۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
پذیرایی میلیونی از مسافران، بدون خط ریلی/ مردم ایلام همچنان منتظر قطارند
بازار گزارش می دهد؛

پذیرایی میلیونی از مسافران، بدون خط ریلی/ مردم ایلام همچنان منتظر قطارند

ایلام- سالهاست از وعده احداث راه آهن در استان ایلام می گذرد ولی مردم همچنان با وجود پذیرایی از حجم عظیم مسافران زائر عتبات، چشم انتظار تحقق این آرزو هستند.

بازار-رمضان نوری: استان ایلام از مناطق محروم و مرزی کشور به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر همواره با مشکلات ارتباطی و زیرساختی برای توسعه روبرو بوده است، وعده ساخت راه آهن در این استان به هفت سال پیش بر می‌گردد، جایی که پروژه راه آهن توسط رئیس جمهور وقت کشورمان کلنگ زنی شد ولی از آن زمان تاکنون در همان نقطه باقی مانده است.

با روی کار آمدن دولت جدید به طور کلی طرح قبلی راه آهن ایلام کنار گذشته شد و وعده جدید برای کلنگ زنی طرح جدید راه اهن ایلام داده شد که تاکنون این مهم هم در استان ایلام محقق نشده است.

استانی که با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک و وجود مرز مهران و تردد سالانه پنج میلیون زائر در حالی نیازمند ساخت راه آهن است که هر سال مسئولان کلنگ زنی پروژه راه آهن ایلام را به عقب می‌اندازند و به نوعی به دولت‌های آینده پاس می‌دهند.

البته راه آهن غرب تا استان کرمانشاه رسیده و آخرین وعده دولت کلنگ زنی پروژه راه آهن استان از سمت اسلام آباد غرب توسط رئیس جمهور در سفر به استان ایلام بود، در حالی که این سفر هنوز در استان انجام نشده است و باید منتظر بود که این بالاخره این پروژه کلنگ زنی می‌شود با خیر.

راه آهن یک مطالبه عمومی در ایلام است

یک کارشناس اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: تاکنون دو رئیس جمهور و چهار استاندار و شش نماینده مجلس وعده راه آهن ایلام را داده اند ولی هنوز مردم ایلام در آرزوی شنیدن صدای سوت قطار مانده اند.

علیرضا پوراحمد گفت: در حال حاضر هم وعده مسئولان سفر رئیس جمهور به استان و کلنگ زنی این پروژه است، در حالی که این سفر برای سومین بار لغو شده و قطعاً این پروژه در صورت کلنگ زنی شاید در سال آینده اجرایی شود.

وی افزود: متاسفانه استان ایلام دارای محرومیت‌های بی شماری در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای، فرودگاه و…است که این استان از وجود راه آهن هم بی بهره شده است.

پور احمد با اشاره به اینکه استان ایلام به دلیل ضعف زیرساختی از سرمایه گذاری هم بی بهره شده است، گفت: مسئولان کشوری متاسفانه حتی با وجود اینکه در این استان فقط در ایام اربعین طی یک هفته سه میلیون زائر تردد می‌کنند، به پروژه احداث راه آهن استان توجه نمی‌کنند.

وی گفت: قطعاً این پروژه کلان و نیازمند اعتبارات کلان است، حتی در صورت کلنگ زنی باید توجه به اعتبارات پروژه داشت که زمان بندی درست پروژه اجرایی شود تا فازهای بعدی نیز در استان محقق شوند.

فاز اول طرح راه آهن ایلام کلنگ زنی می‌شود

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: تمامی مقدمات، مطالعات، زمان بندی، بودجه و…پروژه راه آهن ایلام آماده شده و قطعاً در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می‌شود.

علی اصغر کاظمی افزود: فاز اول این طرح به طول ۱۷ کیلومتر از سمت اسلام آباد تا ایلام طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت راه آهن به خصوص در استان کوهستانی ایلام بالاست و برای آغاز به کار این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: قرار شده است در نشست با رئیس جمهور و جمعی از مدیران کلان، وزرای مربوطه و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مشخصی برای این پروژه ارائه دهند.

کاظمی افزود: کل عملیات ریل گذاری مسیر اسلام آباد غرب به ایلام ۷۳ کیلومتر است، البته در تلاش هستیم که در فاز بعدی ایلام به راه اهن اندیمشک در سمت جنوب نیز وصل شود.

بازهم باید منتظر بود

انتظار کلمه‌ای پر تکرار برای مردم استان ایلام است، باید برای به انجام رسیدن یک پروژه سال‌ها انتظار بکشند، از پروژه‌های راهسازی گرفته تا قطار، حال باید اول منتظر سفر رئیس جمهور بود و بعد انتظار کشید که آیا این پروژه کلنگ زنی می‌شود یا خیر.

آنچه حائز اهمیت است اینکه در صورت کلنگ زنی پروژه راه آهن، اعتباری که برای راه آهن ایلام در نظر گرفته شده بسیار اندک و ناچیز است و تامین اعتبار برای راه اندازی راه آهن ایلام از طریق بخش خصوصی ضروری است.

در صورت وجود راه‌آهن مسیر برای توسعه استان محروم ایلام هموارتر و سرمایه‌گذاران استقبال بیشتری از ظرفیت‌های استان می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها و حضور سرمایه‌گذاران در نهایت منجر به اشتغال در استان نیز خواهد شد.

علاوه بر همه این مسائل، استانی که امروز با وجود مرز مهران دروازه عتبات عالیات و مرز اول تردد زوار اربعین است و هر ساله به دلیل کمبود زیرساخت‌های جاده ای با معضل ترافیک مواجه است، با احداث راه آهن گامی بلند برای سهولت در تردد زوار برداشته می‌شود.

کد خبر: ۴٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha