۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
ضرورت تقویت روابط تجاری هرمزگان با کشور افغانستان
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس تاکید کرد؛

ضرورت تقویت روابط تجاری هرمزگان با کشور افغانستان

هرمزگان- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: اولویت نخست اتاق بازرگانی علاو ه بر تقویت روابط بین المللی دستیابی به بازارهای هدف و تقویت روابط تجاری خود به ویژه با کشورهای همسایه نظیر افغانستان است. 

به گزارش خبرنگار بازار، محمدرضا صفا عصر سه شنبه در نشست آنلاین اتاق بازرگانی بندرعباس با اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات با محوریت معرفی ظرفیت های استان هرمزگان  ضمن معرفی ظرفیت های استان هرمزگان در حوزه های مختلف، اظهارداشت: وجود ذخایر نفت و انرژی، پتروشیمی، گردشگری دریایی، کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی، وجود محصولات بااررزش کشاورزی با قابلیت صادرات به کشورهای مختلف دنیا تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این استان است.

وی با اشاره به تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در استان هرمزگان گفت: درحال حاضر ظرفیت ۵۰ هزار هکتار پرورش میگو در استان وجود دارد و تا پایان امسال نیز حدود۷ تا ۸  هزار هکتار دیگر وارد چرخه‌ تولید می‌شود.

صفا بیان داشت: در زمینه‌ پرورش ماهی درقفس نیز با توجه به مطالعات انجام شده ما ظرفیت ۱۵۰ هزار تن تولید در این استان را داریم که در این حوزه نیز از حضورسرمایه‌گذاران خارجی و حتی مشارکت آن‌ها با سرمایه‌گذاران داخلی استقبال خواهیم کرد.

شرایط صادرات محصولات خارج از فصل در هرمزگان مهیاست
وی همچنین از خرمای پیارم شهرستان حاجی آباد و نارنگی منطقه سیاهو که دارای شهرت جهانی هستند، نام برد و افزود: این استان با وجود این‌که منطقه‌ای گرمسیری و خشک ‌است اما کشاورزی در آن رونق دارد به‌خصوص در محصولات خارج از فصل استان بسیار خوب عمل‌کرده و شرایط صادرات آن مهیاست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس بیان داشت:  افغانستان علاوه بر ویژگی هم‌مرز بودن، به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی و نیز دارا بودن وضعیت اقتصادی خاص خود از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی ایران برخوردار است.

صفا تاکید کرد: ایران بزرگ ترین شریک تجاری افغانستان است و با توجه به ظرفیت هایی که در مناسبات ایران و افغانستان وجود دارد می توان با بهره برداری از آن بازار مناسبی برای محصولات خاص استان هرمزگان مهیا کرد.

گسترش مراودات تجاری افغانستان با ایران
محمد یونس قاضی زاده رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات نیز گفت: زمان آن رسیده که افغانستان مراودات تجاری خود را با ایران را گسترش دهد و موانع و مشکلات را نیز چاره یابی نماید.

وی افزود: افغانستان امروز دارای شرایط باثبات و امنی است و با توجه به ریشه های عمیق روابط فرهنگی، تاریخی و مذهبی ایران و افغانستان و عزم مسئولان دو کشور این روابط باید بیش از پیش توسعه یابد.

قاضی زاده با بیان اینکه افغانستان اسالانه حدود سه میلیارد دلار کالای ایرانی خریداری می کند، بیان داشت: امید است بتوانیم از ظرفیت های خاص استان هرمزگان در زمینه محصولات خارج از فصل و گردشگری نیز بهره ببریم.

وی ضمن قدردانی از ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس، بیان داشت: برقرار ارتباط دو اتاق بازرگانی هرات و بندرعباس یک اتفاق خوب و میمون است که دستاوردهای بسیار خوبی را برای دو کشور به دنبال خواهد داشت.

رئیس اتاق تجارت هرات توسعه مبادله هیات های تجاری و شناسایی ظرفیت های دو طرف را ضروری دانست و گفت: شرایط امروز افغانستان با گذشته بسیار متفاوت است زیرا امنیت آن توسعه یافته و زمینه برای اجرای پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری مساعدتر شده است.

به دنبال دستیابی به بازارهای هدف برای عرضه محصولات خاص هرمزگان هستیم
دبیرکل اتاق بازرگانی بندرعباس نیز در ادامه این نشست بیان داشت: اتاق بازرگانی بندرعباس با توسعه روابط خود در بخش بین الملل به دنبال دستیابی به بازارهای هدف برای عرضه محصولات خاص استان هرمزگان است.

پیام رضایی بیان داشت: محصولات نظیر خرمای پیارم، نارنگی سیاهو و آبزیان استان در بازارهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد.

وی بیان داشت: هدف نخست ما در اتاق بازرگانی بندرعباس تقویت روابط بین المللی و جذب سرمایه گذار و در نهایت دستیابی به بازارهای هدف است و امید است نشست امروز اتاق بازرگانی بندرعباس با اتاق تجارت هرات دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال داشته باشد.

یادآور می شود، در این نشست علاوه بر رییس اتاق تجارت هرات عظیمیان معاون سرمایه گذاری هیات مدیره، دشتی معاون خدماتی هیات مدیره، سلیمان خیل رئیس اتاق مشترک شعبه هرات، فراهی عضو هیات مدیره، هاشمی مسوول روابط بین المللی هیات مدیره و رحمانی آمر اجرائیه نیز حضور داشتند.

کد خبر: ۵۰٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha