۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
چرخش ۹۰ درجه ای اسلامی برای بهای بلیط هواپیما/ گران کنید اما یواش!
بازار گزارش می دهد

چرخش ۹۰ درجه ای اسلامی برای بهای بلیط هواپیما/ گران کنید اما یواش!

در حالیکه وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته به شدت مخالف گرانی بلیط هواپیما بود این روزها از موضع خود کوتاه آمده و اعلام کرده است که گرانی بلیط طی شرط و شروطی می تواند اجرایی شود.

اکبر محمودی؛ بازار: شاید اولین واکنش منفی نسبت به رشد قیمت بلیط و نرخ نامه های جدید شرکتها و ایرلاین های داخلی را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نشان داد. این واکنش تنها دو روز بعد از اعلام نرخ نامه های جدید نشان داد که این مخالفت از سوی عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی بدون شنیدن مشکلات و دلایل این گرانی بلیط از زبان ایرلاین ها نمی تواند چندان دوامی داشته باشد.

جلسه روز گذشته ایرلاین ها و شرکتهای داخلی با وزیر راه و شهرسازی و شنیدن مشکلات نشان داد که واکنش سریع وزیر راه و شهرسازی نمی تواند چندان دوامی داشته باشد. ایرلاین های داخلی در این جلسه دریافت معادل ریالی دلار برای ارائه خدمات فنی و تعمیرات توسط شرکت‌های داخلی، سهم ۵ درصدی شهرداری‌ها و یک درصدی هلال احمر، تعرفه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، لزوم تدوین استراتژی بقا برای ایرلاین‌ها، لزوم حمایت دولت از ایرلاین‌ها، توجه به قیمت تمام‌شده بلیت هواپیما، توجه به مخاطرات ایمنی، نداشتن مبنای علمی برای ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها، لزوم استمهال در بازپرداخت تسهیلات دریافتی و لزوم لغو پروازهای چارتری را مطرح کردند. 

اما چرا به یکباره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نه چرخش ۱۸۰ درجه ای بلکه یک چرخش ۹۰ درجه ای به اظهارات خود می اندازد؟

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در خصوص نرخ نامه جدید انجمن شرکت های هواپیمایی گفته بود که افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.

اما روز گذشته جلسه وزیر راه و شهرسازی با ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی نشان داد که مخالفت با هر جریانی باید تا حدودی با مطالعه باشد.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی از ایرلاین ها خواسته است تا برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی(رشد نرخ ارز)، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود

اسلامی وزیر راه و شهرسازی از ایرلاین ها خواسته است تا برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی(رشد نرخ ارز)، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.

نرخ های جدید با افزایش اندک بزودی اعلام می شود
وی با اشاره به لزوم کم‌ترین افزایش نرخ قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: بررسی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهد به‌زودی نرخ‌های جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.

آنچه از درون این جلسه و بسیار جزیی به بیرون درز کرده است این است که تمام ایرلاین های داخلی بر افزایش قیمت بلیط و تعیین کف و سقف قیمتی تاکید کرده اند بطوریکه مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این جلسه اعلام می کند که در ایام کرونا پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای خارجی ۹۶ درصد کاهش داشته است.

طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

اما طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است،  بر اساس گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.با بررسی دو نرخ نامه مشاهده می کنیم که به طور مثال نرخ حداقل پرواز تهران-اهواز از ۱۹۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان یا نرخ حداقلی پرواز تهران-تبریز از ۱۹۰ هزار تومان به ۴۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.

در این میان مجلس و در راس آن کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر رشد بهای بلیط هواپیما نگرانی هایی را ارائه کرده و قرار است پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما و همچنین اقدام اخیر ایرلاین ها در افزایش مخفیانه قیمت در نشستی که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد آنرا مورد بحث و بررسی قرار دهد.

افزایش چراغ خاموش بلیط هواپیما
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به انتشار نرخ نامه جدید ایرلاین ها و افزایش مخفیانه قیمت، گفت: قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند. 

وی گفت: وزیر راه و شهرسازی نباید اجازه افزایش قیمت بلیط هواپیماها را دهد، به نظر می رسد که مخالفت وزیر راه ضمانت اجرایی ندارد و سازمان هواپیمایی نتوانسته به درستی در این رابطه عمل کند.

حال باید منتظر ماند و دید که تا هفته پیش که وزیر راه و شهرسازی در صف مجلسی ها و مخالف افزایش قیمت بلیط هواپیما بود در جلسه با نمایندگان مجلس آنها را قانع خواهد کرد یا اینکه این قصه هم همانند سایر برنامه های تنظیم بازار بدون نتیجه و تنها به ضرر مسافران به پایان خواهد رسید؟

کد خبر: ۴۸٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha