۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
ورود محتاطانه طلا به بورس در سال ۹۹ / معاملات طلایی با ریسک کم و نقدشوندگی بالا
راه اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا

ورود محتاطانه طلا به بورس در سال ۹۹ / معاملات طلایی با ریسک کم و نقدشوندگی بالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار،   بعد از زعفران نوبت طلای آب شده است که وارد بورس شده تا با شفافیت و دقت قیمت گذاری شود، گام اول بورسی شدن طلا بعد از تجربه تلخ اواخر سال ۹۶ اکنون قرار است محتاطانه برداشته شود. طلا قرار است با  ایجاد معاملات از طریق گواهی سپرده به دنیای شفاف بورس قدم بگذارد.

 گواهی سپرده بدین معناست که شما مالک طلای خریدار شده هستید و هر زمان که بخواهید می توانید با دست داشتن قبض به بورس کالا مراجعه و کالای خود را تحویل بگیرید، خوبی این کار شفافیت در معامله و سرعت در نقل و انتقالات است، با دست داشتن گواهی سپرده طلا می توانید با رصد کردن گواهی انبار، گواهی سپرده را بفروشید.  

گواهی سپرده می تواند بارها معامله شده و از این طریق ریسک خرید طلا و نگهداری آن به شدت کاهش می یابد حتی یک فرد می تواند گواهی سپرده را تا چندین بار در روز خرید و فروش کند، خوبی معامله گواهی سپرده نسبت به معاملات بورسی زمان بیشتر خرید و فروش تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه است در حال که بورس سه ساعت قبل تر پایان معاملات را اعلام می کند.

دامنه نوسان در گواهی سپرده در هر روز مثبت و منفی ۳ درصد است، و ۰.۵ درصد هم بابت کارمزد از خریدار کسر خواهد شد. نقدشوندگی بالا و قانونی بودن این امر مزیت دیگری است که برای سرمایه گذار دارد، سرمایه گذار اگر بخواهد این میزان را به صورت فیزیکی سکه خریداری کند به زمان بسیار بیشتر با ریسک زیاد مواجه خواهد شد و اگر تعداد خرید سکه او از یک حدی بیشتر شود توسط دستگاه های کشور مورد رصد قرار خواهد گرفت. اما خریدن این روش طلا در بورس هیچ ریسکی نداشته و کاملا قانونی است.

نکته بعدی که مسئولان بورس کالا باید برای آن برنامه ویژه ای داشته باشند ایجاد بازار آتی یا دوطرفه بورسی است که بورس ایران را به استانداردهای بورس جهانی نزدیک ساخته و سرمایه ماندگاری را عاید سرمایه گذاران در این بخش کند.

مسئولان بورس کالا در این باره چه می گویند؟

سلطانی نژاد مدیر عامل کالا به برنامه های بورس کالا در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در صدد هستیم تا در سال جدید برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده را راه اندازی کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازاری مستمر برای برخی از محصولات مانند کشمش، خرما و برنج هستیم، گفت: برای برنج که به عنوان کالای اساسی محسوب می‌شود با برخی از محدودیت‌ها روبرو شده ایم؛ بنابراین درباره این موضوع که کالا می‌خواهد در سیستم بازار معامله شود یا خیر، باید سیاست‌گذار بازار کسب تکلیف کند تا بازار گواهی سپرده آن راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی زمینه خوبی برای معامله در بورس دارند به شرط آنکه بحث قیمت گذاری از روی آنها برداشته شود، گفت: برنامه ما در سال ۹۹ معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر در بورس کالا است.

کد خبر: ۴٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha