۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
واکاوی تحریمهای مرتبط با کشتیرانی ایران/ ورود «تحریم پیش دستانه» به ادبیات تحریمی
بازار بررسی کرد؛

واکاوی تحریمهای مرتبط با کشتیرانی ایران/ ورود «تحریم پیش دستانه» به ادبیات تحریمی

وزارت خزانه داری آمریکا چند فرد و شرکت چینی را به دلیل ارتباط با ایران به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

جواد حیران نیا؛ بازار: روز دوشنبه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که وزارت خزانه داری این کشور شش شرکت و دو تبعه چینی را به دلیل معاملات خود با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

خزانه‌داری آمریکا اسامی ۲ تبعه چین را به بهانه ارتباط با شرکتی به نام «هلدینگ ریچ» در شانگهای که سابقاً گزارش‌هایی درباره همکاری‌اش در دور زدن تحریم‌های ضدایرانی منتشر شده بود در فهرست تحریم قرار داده است.

بر این اساس از سوی مقامات آمریکایی اعلام شد: ما امروز نهادها و افراد مستقر در کشورهای اصلی چین و هنگ‌کنگ را به دلیل ارتباط با خطوط کشتیرانی ایران که به خاطر (تهدیدات) در زمینه اشاعه تحریم شده‌اند، تحریم کردیم.

همچنین اظهار شد: هشدار ما واضح است: اگر با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا شعبه‌های آن فعالیتی انجام دهید،  در خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرید.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا یک تبعه استرالیا به بهانه ارائه کمک‌های مالی به القاعده در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

نام این شخص که هویتش «احمد طالب لقمان» اعلام شده در بیانیه‌ای که خزانه‌داری آمریکا عنوان «تحریم‌های مرتبط با ایران و تحریم‌های ضد تروریسم» انتخاب کرده قرار گرفته است.

تحریمهای مرتبط با کشتیرانی ایران در حالی است که پیش از این نیز شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز شرکت‌ها و کشورها را بابت احتمال همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده بود و اعلام کرده بود شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پشتیبان برنامه‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و نظامی ایران است! تجارت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران الان با خطر مواجه شدن با تحریم‌های اشاعه تسلیحات کشتار جمعی همراه است. تا زمانیکه ایران دست از تهدید صلح و امنیت بین‌المللی برندارد فشار حداکثری علیه این کشور ادامه خواهد داشت.

در خصوص تحریمهای مرتبط با شرکت کشتیرانی ایران باید در نظر داشت آمریکا این تحریمها را پیش از این از ذیل برچسب هسته ای خارج کرده و آنرا ذیل برچسب جدیدی قرار داده است

در خصوص تحریمهای مرتبط با شرکت کشتیرانی ایران باید در نظر داشت آمریکا این تحریمها را پیش از این از ذیل برچسب هسته ای خارج کرده و آنرا ذیل برچسب جدیدی قرار داده است.

بر این اساس فعالیتهای مرتبط با خطوط کشتی‌رانی ایران در فهرست تحریم‌های «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» (اوفک) قرار گرفته است.

براساس این گزارش، کشتی‌های مشمول قانون تحریم آمریکا، در ذیل سه عنوان «ایران»، «مقررات تحریم‌های مربوط به اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی» و «مقررات تحریم مالی ایران» قرار خواهند گرفت.

این موضوع در توضیح وزارت خزانه داری آمریکا در خصوص این تحریمها نمایان است: «در ۵ نوامبر ۲۰۱۸، اوفک خطوط کشتیرانی ایران (IRISL) و همچنین E-Sail را تحت برچسب ایران در لیست ملیت‌های مشمول تحریم قرار دادند تا آنها را به عنوان نهادهایی مشخص کنند که با تعریف (ارائه شده از) دولت ایران که دارایی‌ها و منافع حاصل از آن طبق فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ بلوکه شده است، سازگار هستند.

به دنبال تحریم آنها طبق فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ مورخ ۸ ژوئن ۲۰۲۰، اوفک برچسب‌های «اشاعه ‎کنندگان تسلیحات کشتار جمعی» [NPWMD] و «آئین‌نامه‌های تحریم‌های مالی ایران» [IFSR] را نیز در لیست ملیت‌های مشمول تحریم به ورودی (تحریم‌های) IRISL و E-Sail اضافه می‌کند.

در نتیجه این اقدام، معاملات انجام شده از سوی اتباع آمریکایی یا آن دسته از معاملاتی که در ایالات متحده انجام می‌شود یا این کشور را در (تعامل) با IRISL و E-Sail دخیل می‌کند طبق قوانین تحریمی مربوط به اشاعه ‎کنندگان تسلیحات کشتار جمعی [۳۱ C.F.R. part ۵۴۴] و همچنین فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ که طبق آئین‌نامه‌های تحریم‌ها و معاملات ایران ۳۱ C.F.R. part ۵۶۰ (ITSR) اجرا می‌شوند؛ مشمول ممنوعیت می‌شود. اتباع غیرآمریکایی که آگاهانه در معاملات خاص با IRISL و E-Sail دخیل می‌شوند نیز طبق حکم [۱۲-۱۱-۲۰۱۹] مربوط به دیگر مقامات، خود را معرض تحریم‌ها قرار می‌دهند.»

این موضوع در تحریمهای اخیر فعالیتهای مرتبط با کشتیرانی ایران نیز قابل مشاهده است و بر همین اساس است که آمریکا اعلام کرد: «... نهادها و افراد مستقر در کشورهای اصلی چین و هنگ‌کنگ را به دلیل ارتباط با خطوط کشتیرانی ایران که به خاطر (تهدیدات) در زمینه اشاعه تحریم شده‌اند، تحریم کردیم.»

هر فعالیت مرتبط با کشتیرانی ایران می تواند ذیل عناوینی با تفسیر گسترده مرتبط با «اشاعه سلاح کشتار جمعی» و «مقررات تحریم مالی ایران» قرار گیرد

لذا آمریکا با این تحریمها عنوان می کند که هر فعالیت مرتبط با کشتیرانی ایران می تواند ذیل عناوینی با تفسیر گسترده مرتبط با «اشاعه سلاح کشتار جمعی» و «مقررات تحریم مالی ایران» قرار گیرد.

بر این اساس آمریکا مکانیسم ماشه را عملیاتی کرده و بر اساس آن قطعنامه های مرتبط با فعالیتهای دریایی ایران و یا مرتبط با آن را نیز فعال کرده است.

تحریمهای اخیر مرتبط با کشتیرانی ایران از یک سو نشان از تداوم کمپین فشار حداکثری علیه ایران از سوی دولت ترامپ و از سوی دیگر ایفای نقش آمریکا در جایگاه شورای امنیت است.

تحریمهای اخیر مرتبط با کشتیرانی ایران از یک سو نشان از تداوم کمپین فشار حداکثری علیه ایران از سوی دولت ترامپ و از سوی دیگر ایفای نقش آمریکا در جایگاه شورای امنیت است

بر همین اساس است که «دمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که رویکرد ایالات متحده در زمینه وضع تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای چینی و هنگ کنگی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران رویکردی غیرمنصفانه است و« ایالات متحده نقش پاسبان جهان را ایفا می‌کند، جانشینی شورای امنیت سازمان ملل یک نقش نامطلوب [برای آمریکا] است.»

از سوی دیگر اظهارات «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران نشان می دهد که آمریکا سیاست تحریمی را حتی به مرحله پیش از هر داد و ستد «عملی» نیز سرایت داده است و در مرحله پیشاعملیاتی نیز شرکتها و کشورهایی که با ایران داد و ستدی بخواهند انجام دهد را مورد تحریم قرار خواهد داد.

«ابرامز» در گفتگو با «واشنگتن‌فری‌بیکن» پرده از این تحریمهای پیش دستانه برداشت و در خصوص معامله تسلیحاتی با ایران از سوی طرفهای خارجی گفت: « ایالات متحده اقدام به تحریم پیش‌دستانه کشورهایی خواهد کرد که برای فروش سلاح به ایران تلاش کنند. ما مجبور نیستیم صبر کنیم تا معامله انجام شود و فردی اقدام به ارسال فیزیکی سلاح به ایران یا واردات سلاح از این کشور کند. ما می‌توانیم علیه افرادی که برای بررسی فروش سلاح، اقدام به سفر یا مذاکره می‌کنند هم اقدام کنیم.»

آمریکا در ابتکار عمل جدید و برای ایجاد هراس بیشتر طرفهای معامله کننده با ایران موضوع «تحریمهای پیش دستانه» را مطرح می کند که دست این کشور را برای تحریم طرفهای احتمالی معامله کننده با ایران بازتر کند

وی اضافه کرد: «یعنی قبل از اینکه این (معاملات تسلیحاتی با ایران) ملموس و واقعی شوند هم اقدام خواهیم کرد. نظارت خواهیم کرد تا ببینیم حرکتی در جهت معامله‌های تسلیحاتی انجام می‌شود یا خیر.»

یک فرد نزدیک به وزارت خارجه آمریکا هم در همین راستا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «اگر ایالات متحده ببینید کسی به نقض ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران فکر می‌کند می‌توانیم تا وقتی که در این زمینه فعال باشند آنها را تحریم کنیم.»

لذا آمریکا در ابتکار عمل جدید و برای ایجاد هراس بیشتر طرفهای معامله کننده با ایران موضوع «تحریمهای پیش دستانه» را مطرح می کند که دست این کشور را برای تحریم طرفهای احتمالی معامله کننده با ایران بازتر کند.

کد خبر: ۴۸٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha