۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
«باشگاه کارآفرینی نوجوانان»؛ از رشد خلاقیت تا ایجاد کسب و کار
یادداشت؛

«باشگاه کارآفرینی نوجوانان»؛ از رشد خلاقیت تا ایجاد کسب و کار

همدان- «توجه به تربیت نوجوانان در زمینه کسب و کارها حدود یکی دو سال پیش به نحوی برنامه ریزی شده بود که در قالب باشگاه‌های کارآفرینان نوجوان در استان همدان پا بگیرد اما این طرح هم چنان مسکوت مانده است»؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: نوجوانی دوره ای از زندگی است که با فاصله گیری از کودکی و رویای بزرگسالی، می توان پرورش را آمیخته روزهایش کرد اما به راستی برای نوجوانانمان چه برنامه ریزی هایی کرده ایم؟ آیا توانسته ایم به صورت هدفمند در رشد خلاقیت های آن ها گام برداریم و آینده آنها را با دستان خودشان ساختارمند سازیم؟

موضوع اشتغال این روزها ذهن بسیاری از جوانان و البته والدین آن ها را به خود مشغول کرده، جوانان تحصیلکرده ای که بدون شغل و یا شغلی درخور تحصیلاتشان روزها را یکی پس از دیگری می گذرانند؛ همه و همه نشان دهنده این است که نتوانسته ایم زمینه رشد آن ها را در بخش های مختلف پرورش دهیم؛ آن هم در سنین مناسب!

نوجوانان ما این روزها یا با آرزوی داشتن شغل های خاصی چون دکتری و مهندسی پا در عرصه انتخاب رشته می گذارند و یا در مسیر آرزوها و رویاهای والدینشان گام بر می دارند؛ موضوعی که در پس آن خلاقیت ها و استعدادهایشان شاید هرگز هم به فعلیت نرسد.

این در حالی است که باید پذیرفت بسیاری از افراد موفق در دنیای کسب‌وکار امروز کسانی هستند که از همان نوجوانی به‌دنبال فرصت‌های کاری بوده‌اند؛ آن‌ها از سنین نوجوانی درک استقلال و پذیرش مسئولیتی تحت عنوان کار قابل درک را آموخته‌اند و همین برایشان فرصتی را ایجاد کرده که ایده‌هاشان رشد کرده و پتانسیل‌هایشان را از دست ندهند و به‌قولی فرصت‌سوزی نداشته باشند.

در این نوشتار به دنبال بحث اشتغال نوجوانان نیستم بلکه صحبت از موضوع رشد خلاقیت ها، بارش افکار و استفاده از ذهن خلاق نوجوانان در محیط و فضای کسب و کار را در پیش دارم.

هشتم آبانماه روز نوجوان نامیده شده است و این روز شاید تلنگری باشد به مسئولین و والدین و البته برنامه ریزانی که مادام به فکر آینده هستند؛ باید دانست که با توجه به آنکه مؤلفه «تربیت فرزندان» دارای ابعاد گوناگونی بوده که هرکدام از این ابعاد در جایگاه خود حائز اهمیت است؛ علاوه بر اینکه بعد «تربیت حرفه‌ای یا همان تربیت شغلی فرزندان» یکی از ابعاد مهمی است که متأسفانه در سیستم آموزشی تا حدود زیادی مورد غفلت واقع شده است.

توجه به تربیت نوجوانان در زمینه کسب و کارها حدود یکی دو سال پیش قرار بود در قالب باشگاه های کارآفرینان نوجوان در استان همدان  پا بگیرد، اما هم چنان مسکوت مانده است


اما در باشگاه هایی با عنوان باشگاه کارآفرینی نوجوانان به این بحث جامه عمل پوشانده چنان که به واسطه آن تربیت نسل آینده به عنوان نسل نوآور و کارآفرین مورد توجه قرار گرفته اما این موضوع که حدود یکی دو سال پیش قرار بود در استان همدان هم پا بگیرد، هم چنان مسکوت مانده است.

در چنین باشگاه هایی علاوه بر متمرکز شدن بر آموزش های مناسب برای تبدیل کردن نوجوان به یک کارافرین نوآور و آموزش مهارت های نرم بنیادین به وی، دیدار چهره به چهره با کارآفرینان نوآور جهت الگوپذیری موثر و شبکه سازی سالم و موثر بین نوجوانانِ دارای روحیه کارآفرینی نیز مدنظر است.

هم اکنون در برخی از کشورها که به این روند روی آورده اند، شاهدیم که امکان صحبت از ایده های خلاقانه کسب و کار برای نوجوانان مهیّا می شود؛ این ایده ها به مرور چکش کاری و اصلاح می شود و با کارافرینان حوزه خاص آن صحبت می شود و همین امر، شاید به رشد ایده های خلاقانه نوجوانان می انجامد و در برخی از موارد، حتی این ایده ها و نظریات از سوی کارآفرینان عملیاتی می شود و این امر موجب می شود که نه تنها والدین دریابند که برای داشتن یک کسب و کار پایدار، فرزندشان می تواند در حرفه و مهارت ها و رشته های دانشگاهی خاصی وارد شود بلکه به نوجوان این اعتماد به نفس را می دهد که در مورد ایده های ذهنی اش صحبت کند، سخنور باشد، پای حرف هایش بماند، مشارکت را بیاموزد و در نهایت، برای سرپا ایستادن در حوزه کسب وکاری خاص، فکر کند، مشورت بگیرد، با نیروهای متخصص و افراد تحصیلکرده و البته فعال در آن حوزه صحبت کند، رشد کند و سپس قدم در مسیر اشتغال بردارد.

این اشتغال همان اشتغال پایدار، نوآور و خلاق است گه با تحقیق و استمرار چندساله به دست آمده  نه اشتغالی که کورکورانه و یک شبه با تقلید از دیگری و بدون در نظر گرفتن جوانب و حتی تفکر پایه گذاری شده است.

در سال جهش تولید می توان تمامی گروه های سنی در جمعیت فعال را وارد کار کرد هرچند شاید دستاورد آن به تولید یک محصول نینجامد اما همین پرورش ذهن خلاق بهترین دستاورد برای نوجوانان خواهد بود.

نوجوانان در باشگاه های کارآفرینی تقویت شده،  مشاهده گری، زیبایی شناسی، اکتشاف مشتری و شبکه سازی را می آموزند و روحیه پرسش گری، یادگیری و آزمایش گری، هوش احساسی، روحیه نفوذ و اقناع، قدرت تخیل و معناسازی در آن ها پرورش می یابد.

مشارکت های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و در نهایت، سرمایه اجتماعی در این روند ممکن می شود و در سایه این مباحث، در آینده همین نوجوانان با ذهنی پویا می توانند قدم در مسیر کارآفرینی بگذارند؛ موضوعی که این روزها، اقتصاد ما به آن نیاز دارد


مشارکت های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و در نهایت، سرمایه اجتماعی در این روند ممکن می شود و در سایه این مباحث، در آینده همین نوجوانان با ذهنی پویا می توانند قدم در مسیر کارآفرینی بگذارند؛ موضوعی که این روزها، اقتصاد ما به آن نیاز دارد.

کما آن که در استان همدان، ذهن های خلاق می توانند پتانسیل های استان را به لحاظ اقتصادی، طبیعی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی بسنجند و بر مبنای آن برنامه ریزی ها را به سمت تولیدات خاص، صنایع خاص، گردشگری ها در برخی از زمینه ها، کسب وکارهای ویژه و غیره سوق دهند اما متاسفانه، پرورش چنین ایده هایی یا مورد توجه نبوده و یا همین ایده ها در حد حرف باقی گذاشته شده اند و بدان ها توجهی نشده است.

حال آن که در چنین باشگاه هایی می توان به کودکان و نوجوانان آموزش داد که چگونه می توانند علاقه خود را به یک تجارت تبدیل و از آن حتی کسب درآمد نیز داشته باشند.

نوجوانان درحالی که باید مهارت های زندگی را به صورت روزمره بیاموزند، باید مهارت های ویژه شغلی را نیز درک کنند و با درک و البته تقویت کسب و کار و کارآفرینی، اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی، مهارت های بین فردی، عزت نفس، سواد مالی، رهبری و البته کارگروهی بتوانند به انگیزه های بلندمدتی دست یابند.

ایجاد انعطاف پذیری و ارتقای سطح اعتماد به نفس نوجوانان یکی از مهارت های بسیار مهمی است که باید در مدارس به دانش آموزان آموخته شود اما حال که در سایه شیوع ویروس کرونا و کلاس های مجازی، بسیاری از بحث های پرورشی به سمت و سوی دیگری رفته است، زمان آن رسیده تا بحث های مذکور را از کانال دیگری دنبال سازیم.

با همه این تفاسیر، بیایید فرزندانمان را که در سنین نوجوانی هستند با مفاهیم اشتغال، کسب و کار و مباحثی از این دست، به نوعی آموزش دهیم که در آینده، شاهد خاموش ماندن استعدادهایشان و با بی علاقگی قدم نهادن در مسیر اشتغال و یا مواجهه با خیل عظیم تحصیلکردگان دانشگاهی بیکار نباشیم.

کد خبر: ۵۰٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha