۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
افزایش کرایه تاکسی‌ها در استان سمنان/ روایت یک معادله با ۲مجهول
بازار گزارش می دهد؛

افزایش کرایه تاکسی‌ها در استان سمنان/ روایت یک معادله با ۲مجهول

سمنان - افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن به‌گونه‌ای اعمال شد که تاکسی‌ها حق افزایش کرایه را ‏ندارند درحالی‌که این قشر معتقدند چاره‌ای جز گرانی کرایه‌ها نیست‎.‎

خبرگزاری بازار، گروه استان‌ها: بنزین وقتی با افزایش ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی روبرو شد نخستین قشری که طعم گس دغدغه را چشیدند، کرایه کش‌ها و تاکسی‌تلفنی‌ها و اینترنتی و ... بودند قشری که به‌واسطه تصمیمات نادرست اقتصادی دولت این روزها به مشکلات فراوانی روبرو هم شده‌اند.

در برخی شهرهای استان سمنان دیده می‌شود که قیمت کرایه تاکسی‌های زرد درون‌شهری بی‌تغییر است اما تاکسی‌تلفنی‌ها و اینترنتی‌ها روایتی متفاوت دارند. در شهرهای شاهرود و سمنان بررسی‌ها نشان می‌دهد کرایه این نوع کرایه کش ها ۱۰ تا ۵۰ درصد گران شده است. گرانی که البته مسئولان معتقد هستند خودسرانه است.

تاثیرگذاری گرانی بر بازار کرایه کش‌ها 

ابراهیم باقری یک کارشناس مدیریت شهری که خود سابقه کار در بخش حمل‌ونقل عمومی را نیز دارد به خبرنگار بازار می‌گوید: گرانی بنزین دو نوع تأثیرگذاری بر کار کرایه کش ها در انواع آن گذاشته است از یک‌سو مخارج و استهلاک بالا، عدم افزایش کرایه و گرانی بنزین سبب شده تا جابجایی مسافران برایشان نصرفد از سوی دیگر رغبتی برای کار برایشان نمانده تا جایی که این روزها برای اعلام هر تاکسی اینترنتی باید ۲۰ دقیقه‌ای معطل ماند که در یک شهر کوچک مانند شاهرود به معنای رسیدن از این سر شهر به آن سر شهر است.

راننده‌ها از دغدغه معیشت می‌گویند مثلاً گرایلی از رانندگان مسافربر برون‌شهری می‌گوید: سابقاً روزی ۲۰۰ هزار تومان درآمد داشتم و ۱۵ درصد آن را هزینه سوخت می‌دادم امروز همان ۲۰۰ هزار تومان را درامد دارم اما ۳۰ تا ۳۵ درصد درآمدم را صرف بنزین می‌کنم این آیا تفاوتی در کار من ایجاد نمی‌کند؟

وی می‌گوید: فقط به تاکسی زردها سهمیه بنزین می‌دهند آن‌هم ماهانه ۲۰۰ لیتر که برای ۱۰ روزشان کافی است اما همه که تاکسی زرد نیستند مثلاً در برخی خط‌ها مانند شاهرود- گرمه و جاجرم یا دامغان- معلمان کلاً چند تاکسی زرد بیشتر وجود ندارد درنتیجه مابقی افرادی که می‌خواهند از این طریق ارتزاق کنند باید چه کنند؟

کاهش مصرف بنزین 

یکی از مسائلی که مسئولان بر آن تاکید دارند این است که مدیریت مصرف بنزین با مقوله سهمیه‌بندی و گران کردن بنزین محقق می‌شود، برای مثال مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود با اشاره به اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: مصرف بنزین بعد از اجرای طرح در استان سمنان ۲۶ درصد کاهش یافت.

محمدرضا عرب عامری  با بیان اینکه بر این اساس در سمنان ۲۰ درصد، در شاهرود ۲۸ درصد و در گرمسار به میزان ۲۵ درصد مصرف سوخت بنزین کاهش‌یافته است، تاکید کرد: مصرف سی ان جی با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین با افزایش ۲۹ درصدی در استان سمنان همراه بوده است.

وی با اشاره به تخصیص سهمیه‌های بنزین برای خودروهای سواری و عمومی، تأکید کرد: به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزینی جداگانه داده نمی‌شود اما شماره کارت‌بانکی از آن‌ها دریافت می‌شود که دولت برایشان هزینه بنزین سهمیه‌شان را واریز می‌کند به این شکل این تاکسی‌ها هم از سهمیه بنزین بهره‌مندمی شوند.

گرانی بنزین به کاهش مصرف منجر نمی‌شود 

در حالی این موضوع مطرح می‌شود که کارشناسان معتقد هستند گرانی بنزین نه به کاهش مصرف آن منجر می‌شود و نه قاچاق سوخت را کاهش می‌دهد برای مثال محمود رضا بابایی به خبرنگار بازار، می‌گوید: طبیعی است که کاهش مصرف را شاهد نباشیم هرچند ممکن است در یک ماه مصرف پایین بیاید اما بالاخره که مردم باید سهمیه یا گرانی بنزین را پذیرفته و بنزین را مصرف کنند، نمی‌شود که ماشین را خاموش کرد و در خانه گذاشت.

بابایی بابیان اینکه اقلام ضروری و اساسی مشمول قانون افزایش بها و کاهش مصرف در درازمدت نمی‌شوند چراکه رکن اجبار مصرف در آن‌ها حاکم است، تأکید می‌کند: این طرح حتی جلوی قاچاق سوخت را هم نمی‌گیرد چراکه به دلیل پایین بودن ارزش پولی ما، بنزین همین حالا هم سه برابر ارزان‌تر از کشورهای همسایه است پس قاچاق بنزین سه هزارتومانی هم هنوز ۳۰۰ درصد سود دارد! در حالی قاچاق صفر می‌شود که بنزین حداقل ۹ هزار تومان می‌شد.

در بین این اظهارنظرها باید در نظر داشت که معادله سوخت دارای دو مجهول است نخست اینکه معلوم نیست تکلیف سهمیه تاکسی اینترنتی‌ها و ... چه می‌شود؟ و اگر کرایه‌ها افزایش نیابد چطور باید شغل مسافربری برای رانندگان بصرفد و موضوع دوم روی دیگر سکه است اگر افزایش قیمت کرایه را شاهد باشیم، چه تضمینی است که دیگر اقلام مورد مصرف مردم گران نشود!

تاکسی اینترنتی‌ها پول دریافت می‌کنند 

تکلیف در مورد نخست کمی روشن است و مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود می‌گوید: آمار تاکسی‌های اینترنتی سراسر کشور به‌واسطه سیستم آنلاینی که دارند خیلی سریع به شرکت نفت اعلام شد اما اعطای سهمیه بنزین به این تاکسی‌ها طبق تفاهم‌نامه‌ها به شکل پرداخت هزینه خواهد بود.

عرب عامری افزود: به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزینی جداگانه داده نمی‌شود اما شماره کارت‌بانکی از آن‌ها دریافت می‌شود که دولت برایشان هزینه بنزین سهمیه‌شان را واریز می‌کند به این شکل این تاکسی‌ها هم از سهمیه بنزین بهره‌مندمی شوند.

وی بابیان اینکه تمام جایگاه‌های سوخت استان سمنان به سیستم برخط و یکپارچه متصل هستند و تمام تغییرات به‌طور خودکار بر روی سامانه بارگذاری می‌شود، بیان داشت: این شرکت تنها مجری سهمیه‌های بنزین است و در تصویبان تا کارگروه‌هایی هستند که ما در آن نقشی نداریم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود بابیان اینکه در ابتدای اجرای طرح برخی خودروهای عمومی با مشکل سهمیه مواجه شده بودند، گفت: این دست خودروها که غالباً هم خودروهای عمومی بودند برای عدم تخصیص سهمیه مازاد بنزین برای خودروهایشان به مشکل برخورد کرده بودند که با ورود به ماه بعد مشکل این افراد نیز رفع و سهمیه‌هایشان کاملاً اعمال شد.

فعلاً از سهمیه‌ها خبری نیست

این در حالی است که محمدجواد حاج محمدی یکی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در استان سمنان معتقد است: تاکنون که درباره سهمیه ما تصمیمی‌گرفته نشده است و ما هنوز مجبور هستیم با سوخت آزاد کار کنیم که اصلاً نمی‌صرفد.

حاج محمدی با تاکید بر اینکه از ما بپذیرید که مسیرهای دور را نپذیریم چراکه اصلاً نمی‌صرفد، می‌گوید: چطور ما مسیرهایی چون دانشگاه آزاد و یا مسکن مهر که الحمدالله کیلومترها خارج از شهر هم هستند برویم با همان کرایه‌ای که بنزین هزارتومانی بود! یک روز کافی است که مردم خودشان را جای ما بگذارند.

محمد عمودی فارغ‌التحصیل اقتصاد خرد نیز درباره این معضل می‌گوید: بنزین موضوعی است که قیمت همه‌چیز به آن بستگی دارد کافی است تا بنزین گران شود یک‌باره همه‌چیز بالا برود این طبیعی است که چراکه به افزایش قیمت تمام‌شده اقلام منتهی می‌شود.

وی می‌افزاید: راه‌حل این موضوع را باید در یک مسئله بینابینی جستجو کرد مثلاً دولت ازیک‌طرف کوتاه آمده و اجازه گران کردن ۱۰ درصد کرایه‌ها را بدهد از سوی دیگر بخشی از سهمیه تاکسی‌ها را نیز افزایش دهد از سمت دیگر راننده‌های تاکسی هم کوتاه آمده و سعی کنند به کمترین افزایش قیمت‌ها رضایت دهند، به‌هرحال این معضلی است که دولت آن را به وجود آورده و در آن نه مردم و نه رانندگان مقصر نیستند.

دولت مالیات می‌گرفت نه اینکه بنزین را گران می‌کرد 

عموی می‌گوید: دولت به‌جای اینکه دست در جیب مردم و رانندگان تاکسی کند باید به معافیت‌های مالیاتی می‌پرداخت جالب اینجا است که یک راننده تاکسی سمند زرد که روزی ۱۰ ساعت مسافرکشی می‌کند باید مالیات بدهد اما بازیگری که خودروی سه میلیارد تومانی دارد و شب‌ها در مهمانی‌های آن‌چنانی تا صبح خوش می‌گذراند از مالیات معاف است!

وی می‌افزاید: از سوی دیگر مناطق آزاد اقتصادی که منشأ و معدن فساد و رانت هستند باید معاف از مالیات باشند اما مسافرکشی که روزی ۴۰ هزار تومان درآمد دارد باید مالیات بدهد.

در برخی شهرهای استان سمنان شاهد افزایش ۵۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومانی کرایه‌ها هستیم این امر درست است که درباره تاکسی‌های زرد اتفاق نیفتاده اما تاکسی‌تلفنی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و مسافر کشان شخصی این افزایش را اعمال کرده‌اند.

به نظر می‌رسد کنترل قیمت‌ها از دست دولت خارج است چراکه وقتی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کردند گویا این روزها را بررسی نمی‌کردند.

کد خبر: ۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha