۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
قیمت گوشت نباید بیش از ۱۱۰ هزار تومان باشد
رئیس انجمن صنفی گاوداران:

قیمت گوشت نباید بیش از ۱۱۰ هزار تومان باشد

مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: فاصله قیمتی گوشت از تولید تا مصرف بسیار زیاد است و در این وسط سود هنگفتی به جیب دلالان و واسطه ها ریخته می شود.

به گزارش بازار، «سید احمد مقدسی» افزود: متاسفانه در شرایط حاضر تولید کننده دام در حاشیه ضرر است و مصرف کننده هم گوشت را به قیمت گران خریداری می کند.

وی اظهارداشت: ضرورت دارد دستگاه های نظارتی حلقه میانی را به نحوی کنترل کنند که گوشت به قیمت های گزاف به دست مصرف کنندگان نرسد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: دامداران امروز بخش عمده ای از نهاده های مورد نیاز خود مثل جو، ذرت، و سویا را به قیمت های بسیار بالا از بازار آزاد تهیه می کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه دامداران در شرایط حاضر تنها ۳۰ درصد نهاده را به نرخ دولتی و بقیه را از بازار آزاد تهیه می کنند، افزود: کمبود و گرانی نهاده های دامی قیمت تمام شده تولید گوشت در کشور را به شدت افزایش داده است.

مقدسی اظهارداشت: اگر نهاده ها با ارز آزاد وارد شود قیمت دام سنگین زنده بیش از ۴۶ هزار تومان برای دامدار تمام نمی شود.

وی ادامه داد: اگر این دام کشتار و ۲۲ درصد استخوان هم از آن کم شود قیمت گوشت بیش از ۱۱۰ هزار تومان نباید به دست مصرف کننده برسد ولی متاسفانه مردم گوشت را به قیمت های بالاتر در حال خرید هستند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بطور میانگین هرکیلوگرم دام سنگین زنده (گوساله) امروز به قیمت ۳۸ هزار تومان در کشور خرید و فروش می شود.

وی افزود: قیمت لاشه گوساله ۷۶ هزار تومان است که اگر ۲۲ درصد استخوان از آن کم شود قیمت گوشت نباید بیش از ۹۹ هزار تومان باشد.

مقدسی تصریح کرد: گوشت قرمز با احتساب ۱۰ درصد سود خرده فروشی نباید بیش از ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی ادامه داد: علت گرانی بیش از حد گوشت همه مربوط به دامدار نیست بلکه عوامل دیگری از قبیل نبوده نهاده های دولتی به اندازه کافی، فقدان نظارت و غیره در این زمینه دخیل است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از نیاز داخلی گوشت وارد کشور شد، گفت: سالانه ۹۰۰ هزار تن مصرف گوشت کشور است که ۸۷۰ هزار تن در داخل تولید و باید تنها ۳۰ هزار تن وارد شود.

وی افزود: متاسفانه پارسال افزون بر ۱۵۹ هزار تن گوشت وارد شد که بخش عمده ای از آن با ارز ۴۲۰۰ تومان بود.

مقدسی بیان داشت: دولت اگر امروز بخواهد گوشت برزیلی را وارد کند باید کیلویی ۱۳۰ هزار تومان بابت آن پول پرداخت کند از اینرو به دولت پیشنهاد شد با ۱۰ درصد زیر قیمت گوشت یخ زده برزیلی گوشت گرم با کیفیت بدون استخوان داخلی را خریداری کند.

وی ادامه داد: اگر ستاد تنظیم بازاربه شرکت پشتیبانی امور دام مجوز دهد که گوشت گوساله تولیدداخلی را بطور مداوم نه مقطعی از دامداران خریداری کند موجب ایجاد تعادل در بازار می شود یعنی هم تولید کننده به تولید خود ادامه می دهد و هم مصرف کننده با قیمت مناسب گوشت را خریداری و مصرف خواهد کرد.

کد خبر: ۵۰٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha