۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
افزایش نقدشوندگی در برخی سهم‌های بورسی
تحلیلگر بازارهای مالی تبیین کرد

افزایش نقدشوندگی در برخی سهم‌های بورسی

احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی گفت: بازار سهام در روزهای اخیر اگرچه با روند منفی و خروج بخشی از پول مواجه بوده، اما مدیریت شرایط به نحوی بوده که بر نقدشوندگی برخی از سهم‌ها افزوده شده است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، موسی احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایجاد سازوکارهایی همچون اوراق اختیار فروش تبعی، الزام بازارگردانی برای سهم‌ها و تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز در زمینه حفظ ثبات بازار و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران از جمله موضوعاتی بوده است که در صورت اجرای صحیح و فرهنگ‌سازی مناسب به همراه ارتقاء سطح سواد مالی سرمایه‌گذاران همچنان می‌تواند آثار مناسبی در پی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:  بازار سرمایه سال جاری را با روندهای متفاوتی پشت سر گذاشته است؛ در ابتدای سال روند صعودی را شاهد بودیم، در میانه تابستان  افت بازار را پشت سر گذاشتیم و در روزهای اخیر با فروکش کردن ریزش‌ها، نوسانات بازار همراه با افزایش نقدشوندگی سهم ها را تجربه می کنیم.

وی اظهار داشت: با نگاهی به آمار تعداد کدهای معاملاتی متوجه می‌شویم که تعداد کدهای معاملاتی صادرشده از ابتدای سال تاکنون از حدود پنج میلیون به حدود ۲۰ میلیون کدمعاملاتی رسیده که البته  متوسط تعداد و رقم معاملات هر کد در ماه های اخیر چندان بالا نبوده است. به نحوی که مثلا در مرداد ماه از نظر تعدادی حدود ۱۰ معامله و از نظر ریالی نیز کمتر از پنجاه میلیون تومان را نشان می‌دهد.

احمدی ادامه داد: همچنین مقایسه مشارکت سرمایه‌گذاران در عرضه‌های اولیه در چند سال اخیر نشان‌دهنده این است که این مشارکت از حدود ۲۰۰ هزار کد معاملاتی به حدود ۶ میلیون کد معاملاتی رسیده است که با فرض فعال‌بودن حدود نیمی از کدهای معاملاتی می‌توان فرض گرفت که حدود ۳ میلیون کد معاملاتی فعال در بازار وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به این‌که عمده این اشخاص در سال جاری وارد بازار سرمایه شده‌اند لذا با کاهش آمار شاخص کل، با زیان‌ مواجه شده‌اند و بخشی از خروج پول از بازار سرمایه و رفتارهای هیجانی مربوط به این بخش است که با فرصت‌شناسی سهامداران عمده در فروش سهام خود در نقاط اوج تشدید می‌شود.

به گفته احمدی، در حال حاضر با تغییر ترکیب سرمایه‌گذاران موجود در بازار شاهد این موضوع هستیم که دیگر آن سبک‌های تحلیل گذشته از ابعاد مختلف بنیادین و تکنیکال مبیّن وضعیت بازار نبوده و لازم است عوامل رفتاری دیگری نیز در تحلیل بازار مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در نقطه مقابل، وضعیت بازارهای موازی حاکی از رشد قیمتی است و با افزایش بازده در این بازارها شاهد ورود احتمالی بخشی از پول خارج شده در این بازارها هستیم. موضوعاتی از قبیل تغییرات نرخ ارز دلار، مکانیزم ماشه، نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها و انتخابات آمریکا از جمله مواردی بوده که در کوتاه مدت بر پیچیدگی شرایط و عدم اطمینان بازار افزوده است.

احمدی خاطرنشان کرد:  ادامه این عدم اطمینان می‌تواند بر ریسک سیستماتیک بازار اضافه کند و در صورت شفاف‌تر شدن پارامترهای فوق و به تعادل رسیدن بازارهای موازی می‌توان شاهد بازگشت تدریجی بخشی از پول‌های خارج شده و رشد آرام آرام بازار باشیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد با بهبود شرایط  و بازگشت اعتماد عمومی می‌توان در میان مدت، شاهد بهبود تدریجی اوضاع باشیم. در این میان ایجاد سازوکارها و ابزارهایی برای مدیریت آثار هیجانات فروش سهامداران خرد نیز می‌تواند مفید باشد.

کد خبر: ۴۸٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha