۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کاهش ۳۴ درصدی صادرات در ۶ ماهه نخست سال
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد

کاهش ۳۴ درصدی صادرات در ۶ ماهه نخست سال

زادبوم، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۱,۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم و امسال در شش ماهه اول حدودا ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات داریم که یک کاهش ۳۴ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش بازار، حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به وضعیت صادرکنندگان گفت: در حال حاضر شرایط برای فعالان اقتصادی عادی نیست. با وجود تحریم ها باید به این عزیزان دست مریزاد گفت که در این عرصه با وجود تمام سختی ها در حمل و نقل و انتقال پول فعالیت می کنند.

وی با اشاره به کاهش صادرات در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۱,۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم و امسال در شش ماهه اول حدودا ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات داریم که یک کاهش ۳۴ درصدی را نشان می دهد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه بخش مهمی از این کاهش به تبع شرایط کرونایی در کل جهان است، گفت: در جهان به طور متوسط ۴,۵ درصد شاهد کاهش صادرات بوده ایم. شرایط کرونا تولید ناخالص جهانی را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن تقاضای جهانی برای تولید کالا درصدی افت را تجربه کرده است.

وی افزود: به همین خاطر علیرغم فشارها و تحریم ها و شرایط کرونایی که اقتصاد بین الملل را تحت تاثیر قرار داده کاهش ۳۴ درصدی را در شش ماهه اول سال داشته ایم. البته کاهش در ماه های اول بیشتر بود، چون در دو ماهه اول سال مرزهای دنیا بسته بود و کم کم این شرایط بهتر شد و وضعیت تجاری ماه به ماه بهتر می شود.

زادبوم با اشاره به اینکه تجارت خارجی عوامل مختلفی دارد، عنوان کرد: لجستیک تجارت خارجی، دروازه های مرزی، گمرکات، استاندارد، قرنطینه گیاهی برای محصولات کشاورزی، هر یک مسئولین خاص خودشان را دارند.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی مسئولیت هماهنگی بین این دستگاه ها را دارند، گفت: طبیعتا وظیفه سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است که مشکلات صادرکننده را پیگیری کند، ولی باید دستگاه های مختلف هم همکاری کنند و این پیگیری ها را پاسخگو باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به مشکلات صادر کنندگان اشاره و بیان کرد: یکسری بروکراسی اداری برای صادرات ممکن است باشد که سعی کردیم در سال های اخیر این موضوع را کمتر کنیم. اگر شرایط تجارت خارجی را با ۲۰ سال پیش مقایسه کنیم تسهیل صادراتی بیشتر شده اما در جاهایی ممکن است مشکلاتی را به وجود آمده باشد. مثلا امسال اغلب مشکلات صادرکنندگان روی موضوعات تعهدات ارزی است. آن ها به روش های تعهدات ارزی اعتراض دارند که با روش های چهارگانه سال گذشته بتوانند تعهد کنند. ما پیگیر این موضوع هستیم، اتاق بازرگانی هم در کنار ما دارد این مسیر را پیش می رود تا بتوانیم روش ها را اصلاح کنیم.

وی به صادرکنندگان پیشنهاد داد: کنفدراسیون صادراتی ایران در اتاق بازرگانی اجتماعی از تشکل های صادراتی است که ما تقاضایمان است که همه تشکل های صادراتی عضو این کنفدراسیون بشوند و می توانیم از طریق یک مفاهمه با این کنفدراسیون مسائل و فرآیندها را اصلاح کنیم. لذا اصلاح فرآیندها مستلزم تجربیات میدانی است که ما باید از صادرکننده ها و تشکل های صادراتی بگیریم.

کد خبر: ۴۸٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha