۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
زمین های تشنه آبدانان در عقبه سد کرخه/ ظرفیت گردشگری و کشاورزی کرخه مغفول ماند
بازار گزارش می دهد؛

زمین های تشنه آبدانان در عقبه سد کرخه/ ظرفیت گردشگری و کشاورزی کرخه مغفول ماند

ایلام - زمین های کشاورزی شهرستان آبدانان همچنان تشنه در انتظار تخصیص آب از عقبه سد کرخه برای توسعه هستند.

خبرگزاری بازار-گروه استان ها:  سد کرخه با ۲۰ هزار هکتار وسعت و ظرفیت ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بزرگترین سد خاکی خاورمیانه به شمار می‌رود که ۶۰ کیلومتر از عقبه آن در شهرستان آبدانان وجود دارد.
سال های زیادی است که صحبت از استفاده از آب این عقبه سد برای آبی کردن اراضی کشاورزی منطقه محروم آبدانان می شود ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است.

عقبه سد کرخه ظرفیتی است که هنوز برای مسئولان استان ایلام شناخته نشده است و ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های دیمِ عقبه این سد همچنان تشنه آبی هستند که از کنارشان می‌گذرند.

زمین های کشاورزی اطراف سد دیم هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عقبه سد کرخه ظرفیت بزرگی برای کشاورزی در شهرستان آبدانان محسوب می شود اما متاسفانه هنوز مجوز تخصص آب از این سد به اراضی دیم شهرستان صادر نشده است.

عباس پیری اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ملی شهرستان می توانند با تخصیص آب عقبه سد کرخه تبدیل به آبی شوند و تحولی شگرف در اشتغال و رونق منطقه ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در صورت تحقق این مهم می تواند برای یک هزار و ۱۰۰ خانوار منطقه شغل ایجاد و از تخلیه بسیاری از روستاهای منقطه جلوگیری شود.

تلاش برای پیگیری تخصیص آب در سفر رئیس جمهور

فرماندار آبدانان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه سفر رئیس جمهور در آینده ای نزدیک به استان انجام می شود، تلاش خواهد شد یکی مصوبات تخصیص آب از عقبه سد کرخه به اراضی کشاورزی شهرستان و مجوز برداشت آب باشد.

سیروس مرادحاصلی اضافه کرد: این مهم یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان است که باعث رونق اقتصادی در شهرستان می شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر ظرفیت های کشاورز ی عقبه سد کرخه، یکی دیگر از فرصت های بی نظیر این عقبه سد، فعالیت های گردشگری است.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری حاضر باشد در این منطقه طرح گردشگری اجرایی کند، فرمانداری آبدانان ضمن حمایت های مادی و معنوی، راه های دسترسی به این منطقه را نیز هموار خواهد کرد.

مردم شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام سال ها انتظار کشیدند تا با آبگیری سد کرخه زمین هایشان سیراب شود اما کرخه آبگیری شد و سال هاست که زمین های کشاورزی عقبه سد کرخه تشنه آبی هستند که از کنارشان می گذرد.

مردم شهرستان سال ها انتظار کشیده بودند تا مستعدترین زمین های کشاورزی جان بگیرند و به کمک توسعه منطقه بیایند اما این انتظار هنوز در هاله ای از مشکلات به سرانجام مطلوب نرسیده است. 

طبق گفته کارشناسان از ۵۸۰ مترمکعب سهم حجم برداشت آب از سد کرخه در استان ایلام، تنها ۳۰۰ متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی دشت عباس دهلران برداشت می شود و حدود ۲۸۰ متر مکعب از حق سهم برداشت آب از سد کرخه در استان ایلام تاکنون استفاده نشده است.

کد خبر: ۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha