۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
قیمتها در بازار ارز پس از انتخابات امریکا تعدیل می شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

قیمتها در بازار ارز پس از انتخابات امریکا تعدیل می شود

علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:  نوسان قیمت ارز و سکه حاصل هیجانی بودن بازار این کالاها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، بانک مرکزی نیز برنامه های اجرایی خود را برای تعدیل قیمت ها در این بازار به بعد از انتخابات موکول کرده است.

محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» در باره علل نابسامانی بازار ارز و سکه و نوسانی بودن قیمت ها در این بازار گفت: بازار سکه و ارز طی یک ماه اخیر دچار نوسان قیمت شده است این نوسان بر گرفته از ایجاد جو روانی و مسائل سیاسی چون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا است که خود مردم ایجاد کرده اند، در حالی که نباید به چنین موضوعی توجه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه بازارهای داخلی نظیر بازار سرمایه، خودرو و... تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اند، افزود: بانک مرکزی به راحتی می تواند با ورود به بازار و عرضه سنگین ارز قیمت ها را پایین بیاورد اما از آنجایی که خیلی از سرمایه گذاران اکنون با دید سفته بازی و سوداگری با خیالی خام به این بازار می نگرند، بنابراین بانک مرکزی جوانب احتیاط را رعایت کرده و نمی خواهد بی مهابا منابع ارزی کشور را بدون حساب و کتاب به بازار تزربق کند.

علیپور به رشد بی منطق و غیر واقعی قیمت ها در بازار ارز و سکه اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت ها ناشی از هیجانات و جو روانی حاکم بر بازار است که خیلی از فعالان بازار در صددند تا با تبدیل دارایی های خود به کالاهای با ارزش نظیر سکه و ارز ارزش دارایی های خود را حفظ کنند در حالی که چنین اقدامی جز دامن زدن به تورم انتظاری و آشفتگی بازار چیز دیگر نیست چرا که ارزش واقعی قیمت ها در بازار سکه و ارز رقم هایی نیست که اکنون در بازار مشاهده می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سکه ۱۶ میلیون و دلار ۳۰ هزار تومانی با داده ها و واقعیات اقتصادی هیچ گونه همخوانی ندارد و قیمت این کالاها حباب گونه در بازار افزایش یافته اند این در حالی است که با اقدامات سیاست گذار ارزی، بی تردید حباب قیمت این کالاها خالی و سرمایه گذاران آن دچار زیان می شوند.

علیپور خاطر نشان کرد: افزایش تقاضای کاذب برای خرید ارز باعث رشد قیمت ها در این بازار شده است و بانک مرکزی با سیاست درستی که در پیش گرفته است نمی خواهد چوب حراج به منابع ارزی کشور در این شرایط خاص بزند بلکه با توجه به موجود منابع ارزی مناسب سعی می کند پس از فروکش التهاب در بازار ارز در نیمه دوم ماه جاری اقدامات اساسی خود را برای ساماندهی قیمت ها در بازار به کار گیرد زیرا اکنون هر اندازه ارز به بازار تزریق کند به هدر رفته و کمک آنچنانی به تعدیل قیمت ها در بازار نمی شود.

کد خبر: ۵۰٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha