۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
برنامه هفتم توسعه باید سرآغاز تحول باشد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

برنامه هفتم توسعه باید سرآغاز تحول باشد

رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور باید سرآغاز تحولات در جامعه باشد، زیرا نخستین برنامه از گام دوم انقلاب است.

به گزارش بازار، محسن رضایی در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور در نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه ها، پیشرفت جامعه را مشروط به بهره مندی از خرد جمعی دانست.

وی با اشاره به سابقه دبیرخانه مجمع در بهره مندی از دیدگاه‌های کارشناسی نهادها به ویژه کارشناسان دولتی برای تدوین سیاست‌های کلی، این روند را ناکافی دانست و افزود: به این نتیجه رسیدیم که چند پژوهشکده مشترک با برخی دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد در تهران و یکی دو پژوهشکده در استان‌ها ایجاد کنیم.

رضایی گفت: با این حال و با توجه به رشد بسیار بالای علمی باید فضا را بازتر می‌کردیم، پس سامانه جمع سپاری نخبگانی را ایجاد کردیم و از شهریور تاکنون ۱۷ هزار صاحب نظر به آن مراجعه کردند و ۳۰۰ نفر درباره سیاست‌های کلی برای تدوین برنامه هفتم توسعه نظر دادند که در هیات‌های داوری در حال ارزیابی است و در سیاست گذاری‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتظار ما این است که اگر استادان و دانشجویان کشور بخواهند در تدوین سیاست‌های کلی، دیدگاه‌های شان را به مجمع بفرستند چه پیشنهادهایی ارائه می‌کنند.

امکان دریافت ایده‌های نوآورانه همه ایرانیان در طرح جمع سپاری سیاست‌های کلی
وی گفت: منظور از طرح جمع سپاری سیاست‌های کلی این است که هر یک از ایرانیان در داخل و خارج از کشور به محض این که ایده نوآورانه‌ای برای اداره کشور در سطح سیاست‌های راهبردی داشتند ارائه کنند تا به بالاترین مقامات کشور تا سطح رهبر معظم انقلاب ارائه شود.

رضایی افزود: اجرای این گونه طرح‌ها جلوگیری از مرگ ایده هاست و دانشگاه‌های کشور نیز مراجع اندیشه هستند و ما می‌توانیم از ایده‌های دانشگاهیان اعم از استادان و دانشجویان و نیز پایان نامه‌های دانش آموختگان در تدوین سیاست‌های کلی استفاده کنیم.

وی گفت: نخستین نهادی که پس از ایجاد سامانه نظام جمع سپاری مجمع «نجم» با این سامانه ارتباط برقرار کرده اند، دانشگاه‌ها هستند و بهترین مجرا برای بهره مندی از دیدگاه‌های دانشگاهیان نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور است که در مجموعه مدیریتی آن افراد فرهیخته‌ای وجود دارند که می‌توانند به مجمع کمک کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با دعوت از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای ارائه دیدگاه‌های شان درباره سیاست‌های کلی مرتبط با برنامه هفتم توسعه از لزوم تدوین این برنامه در دبیرخانه مجمع تا پایان آبان و یا حداکثر تا ابتدای آذر ۹۹ به منظور ارسال آن به محضر رهبر معظم انقلاب خبر داد.

رضایی تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه باید سرآغاز تحولات در کشور باشد، زیرا نخستین برنامه از گام دوم انقلاب است و باید زیرساخت‌های بنیادینی برای چهل سال آینده کشور باشد و برنامه‌های پنج ساله آینده منظومه کاملی را از پیشرفت ایجاد کند.

وی گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم برای ما اهمیت دارد از این رو می‌خواهیم نخستین همکاری ما با دانشگاه‌ها در بهره مندی از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای دانشگاهیان باشد.

رضایی، دیدگاه‌های دانشگاهیان را در خصوص سیاست‌های کلی مرتبط با برنامه هفتم توسعه در دو محور مهم دانست و افزود: نخستین محور آن است که تحولات اقتصادی در کشورمان چه باید باشد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنانش را با این پرسش ادامه داد: که آیا استادان دانشگاه‌های کشور روندهای کنونی اقتصادی را قبول دارند؟ و آیا این روندها می‌توانند جهش بزرگی در اقتصاد ملی ایجاد کنند؟

وی خطاب به استادان دانشگاه که از طریق ارتباط تصویری در حال گفتگو با آنان بود، گفت: اگر روندهای اقتصادی کافی نیست چه پیشنهادهایی برای تحول و نوآوری در این عرصه دارند که اعمال آن در سیاست‌های کلی برنامه هفتم لازم است؟

رضایی محور دوم ایده پردازی استادان دانشگاه برای مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را عرصه فرهنگ برشمرد و پرسید: آیا روندهای فرهنگی از نظر اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه‌ها مطلوب است؟ که اگر مطلوب نیست که می‌دانم صاحب نظران دانشگاه انتقادهایی در این زمینه دارند، چه پیشنهادهای تحولی در این خصوص دارند تا در سیاست‌های کلی برنامه هفتم لحاظ شود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر تحول در حکمروایی به طرح این پرسش پرداخت: که آیا حکمروایی در عرصه فرهنگی و اقتصادی کشور وضع مطلوبی دارد یا باید تغییر کند؟

وی تصریح کرد: در پی انقلاب اسلامی حکمروایی در عرصه دفاعی و امنیتی به حدی تحول آفرین شده است که دستاوردهایش را در حوزه اقتدار نظام می‌بینیم، اما اگر حکمروایی مطلوبی در عرصه اقتصادی یا فرهنگی وجود داشت، نباید وضع صنعت ما نامناسب می‌بود.

رضایی گفت: به عنوان نمونه موشک‌های ۲ هزار کیلومتری نقطه زن را با پراید مقایسه کنید پس در این عرصه اقدامی بیش از تحول اقتصادی فرهنگی باید رقم بخورد که ما نامش را حکمروایی اقتصادی فرهنگی می‌گذاریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با دعوت از دانشگاهیان برای ایجاد ارتباط آزاداندیشانه با مجمع به آنان اطمینان داد که نوشته‌های شان محرمانه باقی می‌ماند.
 

کد خبر: ۴۸٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha