۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
باج گیری بانکی با مدد هوش مصنوعی
سوء استفاده دولت امریکا از قدرت و تکنولوژی

باج گیری بانکی با مدد هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری باعث تسریع انجام عملیاتهای بانکی و کاهش خطا می شود ولی همکاری مالی بانکها با شرکتها و کشورهای تحت تحریم امریکا را نیز سخت تر خواهد کرد.

بازار: استفاده ابزاری ترامپ از هر آنچه در اختیار دارد برای حفظ جایگاه اقتصادی وحصول اهدافش مساله ای است که در رسانه ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است. فایننشال تایمز در گزارشی از استفاده ابزاری ترامپ از دلار به عنوان سلاحی برای تحریم اقتصادی کشورهای مختلف و تحقق اهداف سیاسی خود نوشته است و سی ان ان هم از استفاده ترامپ از ابزار قدرت ریاست جمهوری اش در برخورد با افرادی که علیه وی در جریان جلسات استیضاحش رای داده اند؛ سخن گفت. اما سوال این جاست که دنیا تا کجا در مقابل این سیاستها نخواهد ایستاد؟

فایننشال تایمز در مورد  تحریم های اقتصادی ایران که کشورهای اروپایی با آن مخالف بودند ولی در نهایت نتوانستند راهی برای نجات توافق هسته ای پیدا کنند، نوشت: «ترامپ  اروپا را تهدید کرد هر شرکتی با ایران همکاری کند را تحت تحریم اقتصادی قرار می دهد و از این طریق انگیزه شرکتهای اروپایی برای تجارت با ایران را از بین برد. او حتی در مسیر اجرایی شدن اینستکس هم موانعی ایجاد کردو باعث شد تا اروپا نتواند این  طرح را اجرا کند. »

به نظر می رسد تکنولوژی هم به کمک امریکا آمده است تا از طریق استفاده از آنها در صنعت بانکداری اجرای سیاستهای تحریمی اقتصادی علیه کشورهای مختلف سختگیرانه تر شود.

اروپای ناتوان وضعیف 

فایننشال تایمز با اشاره به این مطلب که اخیرا ترامپ تحریم اقتصادی را به عنوان سلاحی سرد برای جنگ استفاده می کند، نوشت: «قبل از ترامپ استفاده از ابزار تحریم محدودیتهای زیادی داشت ولی اخیرا به اولین و اصلی ترین ابزار برای وارد کردن فشار به دیگر کشورها تبدیل شده است. به همین دلیل است که اروپایی ها در تلاش هستند با اصلاح زیر ساخت یورو، آن را به عنوان پول مورد استفاده در بازارهای جهانی و جایگزین دلار در معاملات معرفی کنند. سران اروپایی سیاستهای دولت امریکا را تهدیدی برای اقتصاد دنیا می دانند و به دنبال یافتن چاره ای برای مقابله با آن سیاستهای نادرست هستند. ولی به دلیل ضعف هایی که در ساختار اتحادیه اروپا وجود  و این واحد پولی وجود دارد، این هدف در آینده نزدیک محقق نمی شود.»

 نظام بانکی دنیا بیش از هر زمان دیگری در جهت سیاسی شدن حرکت می کند و استفاده از هوش مصنوعی  باعث می شود تا رصد افراد در شرکتها  ساده تر و سریع تر اتفاق بیفتد. استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون یکی از سیاستهایی است که این روزها در تمامی صنایع انجام می شود و نظام بانکی هم از این قاعده مستثنی نیست. استیون بیتس، پژوهشگر حوزه بانکی در موسسه مک کینزی در گزارش خود برای این موسسه مطالعاتی نوشت: «قوانین زیادی که در نظام بانکی دنیا وجود دارد؛ باعث شده است تا اتوماسیون و استفاده از هوش مصنوعی به جای انسان برای انجام بسیاری از کارها به مساله ای ضروری تبدیل شود.   در این شرایط می توان روند اجرای  تحریم های اقتصادی علیه اشخاص یا شرکتهای خاص را هم شاهد بود. به عنوان مثال اگر شرکت خاصی یا فرد خاصی  تحت تحریم های امریکا باشد ولی این فرد در یک کشور دیگر سهمی در شرکت جدیدی داشته باشد هرچند نامش به عنوان مدیر عامل یا اعضای کلیدی ثبت نشده باشد، سیستم می تواند تشخیص دهد که این شرکت تحت تحریم است و نقل و انتقال مالی به آنها امکان پذیر نیست.

نظام مالی سیاسی!

 فایننشال تایمز با اشاره به میلیاردها دلار جریمه ای که در نتیجه همکاری بانکهای بزرگ با شرکتها و کشورهای تحت تحریم اقتصادی امریکا پرداخت کردند نوشت: «دولت امریکا نظام مالی دنیا را سیاسی کرده است. حتی برای تبادلات دلاری باید تاییدیه هایی از بانکهای امریکایی گرفته شود و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه در صدد هستند تا از واحدهای دیگر به جای دلار برای مبادلات خود استفاده کنند. استفاده از واحدهای پولی دیگر در واقع به کشورها امکان می دهد با هر کشوری که بخواهند و در هر زمینه ای که بخواهند تجارت کنند و دیگر تحت نظارت و کنترل امریکا نباشند.»

این نشریه نوشت: «استفاده از هوش مصنوعی راهی برای حل مشکلاتی است که نظام بانکی دنیا در سالهای قبل متحمل شد. مشکلاتی از قبیل پرداخت جریمه ۸.۹میلیارد دلاری توسط شرکت بی ان پی پاریباس  در سال ۲۰۱۴ و جریمه ۱.۱ میلیارد دلار استاندارد چارترد در سال ۲۰۱۹ به دلیل همکاری با کشورهای تحت تحریم اقتصادی امریکا. در سال گذشته بانک یونی کردیت کشور ایتالیا به دلیل دور زدن تحریم های اقتصادی امریکا ۱.۳ میلیارد دلار و بانک سوسیه جنرال هم ۱.۳ میلیارد دلار جریمه شدند و البته تمامی این جریمه ها به دولت امریکا پرداخت شد.»

کد خبر: ۵٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha