۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
بومی سازی تولید واکسن نوترکیب کرونا
مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد

بومی سازی تولید واکسن نوترکیب کرونا

نگاهداری، مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: محققان یک شرکت دانش بنیان با استفاده از سنتز ویروس کرونا و انتقال آن به ویروس سرخک نسل جدیدی از واکسن کرونا را تولید کردند که در مرحله حیوانی قرار دارد و تا اوایل سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش بازار، بابک نگاهداری در این خصوص گفت: روش به کار رفته در ساخت این واکسن یک روش پیشرفته (نسل سوم) ساخت واکسن‌ها و جزء فناوری‌های مرز دانش است که در این شرکت موفق به کسب دانش تولید نمونه اولیه این نوع واکسن شدیم.

وی با بیان اینکه ساخت نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت با همکاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) طراحی شده است، افزود: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کردیم و نخستین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر فناوری مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رساندیم.

نگاهداری ادامه داد: ژن‌های استخراج شده را در داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم و یک ویروس جدید نوترکیب تولید کردیم که این واکسن هم برای سرخک و هم برای کرونا کاربرد دارد.

وی افزود: اکنون در حال ورود به مرحله حیوانی برای میمون هستیم؛ و بعد از آن مرحله آزمایش انسانی آغاز خواهد شد.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فناوری ساخت نسل سوم واکسن کرونا، گفت: این فناوری پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی همچون انستیتو پاستور فرانسه، یک شرکت آمریکایی، انستیتو روسی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران با ساخت این ویروس نوترکیب و واکسن آن، وارد گروه کشورهای سازنده این نوع واکسن‌ها شده است.

وی در خصوص روند ساخت این نوع واکسن، گفت: همه این شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی واکسن‌های تولیدی خود را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین‌های S و N (نوکلئوتید اسید) تمرکز کردند که ما در این شرکت بر هر دو ژن S و N در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده ایم.

 مزیت‌های واکسن کرونا
نگاهداری افزود: نخستین مزیت رقابتی این واکسن قیمت پایین آن است؛ کشور چین نخستین دوز واکسن کرونا را که به روش ویروس کشته شده تولید کرده بود ۱۵۰ دلار به فروش رساند و اکنون این واکسن را با قیمت ۶۰ دلار به کشورهای پیشرفته و ۱۵ دلار به کشورهای ضعیف عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که این واکسن به صورت نیمه صنعتی با قیمت ۶ تا ۱۰ دلار برای هر دوز قیمت گذاری شود و آن را وارد بازار کنیم.

کد خبر: ۴۹٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha