۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
فرافکنی رئیس بانک مرکزی باعث دلسردی صادرکنندگان شد
رئیس اتاق بازرگانی فارس:

فرافکنی رئیس بانک مرکزی باعث دلسردی صادرکنندگان شد

شیراز- رئیس اتاق بازرگانی استان فارس گفت: فرافکنی رئیس بانک مرکزی در مباحث ارزی باعث دلسردی و بروز مشکلات گسترده برای صادرکنندگان کشور و استان فارس شده است.

به گزارش خبرنگار بازار جمال رازقی ظهر سه شنبه در نشست خبری روز صادرات در اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما، صادرکنندگان هستند، افزود: فعالیت صادرکنندگان فارس در دوران مشکلات اقتصادی جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان در مدت اخیر با ناملایماتی ها و حتی تهمت ها دست و پنجه نرم کردند، گفت: متأسفانه بخش خصوصی با تبلیغات منفی رئیس کل بانک مرکزی دوران سختی را تجربه کرد.

رازقی با یادآوری اینکه عبدالناصر همتی با فرافکنی مشکلات اقتصادی را به دوش تولید کنندگان و صادر کنندگان انداخت، گفت: رئیس بانک مرکزی حتی در جلسه سران سه قوه هم قول همکاری مساعد داده بود که به این وعده ها عمل نشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به صحبت های عبدالناصر همتی در خصوص باز نگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز از سوی صادرکنندگان گفت: در شرایطی که مردم با مشکلات معیشتی و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها روبرو هستند اینگونه فرافکنی تنها باعث دلسردی تولیدکنندگان می شود.

گلایه از سازمان توسعه تجارت در خصوص عدم حمایت از صادرکنندگان
رازقی جهرمی با گلایه از سازمان توسعه تجارت در خصوص عدم حمایت از صادرکنندگان گفت: توقع ما این بود که سازمان توسعه تجارت به عنوان حامی ما در این ماجرا ورود کند اما متاسفانه این سازمان نیز با این تهمت ها همراه شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان این که بارها اعلام کردیم اسامی این صادرکنندگان که اقدام به بازگرداندن ارز و کالا نکرده‌اند را اعلام کنید، افزود: بعد از چهار ماه که این لیست اعلام شد، مشخص شد نیمی از این مبلغ مربوط به صادرات نفت و وزارت نفت بوده است.

رازقی افزود: در نهایت مشخص شد که تنها بخش اندکی از این مبلغ بر عهده صادرکنندگان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: رئیس کل بانک مرکزی کشور پاسخ دهد در سالی که کشور تحت شدیدترین تحریم ها و فشارهای اقتصادی بود و ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی کاهش داشته است چرا  این تهمت ها زده می شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه سرمایه بزرگی که از دست دادیم خود صادرکنندگان بودند، افزود: ابطال کارت ها از سازمان توسعه تجارت ضربه دیگری بر پیکر صادرات بود و حتی بسیاری از صادر کنندگان به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

هیچ صادر کننده ای در فارس  به محاکم قضایی نرفت
وی در ادامه تصریح کرد: با حمایت تیم اقتصادی استانداری خوشبختانه هیچ صادر کننده ای در فارس  به محاکم قضایی نرفت.  

رئیس اتاق بازرگانی فارس یادآور شد: همچنان بر سر حرف خود هستیم که ۲۷ میلیارد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که بانک مرکزی ادعا می کند برنگشته و یا کالا به دست مردم نرسیده است را به صورت شفاف اعلام کنند که این ارز در اختیار چه کسانی هست.

رازقی جهرمی با بیان اینکه مشکلات امروز اقتصادی کشور که به مردم فشار می آورد تنها گردن تحریم و کرونا نیست، افزود : ریل گذاری غلط ۵۰ ساله در کشور که محور اقتصاد ما به جای تولید و صادرات غیر نفتی محدود به صادرات نفتی شده است اصلی ترین مشکل ماست.

رزاقی ضمن قدردانی از فعالیت صادرکنندگان استان فارس که با تمام مشکلات در این زمینه فعالیت چشمگیری داشتند خواهان عذرخواهی رییس کل بانک مرکزی از ملت ایران شد.  

وی همچنین از تببین پیشنهادات ده گانه اتاق بازرگانی فارس در جهت بهبود روند صادرات خبر داد.

کد خبر: ۴۸٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha