۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
منطقه ویژه اقتصادی بانه در آستانه افتتاح/ رفاه و اشتغال در کردستان افزایش می یابد
بازار گزارش می دهد

منطقه ویژه اقتصادی بانه در آستانه افتتاح/ رفاه و اشتغال در کردستان افزایش می یابد

کردستان- منطقه ویژه اقتصادی بانه در آستانه ورود به چرخه صادرات و توسعه تجارت مرزی است و فاز نخست آن در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به کردستان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال ۸۹ به تصویب رسید و بعد از مطالعه و تعریف طرح اجرایی قرار شد در دو فاز این منطقه به بهره برداری برسد که عملیات اجرایی فاز نخست آن در سال ۹۶ توسط شرکت شهرک های صنعتی کردستان آغاز شد.

فاز نخست آن در ۳۵ هکتار آماده شده که برای اتمام نهایی آن به ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در سفرهفته اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان وعده تخصیص این میزان اعتبار داده شد تا این طرح در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به کردستان افتتاح شود.

فاز دوم این منطقه هم در ۵۰ هکتار اجرایی می شود و اعتبار مورد نیاز این مرحله هم ۳۰۰ میلیارد ریال است که با تامین آن به گفته استاندار کردستان در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار کردستان در سفر روز شنبه ۱۹ بهمن وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه، خواستار اختصاص ۱۴ میلیارد تومان برای تکمیل فاز نخست این منطقه شد.

بهمن مرادنیا یادآور شد: در صورت تامین این میزان اعتبار در سفر آینده رییس جمهور به استان فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه افتتاح می شود و عملیات اجرایی فاز دوم آن هم در هفته دولت سال ۹۹ آغاز می شود.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این سفر با اختصاص ۱۴ میلیارد تومان اعتبار درخواست شده از سوی استاندار کردستان موافقت کرد.

تبدیل بانه به یکی از قطب های اقتصادی کشور

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار بازار در این زمینه به حمایت های دولت از سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بانه اشاره کرد و گفت: معافیت از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی واردات مواد اولیه برای تولیدات کارخانجات صنعتی از مهمترین مشوق ها برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه است.

محمد دره وزمی با بیان اینکه این منطقه می تواند تکمیل کننده حلقه تولید و تجارت در شهرستان مرزی بانه شود، خاطرنشان کرد: این طرح نقش مهمی در توسعه تجارت و صادرات و در نتیجه رشد اقتصادی استان و به تبع کشور خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه ظرفیت ارزشمندی برای سرمایه گذاری در زمینه تولیدات صنعتی است و با همت سرمایه گذاران این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی کشور را دارد.

اعلام آمادگی ۹۰ نفر برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان هم با اشاره به اینکه فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران است، گفت: ۹۰ سرمایه گذار بومی تاکنون برای فعالیت در این منطقه آمادگی خود را اعلام کردند.

احمد خسروی میزان اشتغال این فاز را حدود ۲ هزار نفر ذکر و اضافه کرد: برای اجرای عملیات این فاز ۱۶ میلیارد تومان تاکنون از منابع استانی و همچنین منابع داخلی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این منطقه در ۵۰ هکتار احداث می شود، گفت: این فاز برای ویژه واحدهای نیمه صنعتی و ساختمان‌های خدماتی، تاسیسات، سیستم تصفیه فاضلاب، انبار و سردخانه‌ها است.

وی با اعلام اینکه ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای زیرساخت‌های این منطقه تا کنون هزینه شده است، خاطرنشان کرد:  ۹۰ میلیارد ریال این اعتبار از منابع عمرانی استانی و مابقی اعتبارات هم توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و منابع داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان تامین و هزینه شده است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه منجر به رونق تولید و تجارت در کردستان می شود

دکتر علی فقه‌مجیدی استاد دانشگاه کردستان و اقتصاددان در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: به طور کلی مناطق ویژه اقتصادی بسته به اینکه چگونه مدیریت شوند بر میزان توسعه و رفاه اجتماعی منطقه می تواند تاثیرگذار باشند.

وی اضافه کرد: در حالت عادی سرمایه‌گذاران براساس قوانین بالادستی اقدام به سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف کشور می‌کنند که در مناطق ویژه این امر تسهیل می‌شود و شرایط سرمایه‌گذاری بهبود پیدا می‌کند.

این اقتصاددان افزود: تسهیل و راحت‌ترشدن فرآیند سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه منجر به صنعتی‌تر شدن و افزایش تولید می‌شود.

فقه‌مجیدی از دیگر مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی را جذب سرمایه‌گذاران خارجی ذکر کرد و گفت: هر سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه‌گذاری در هر منطقه‌ای با خود دانش و تکنولوژی نوین  را به همراه می آورد که این نویدبخش پیشرفت در آن عرصه است.

وی اظهارکرد: با توجه به هم مرز بودن کردستان با کشور عراق و روابط تجاری و اقتصادی مطلوبی که برقرار شده است ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه می‌تواند تحول خوبی در حوزه اقتصادی منطقه ایجاد کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه سکوی پرتابی برای تولید، تجارت و در نتیجه اشتغال است که هم شهرهای اطراف بانه و هم کل استان را می تواند در برگیرد.

حدود ۹ سال از تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه و سه سال از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست آن می گذرد، هر چند هفت سال زمان برد تا عملیات اجرایی این منطقه آغاز شود با این وجود همت والایی در بین مسئولان استان و کشور شکل گرفت تا عاقبت بعد از گذشت این سال ها این طرح وارد مرحله اجرایی شود.

پروانه بهره برداری برای فعالیت سرمایه گذاران درمنطقه ویژه اقتصادی بانه از طریق شورای عالی مناطق آزاد هنوز صادر نشده است و مسئولان استانی در انتظار صادر شدن این پروانه هستند تا زمین ها به متقاضیان واگذار شود.

اجرا و مدیریت صحیح مناطق ویژه اقتصادی از عوامل موفقیت آمیز این مناطق در ایجاد و رشد صنایع صادرات گرا است که امید می رود این مهم در منطقه ویژه اقتصادی بانه به خوبی پیاده سازی و دنبال شود.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری غرب بانه و پنج کیلومتری بازارچه مرزی سیرانبند و در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده است که اجرایی شدن آن تحول چشمگیری را در حوزه تجارت و اشتغال در کردستان به دنبال دارد.

کد خبر: ۵٬۰۵۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha