبلا گفته بودند.  این صحبت اوبراین بیشتر عصبانیت و خشم دولت آمریکا را از تسلیم نشدن ایران نشان می داد تا هر موضوع دیگر. دولت آمریکا به تحریم معتاد شده است و مانند هر معتادی که که قادر نیست اعتیاد به یک ماده مخدر را بدون دخالت یا میانروی شخص یا نهاد دیگری ترک کند هنوز فکر می کند که تحریم تنها راه به زانو دراوردن و نابودی سیستم سیاسی ایران است.  این اعتیاد نه تنها در دولت ترامپ بلکه در کنگره آمریکا نیز مدتها است که ریشه دوانده است.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟

من با این ارزیابی موافقم. حتی اگر بایدن در انتخابات هفته آینده پیروز شود و بخواهد به برجام باز گردد با موانع قانونی و سیاسی زیادی مواجه خواهد شد.  البته جو بایدن میتواند چند امتیاز ناچیز و حاشیه ای و به قول معروف مقداری نقل و نبات برای ایران روی میز مذاکره احتمالی بریزد ولی او نمیتواند دیوارهای سیمانی و کلفت تحریمهای آمریکا را بشکند.  اگر بایدن به رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود و شرایطی برای مذاکره دوباره بین ایران و آمریکا ایجاد شود، ایران از درسی که در مذاکره در برجام آموخت باید استفاده کند و با چشم و گوش بازتری با آمریکا مذاکره کند که از چاله به چاه نیافتد.

کد خبر: ۵۰٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha