۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
تصمیمات خلق الساعه نفس تجار را می برد/ نیازمند بازارسازی برای صادرات کشاورزی هستیم
فعالان بخش کشاورزی در گفت و گو با بازار:

تصمیمات خلق الساعه نفس تجار را می برد/ نیازمند بازارسازی برای صادرات کشاورزی هستیم

فعالان بخش کشاورزی معتقدند صادرات محصولات کشاورزی تنها در شرایطی ارزشمند خواهد بود که مستمر باشد و به دلیل کمبود محصولی در بازار داخل، یک شبه ممنوعیت صادرات اعلام نشود.

بازار؛ گروه کشاورزی: چهار فصل بودن کشور و داشتن شرایط تولید انواع محصولات کشاورزی متناسب با تقاضای بازارهای خارجی از جمله امتیازات صادراتی بخش کشاورزی ما است که به دلیل عدم سیاستگذاری های صحیح، نداشتن دانش صادراتی،  همچنین ممنوعیت های یکباره صادراتی و غیره آنچنان که شایسته است نمایان نمی شود؛ به طوری که بسیاری از فعالان بخش های مختلف صنعت کشاورزی نسبت به عملکرد دولت در این خصوص انتقاداتی دارند.  

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خصوص وضعیت صادرات مرغ و موانع پیش روی صادرکنندگان به «بازار» گفت: اصولا صادرات برای هر کشوری یک ارزش است اما به شرطی که استمرار داشته باشد.

یوسفی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که تجاری که در کشور مقصد خریدار محصول ما هستند اصولا بر اساس یک قول و قرار حاضر می شود محصول را برای یک مدت معین و با یک قیمت معین خریداری کنند. این در حالی است که در ایران با افزایش قیمت در داخل، بلافاصله اولین کاری که می کنند این است که جلوی صادرات را می گیرند یا برای صادرات عوارض می گذارند!

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر تنها صادراتی با ارزش است که استمرار داشته باشد و وارد کننده بتواند با کشور صادر کننده با اطمینان قرار داد ببندد.

به دست آوردن بازارهای خارجی در گروی رقابت با کالاهایی با بالاترین کیفیت ها است
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشت با اشاره به فرایند صادرات در دیگر کشورها گفت: جالب است بدانید به عنوان مثال دیگر کشورهای صادر کننده مرغ توجهی به قیمت روز این محصول در کشور خود ندارند و خود را متعهد می دانند که هر میزان قرارداد بسته باشند را تا پایان کار تحویل خریدار بدهند حتی اگر قیمت مرغ در کشورشان دو برابر شده باشد.

یوسفی: تنها صادراتی با ارزش است که استمرار داشته باشد و وارد کننده بتواند با کشور صادر کننده با اطمینان قرار داد ببندد

یوسفی افزود: در واقع در مقوله صادرات باید برای صادر کننده امنیت وجود داشته باشد تا بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند و اگر نتوانیم رقابت کنیم هرگز یک بازار مطمئن نیز نمی توانیم پیدا کنیم.
این فعال بخش طیور کشور در خصوص دیگر موانع صادرات گفت: اولا اینکه کالای صادراتی ما باید با کیفیت بالاتری باشد و بتوانیم از هر حیث با رقبای خود رقابت کنیم. اگر کالای بی کیفیتی صادر شود و به کشور دیگر برود  به اعتبار ما لطمه می زند.

یوسفی افزود: از سوی دیگر وقتی صادر کننده خود را به زحمت می اندازد و ریسک کار را  می پذیرد هدفش این است که منافعی برای وی حاصل شود لذا اگر نتواند رقابت کند ممکن است که سود هم نداشته باشد.

لزوم بهره گیری از جوایز صادراتی برای حمایت از صادرکنندگان توسط دولت
یوسفی اظهار داشت: کشورهای صادر کننده برای رقابت کردن اینگونه عمل می کنند که جوایز صادراتی تعیین می کنند تا از این طریق صادر کننده را حمایت کنند.

وی افزود: علاوه بر این شرکت ها و هولدینگ های بزرگی هستند که خودشان با تنظیم بازار داخلی اگر صادرات شان زیان بدهد این زیان را از محل فروش داخلی جبران می کنند! جالب اینجا است که برای این کار صندوق هایی را تدارک دیده اند و مبالغی را در آن صندوق ها به عنوان مادر خرج حمایت از صادرکنندگان می گذارند.

یوسفی تصریح کرد: گفتنی است این صندوق ها توسط خود تولیدکنندگان تشکیل می شود و دولت از آنها حمایت می کند تا بتوانند صادرات را استمرار بدهند اما این کارها در کشور ما انجام نمی شود به طوری که دولت حتی از اتحادیه های تولیدی هم حمایت نمی کند.

دیگر کشورهای صادر کننده مرغ توجهی به قیمت روز این محصول در کشور خود ندارند و خود را متعهد می دانند که هر میزان قرارداد بسته باشند را تا پایان کار تحویل خریدار بدهند حتی اگر قیمت مرغ در کشورشان دو برابر شده باشد

ایجاد یک چرخه روان تولید و صادرات با واگذاری اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی
مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران استان تهران و عضو هیات مدیره باغدارن کشور در خصوص شرایط تولید محصولات انحصاری برای صادرات به «بازار» گفت: باید سیاست گذاری شود چون ما صرفا محصولاتی که برای صادرات باشد نداریم. در واقع این امری آزاد و اختیاری است اما به راحتی می توان با سیاستگذاری بخشی از تولید را برای داخل و بخشی را برای صادرات در نظر بگیریم.

شادلو افزود: تولید صادراتی باید بر اساس الگوها و نیازمندی های بازارهای مقصد باشد به طوری که از نظر رنگ‌بندی، طعم، مزه و موارد دیگر متناسب با خواسته های کشورهای مقصد باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چنین سیاستگذاری به عهده کدام سازمان یا نهادی است، گفت: این سیاست گذاری بر عهده متولی تولید است اما متولی تولیدی که چند صباحی وضع بازار و تکمیل زنجیره را بر عهده اش گذاشتند و مجددا اختیارات را گرفتند و به وزارتخانه دیگری سپردند چندان کارایی ندارد.

شادلو با بیان اینکه الان با تفویض اختیارات به وزارت صمت مشکلات بخش کشاورزی بسیار عدیده شده است، افزود: بحث سیاست گذاری و زنجیره تولید باید در یک وزارتخانه باشد تا بتواند بر اساس آن نیازمندی های بازار چه داخلی چه خارجی الگوی کشت اش را تعیین کند و یک چرخه روان ایجاد کند.

وی ادامه داد: با این وجود امروز می بینیم که به دلیل روان نبودن این چرخه در همه بخشهای کشاورزی همه منتظر کمک های بلا عوض هستند! دولت باید نقش های حمایتی و نظارتی را دنبال کند و بقیه موارد در بخش خصوصی انجام شود و سرمایه گذاری های لازم صورت بگیرد.  به عبارت دیگر دولت باید راهنمایی های کل را انجام دهد و تنها سیاست گذاری ها در این حالت می تواند نتیجه بخش باشد.

شادلو: اغلب محصولات باغی، سبزی، صیفی و غددی ما در فرصت های صادراتی بسیار خوبی هستند اما به شرطی که بازار آن مشخص باشد و تولید مبتنی بر بازار باشد

صادرات نباید محدود به بازارهای چند کشور باشد؛ هر جا نیاز بود باید صادر کرد
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کدام محصولات قابلیت تولید انحصاری برای صادرات را دارد، گفت: اغلب محصولات باغی، سبزی، صیفی و غددی ما در فرصت های صادراتی بسیار خوبی هستند اما به شرطی که بازار آن مشخص باشد و تولید مبتنی بر بازار باشد.

شادلو افزود: همه بازارهای نیز برای محصولات صادراتی ما مناسب است فقط باید این بازارها شناسایی شود و بر اساس نیاز آنها تولید شود.

وی تاکید کرد: به نظر بنده ما نباید خود را محدود به چند کشور کنیم و هر جایی نیاز باشد باید اقدام کنیم و بازار سازی کنیم. چرا که موضوع اصلی، بحث نیاز است؛ یعنی نیاز باید شناسایی شود و بر اساس نیاز تولید شود تا بتوان صادراتی مستمر داشت.

شادلو خاطرنشان کرد: بازارهای صادراتی باید بلند مدت باشد و نه مقطعی چون بازاریابی کار چندان راحتی نیست و حفظ آن هم سخت تر است.

کد خبر: ۴۹٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha