۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
جزئیات تولید واکسن کرونا در ایران
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشریح کرد

جزئیات تولید واکسن کرونا در ایران

قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: هم اکنون چهار شرکت دانش بنیان در مراحل پیشرفته تولید واکسن کرونا در ایران هستند و با عبور از مرحله آزمایش حیوانی، بزودی وارد مرحله آزمایش بالینی خواهند شد.

به گزارش بازار، مصطفی قانعی در یک گفتگوی خبری افزود: ستاد ملی مدیریت کرونا حمایت خود را از تمام کسانیکه توانایی تولید واکسن داشتند از همان ابتدا اعلام و آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود چند ماه است که همکاران در قالب شرکت های دانش بنیان در حال کار هستند و در حال حاضر چهار شرکت دانش بنیان موفق شدند که جلوتر از بقیه محصولشان را وارد مرحله آزمایش حیوانی کنند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود : برای اینکه داکسن بتواند وارد مرحله نهایی بشود، ۱۴ مرحله در کمیته ملی واکسن کرونا پیش بینی شد که از  این ۱۴ مرحله در شرکت های دانش بنیان، ۶ مرحله طی شده است.

قانعی تصریح کرد: لازم است که شرکت ها با صنعتی که می خواهد واکسن را در حد وسیع تولید کند قرارداد امضا کنند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه در آبان ماه نشست مشترک برای همه واکسن سازان برگزار و همه مراحل اعلام می شود، گفت: شرکت ها باید بتوانند از کمیته اخلاق کشوری مجوز کار تحقیقات بالینی دریافت کنند و همینطور بتوانند قرار داد محلی که میخواهند تولید را صنعتی کنند در ماه بعد به تایید سازمان غذا و دارو برسانند.

وی درباره گمانه زنی ها در خصوص گروههای انسانی که در مراحل انسانی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، گفت: تا الان آنچه که مسلم است با توجه به اینکه برخی افراد که کرونا گرفتند یکبار دیگر مبتلا شدند، برنامه اصلی بر  تزریق دو دز واکسن است  و ممکن است در آینده برای این افراد شیوه ترکیب دو واکسن جداگانه در نظر گرفته شود و منتظر نتایج مرحله سوم تحقیقات بالینی سایر کشورها به دست ما برسد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: باید در طرح تحقیقات مرحله یک و دو و سه واکسن سازان این ها نوشته شود و به کمیته ملی اخلاق ارائه شود و سپس شرکت ها می توانند مطالعه را مجوز بگیرند و برخی گروهها اجازه ندارند که واکسن روی آنها آزمایش شود که زنان باردار و بیماران خاص از جمله آنها هستند.

کد خبر: ۴۸٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha