۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
انسانها، موش آزمایشگاهی می‌شوند
احتمال شروع آزمایش چالشهای انسانی از ژانویه در لندن؛

انسانها، موش آزمایشگاهی می‌شوند

قرار است آزمایش چالشهای انسانی روی ۹۰ جوان ۱۸ تا ۳۰ ساله در لندن انجام شود. این افراد تعمدا در معرض ویروس کرونا قرار می گیرند تا مشخص شود برای ابتلا به این ویروس در انسان چه دوزی از ویروس مورد نیاز است. سپس کارایی واکسن مورد مطالعه قرار می گیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: امپریال کالج لندن در نظر دارد آزمایشی با عنوان «آزمایش چالش انسانی» را از ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا کند و در این آزمایش افراد داوطلبی که واکسن های تایید شده کرونا را دریافت کرده اند، در مواجهه مستقیم با ویروس کرونا قرار می گیرند تا مشخص شود کدام واکسن نسبت به دیگر واکسن ها کارایی بالاتری دارد و چه میزانی از ویروس برای مبتلا کردن افرادی که واکسن را دریافت کرده اند مورد نیاز است.

نیویورک تایمز در مورد این طرح نوشت: «این اولین تلاش دنیا برای مطالعه میزان مصونیت ایجاد شده در انسانها در برابر ویروس کرونا است. در مورد واکسن های قبلی فرد به جامعه باز می گشت و در طی زمان مشخص می شد که چه تعدادی از افراد دریافت کننده واکسن به ویروس مبتلا می شدند ولی این بار دنیا فرصت ندارد تا ماهها و شاید سالها برای دریافت این نتیجه صبر کند به همین دلیل افرادی که واکسن را دریافت کرده اند را تعمدا در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار می دهد تا واکسن های تولید شده در دنیا را ارزیابی کند و بهترین گزینه را انتخاب کند.»

قرار است این آزمایش در ژانویه سال ۲۰۲۱ و در یک مرکز قرنطینه در شهر لندن انجام شود و هزینه لازم برای اجرای آن ۳۴ میلیون پوند معادل ۴۴ میلیون دلار پیش بینی شده است. دولت بریتانیا در روز سه شنبه ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد هزینه اجرای این آزمایش را می پردازد.

تلاشی برای نتیجه گیری سریع تر
گاردین با اشاره به این خبر نوشت: «این تلاشی است که دولت بریتانیا برای نتیجه گیری سریع تر و دستیابی سریع تر به واکسن انجام می دهد.»این رسانه در ادامه نوشت: «پژوهشگران در نظر دارند واکسن های مختلفی که مورد تایید قرار می گیرند یا سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آنها با موفقیت پشت سر گذاشته شده است را به داوطلبان تزریق کنند و آنها را در فضایی تحت کنترل در معرض ویروس کرونا قرار دهند. در اولین مرحله از آزمایش ،آنها تلاش می کنند کمترین میزان ویروسی که برای مبتلا کردن یک فرد مورد نیاز است را تشخیص دهند. آنها برای تعیین این سطح  دوزهای ویروسی که  افراد با آن روبرو می شوند را به تدریج افزایش می دهند تا کمترین سطح مشخص شود. این آزمایش روی ۹۰ داوطلب ۱۸ تا ۳۰ ساله انجام می شود.»

طبق گزارش گاردین در دومین مرحله از این آزمایش که به احتمال زیاد در انتهای بهار سال ۲۰۲۱  انجام خواهد شد، افراد واکسن های کرونایی که مورد تایید قرار دارند را دریافت خواهند کرد و دوباره در معرض ویروس قرار می گیرند. گاردین در مورد نوع واکسن هایی که در این آزمایش شرکت خواهند کرد نوشت: «انتظار می رود چند واکسن در این آزمایش حضور داشته باشد ولی طبق آخرین اخبار به دست آمده دولت بریتانیا نوع واکسن هایی که در این آزمایش حضور خواهند داشت را مشخص می کند و تا کنون اطلاعاتی در مورد آنها ارایه نشده است. انتظار می رود واکسن هایی که دولت بریتانیا برای عرضه به بازار داخلی کشور به آنها اعتماد دارد، وارد این آزمایش سخت  شوند.»

آیا انجام این آزمایش روی انسانها، اخلاقی است؟
در مورد اینکه آیا انجام این آزمایش روی انسانها از نظر اخلاقی صحیح است یا خیر، اختلاف نظر زیادی بین کارشناسان بهداشتی جهان وجود دارد. اغلب این کار را غیراخلاقی می دانند زیرا درمانی برای این ویروس وجود ندارد و نمی توان پیش بینی کرد افرادی که در معرض ویروس قرار می گیرند به نوع سخت بیماری مبتلا می شوند یا می توانند به سادگی از آن عبور کنند.

پژوهشگران فعال در امپریال کالج لندن در پاسخ به این منتقدان اعلام کردند که آنها داروی ضد ویروسی رمدسیویر را برای بیماران مورد استفاده قرار می دهند ولی بررسی های انجام شده در دنیا نتوانسته کارایی آن را به اثبات برساند و روی برخی از افراد اثر مثبت داشته است ولی بسیاری نتوانسته اند نتیجه مطلوب از دریافت این دارو بگیرند. در گذشته های دور «آزمایش چالش انسانی» برای بیماری هایی مانند وبا و تیفویید استفاده شده بود ولی مساله متفاوت در مورد آن بیماریها را می توان در وجود دارو برای درمان بیماران دانست. درحالیکه هنوز دارویی برای درمان مبتلایان به کرونا در دنیا ساخته نشده است.

سومین انتقاد در مورد این آزمایشها این است که قرار است روی افراد جوان و سالم انجام شود که در حالت عادی هم عوارض سختی در نتیجه ابتلا به ویروس تجربه نمی کنند. این افراد نمی توانند نمونه ای قابل اعتماد برای مطالعه روی ویروس یا واکسن باشند و به همین دلیل قرار دادن آنها در معرض ویروس نتیجه مثبتی برای علم به دنبال ندارد و تنها جان شماری را تهدید می کند.

انجام این آزمایش در بریتانیا نیازمند دریافت تاییدیه توسط آژانس قانونگذاری فراورده های بهداشتی و دارویی بریتانیا است و انجام آن توسط کارشناسان مستقل به طور کامل رصد می شود تا احتمال خطا کم شود.

نکته دیگر این است که امپریال کالج لندن اعلام کرده است داوطلبان به دلیل زمانی که برای انجام این آزمایش گذاشته اند و دو یا سه هفته ای که در این مرکز قرنطینه حضور دارند، مبالغی دریافت خواهند کرد ولی در مورد میزان این مبلغ اطلاعاتی ارایه نداد.

با وجود اینکه این آزمایش خطرات زیادی دارد و نگرانی های زیادی در مورد آن وجود دارد و با توجه به این مساله که هنوز تاییدیه شروع آزمایش را دریافت نکرده است ولی دو هزار نفر از مردم بریتانیا برای شرکت در آزمایش اعلام آمادگی کرده اند.

کد خبر: ۴۸٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha