۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
رکورد زنی شب یلدا در کرمان/ لبخند تلخ پسته ۱۵۰ هزار تومانی به مردم
بررسی نرخ های یلدایی

رکورد زنی شب یلدا در کرمان/ لبخند تلخ پسته ۱۵۰ هزار تومانی به مردم

کرمان - سفره شب یلدای امسال با لبخند تلخ پسته های ۱۵۰هزار تومانی به دلیل گرانی و تورم کوچک تر از سال های گذشته شده و رکوردی تازه برجای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار بازار، بررسی قیمتهای سفره یلدا در استان کرمان نشان می دهد سفره های مردم نسبت به سالهای گذشته کوچکتر شده و مردم توان خریدشان کاهش یافته است با این وجود تکاپو در بازار شب یلدا ادامه دارد و کرمانی ها سعی می کنند با مدیریت هزینه ها همچنان شب یلدا دور یکدیگر جمع شوند و طولانی ترین شب سال را سپری کنند.

اما به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی در سال جاری دیگر خبری از قصه های سال های قبل نیست و دور سفره ها مردم از دغدغه های اقتصادی خود سخن خواهند گفت.

آجیل دور از دسترس مردم

پسته از کرمان سر سفره یلدا و عید نوروز می آید و در این مناسبتها قیمت خود را به رخ مردم می کشد.

سال گذشته به دلیل افت تولید ۹۰ درصدی این محصول در بازار قیمت پسته فندقی که یکی از ارقام با کیفیت پایین این کالا است تا ۱۵۰ هزار تومان نیز رسید اما امسال که تولید در یک دهه گذشته رکورد زده و تولید افزایش یافته تاثیر آنچنانی بر قیمت پسته نگذاشته و هم اکنون پسته فندقی درجه یک در بازار با قیمتی معادل هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان و پسته مرغوب اکبری تا ۱۵۰ تومان به دست مردم می رسد به دست مصرف کننده می رسد.

این نرخ نسبت به روزهای قبل از نزدیک شدن به شب یلدا نیز شاهد یک افزایش قیمتی نسبی می باشد و همین مساله موجب شده است بسیاری با پسته در سفره شب یلدا خداحافظی کنند.

نرخ نسبت به روزهای قبل از نزدیک شدن به شب یلدا نیز شاهد یک افزایش قیمتی نسبی می باشد و همین مساله موجب شده است بسیاری با پسته در سفره شب یلدا خداحافظی کنند

رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان با طرح این مساله که قیمتهای آجیل رشد نکرده است در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: سال گذشته قیمت هر کیلو پسته فندقی که بیشتر مورد استفاده بازار داخلی است ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بود که این رقم در سال جاری حداکثر ۱۱۰ هزار تومان است و چون توان خرید مردم کاهش یافته است مردم سعی می کنند با خرید آجیل مخلوط قیمت نهایی آجیل شب یلدا را کاهش دهند.

مهدی کیوانی‌مقدم بیان کرد: قیمت هر کیلو آجیل نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۰ درصدی قیمت پسته کمی تعدیل شده است اما همچنان قیمتی معادل ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار تومان را شامل می شود.

کاهش میزان خرید آجیل

وی تصریح کرد: اکثر خانواده ها طبق بررسی صورت گرفته خرید آجیل را کاهش داده اند و یا از یک نوع آجیل با قیمت اندک استفاده کرده اند و در کل شاهد کاهش خرید آجیل هستیم.

وی قیمت هر کیلو بادام هندی را ۱۴۰ هزار تومان، تخمه هندوانه ۳۵ هزار تومان، پسته امبری را ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو آجیل درجه یک ۷۵ و ممتاز ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

وی با تاکید بر نظارت جدی بر اصناف افزود: از مردم می خواهیم هر گونه گران و یا کم فروشی را به ما گزارش دهند.

خرید دانه ای میوه ها بیشتر شده است

در بازار میوه نیز اوضاع همین روند را دارد و با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت ها در پشت پستو ها بالا و بالا تر می رود و کالاهای جلوی پستو نیز کیفیت مناسبی ندارند.

اما اگر دستتان بعد از بارندگی های اخیر به میوه با کیفیت برسد برای هر کیلو هندوانه باید ۵ هزار تومان بپردازید و هر کیلو انار را با کمتر از ۱۰ هزار تومان نمی توان خریداری کرد.

برای هر کیلو هندوانه باید ۵ هزار تومان بپردازید و هر کیلو انار را با کمتر از ۱۰ هزار تومان نمی توان خریداری کردالبته می توان همین میوه با کیفیت بسیار کمتر را تا ۲ هزار تومان ارزان تر نیز تهیه کرد، پرتقال محلی با قیمت ۳۵۰۰ تومان و واشنگتن با قیمتی معادل ۸۰۰۰ تومان فروخته می شود و موز نیز ۱۳۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

یکی از میوه فروشان در گفتگو با بازار می گوید: یکی از دلایل افت کیفیت میوه ها بارندگی های وسیع روزهای اخیر بوده است اما مسلما نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش تقاضا از یک سو و از سوی دیگر افزایش نرخ بنزین و کرایه حمل و نقل نیز بر قیمت ها اثر دارد.

وی گفت: قیمت های بالا در میوه فروشی های با انصاف و در پایین شهر ارائه می شود اما همین میوه ها در فروشگاههای بالای شهر قیمتهای بسیار بالاتری دارند.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته خرید میوه کمتر شده است و مردم سعی می کنند از هر نوع میوه تعداد کمتری خریداری کنند.

قیمت شیرینی ۱۵ درصد افزایش یافت

وی گفت: مردم کرمان معمولا میوه را به صورت کیلویی خریداری می کردند اما در ماه های اخیر خرید دانه ای میوه نیز افزایش یافته است.

مردم کرمان معمولا میوه را به صورت کیلویی خریداری می کردند اما در ماههای اخیر خرید دانه ای میوه نیز افزایش یافته است

اما سری به بازار شیرینی می زنیم در این عرضه نیز شاهد رشد ۱۵درصدی قیمت ها در مقایسه با سال گذشته بوده ایم.

حسین معیلی، رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان است که از افزایش ۱۵ درصدی قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته خبر می دهد.

وی در گفتگو با بازار می گوید: ۵ درصد از افزایش قیمت مربوط به افزایش قیمت بنزین است و ۱۰ درصد دیگر ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه قبل از اجرای طرح سهمیه بندی است.

وی می گوید: ما برای تامین مواد اولیه از جمله آرد و شکر سهمیه ای نداریم و باید این مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنیم و همین امر موجب شده قیمت ها افزایش یابد.

معیلی استقبال مردم را مانند سال های قبل دانست و گفت: تنها فرق این است که میزان خرید کاهش یافته است.

وی از گرایش مردم به سمت خرید شیرینی های سنتی خبر داد و بیان کرد: کاهش توان خرید مردم را می توان در همه اصناف مشاهده کرد.

وی از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این مساله در همه اصناف روی داده است.

به هر صورت برای تهیه هر کیلو شیرینی تر باشد قیمتی بین ۲۶ تا ۳۵ هزار تومان پرداخت کرد.

کد خبر: ۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha