۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
تاکسی‌های اینترنتی همچنان بدون سهمیه
۱۰۷ میلیارد تومان یارانه سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرد

تاکسی‌های اینترنتی همچنان بدون سهمیه

طبق گفته های مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فرآورده های نفتی تا کنون در قالب ۶ مرحله ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار به عنوان یارانه سوخت به تاکسی های اینترنتی، آژانس‌ها و سرویس مدارس اختصاص پیدا کرده است. با این وجود بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌گویند هنوز هیچ سهمیه ای دریافت نکرده اند.

بازار- «تعداد زیادی از رانندگان  از ادامه کار با تاکسی های اینترنتی انصراف دادند. » آنگونه که یک منبع آگاه به بازار اعلام کرده  بعد از گرانی بنزین، کار کردن در این کسب و کارهای نوین برای خیلی ها دیگر مقرون به صرفه نیست.این منبع آگاه  با اشاره به افزایش  قیمت بنزین یارانه ای از هزار به 1500 تومان، می گوید: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که رانندگان تاکسی های اینترنتی از سوخت یارانه ای استفاده می کنند، بازهم هزینه های آنها حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است.

اما در حالی فعالان این کسب و کار از هزینه های بالای مسافر کشی با وجود دریافت سهمیه بنزین گله می کنند که بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هنوز هیچ سهمیه ای دریافت نکرده اند و ناچار به استفاده از بنزین ۳ هزار تومانی هستند. سهمیه ای که مشخص نیست متولی اصلی آن چه نهادی است و رانندگان باید با کجا در رابطه با مشکلات خود سخن بگویند.

آنگونه که شهرام رضایی مدیر کل برنامه ریزی پخش و پالایش به خبرگزاری بازار  اعلام کرده «تا حالا در قالب  ۶ مرحله، ۱۰۷ میلیارتومان اعتبار تحت عنوان یارانه سوخت را به حساب تاکسی های اینترنتی، آژانس‌ها و سرویس مدارس واریز شده است. » در واقع با در نظر گرفتن قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین می توان ادعا کرد که دولت چیزی حدود ۷۱ میلیون و ۳۳۳ هزار لیتر بنزین یارانه ای برای فعالان در این بخش‌ها در نظر گرفته است.  

او می گوید: « اعتبار در نظر گرفته شده برای رانندگان تاکسی های اینترنتی بر اساس اطلاعاتی که وزارت کشور صورت گرفته و شرکت پخش و پالایش هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته است.  اتهامی که مسئولان وزارت کشور آن را قبول نداشته و به بازارمی‌گویند که اگر نام راننده ای در فهرست نیست باید دلیلش را از مجموعه تاکسی‌های ایننترنتی جویا شد. سوالی که روابط عمومی یکی از تاکسی های آنلاین پاسخ جالبی را برای آن دارد.

نگار عرب به  بازارمی‌گوید:«استعلام‌های هویتی که برای رانندگان تاکسی باید انجام دهیم زمان بر است و به همین دلیل هنوز برخی از رانندگان تاکسی های اینترنتی سهمیه دریافت نکرده اند.

وعده ای که عملیاتی نشد

دقایق ابتدایی روز جمعه ۲۴ آبان امسال بود که سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز در کشور آغاز شد.  بر اساس آنچه در دولت به تصویب رسیده بود، بهای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به یک هزار و ۵۰۰ و بنزین آزاد  به ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد.  قرار بود که برای جلوگیری از بار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین تاکسی‌های بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و تاکسی‌های دوگانه سوز ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین سهمیه ای دریافت می کنند.  در آن زمان مسئولان به رانندگان تاکسی‌های دیگر نیز اطمینان خاطر دادند که سهمیه متناسب برای آنان اختصاص می‌یابد و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت.

در حالی که بر اساس آنچه مسئولان وزارت نفت وعده کرده بودند قرار بود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۷ لیتر سهمیه بنزین به تاکسی های اینترنتی اختصاص داده شود اما آنگونه که  برخی از رانندگان تاکسی های اینترنتی می گویند، هنوز خبری از سهمیه بنزین نیست.

استعلام هایی که ۳ ماه زمان برد

از شروع کارش در یکی از تاکسی های اینترنتی بیش از دو سال می گذرد و به گفته خودش روزانه بیشتر از ۱۲ ساعت در خیابان‌های تهران مسافر کشی می کند با این وجود تاکنون حتی یک لیتر هم بنزین یارانه ای دریافت نکرده است. حسین پژو ۴۰۵ خاکستریش  را کنار پمپ بنزین پارک کرده و سعی دارد که بفهمد آیا سهمیه سوختی که مسئولان به او و هزاران راننده دیگر وعده داده بودند، واریز شده است یا نه.   او  به خبرگزاری بازار می گوید: در دو ماه گذشته بارها  با پشتیبانی اسنپ تماس گرفتم اما می گویند که هنوز سهمیه ای برای من در نظر گرفته نشده است. بالاخره  حدود یک ماه پیش پیامکی از سامانه اسنپ دریافت کردم که سهمیه بنزین از ۱۶ آذر برای شما در نظر گرفته شده  وباید شماره کارت متصل به حساب شبای خود را اپلیکیشن ثبت کنید  تا از حسابتان استعلام بگیریم.   با کلی مکافات برنامه‌ام را به روز کرده و شماره کارت بانکی خود را وارد سیستم کردم. اما از آن روز تا حالا چندین بار به پمپ بنزین مراجعه کردم اما متوجه شدم که بازهم خبری از سهمیه نیست.  

با ۱۵۰ کیلومتر پیمایش مشمول بنزین سهمیه ای نشدم

محمد یکی دیگر از رانندگان تاکسی های  آنلاین است که به گفته خودش سهمیه سوخت به حسابش هنوز واریز نشده است. از حدود ۳۵ سال پیش از یکی از شهرهای آذربایجان شرقی به تهران آمده و مشغول به کار شده " هر کاری را که فکرش را بکنید انجام داده‌ام. از آب میوه فروشی در میدان انقلاب تا کار کردن در شرکت کابینت سازی. اما کار کردن با برخی از پیمانکاران بخش خصوصی دردسرهای خودش را دارد. یه روز به خودت میایی و می بینی که بعد از ۳۵ سال کار کردن تنها ۲۵ سال سابقه بیمه داری. "

او ادامه می دهد: این ماشین نان یک خانواده  ۵ نفره را می دهد. مجبورم در این ترافیک و هوای آلوده تهران روزی ۱۵۰ کیلومتر رانندگی کنم. حتی برخی روزها ۲۰۰ کیلومتر هم می رسد. پنج شنبه و جمعه هم ندارم. با  وجود این حجم از کار می گویند که شما هنوز مشمول دریافت سهمیه بنزین نیستید. سوال من این است که اگر راننده ای که روزانه بیشتر از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش می کند، سهمیه در نظر گرفته نشده، یارانه بنزین به چه کسی تعلق گرفته است.  وی می گوید: احتمالا آقایان فکر می کنند تاکسی های اینترنتی با اینترنت کار می کنند و برای همین نیازی به بنزین ندارند!

کد خبر: ۵٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha