۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
سلام یلدا بر گرانی/ وقتی قیمت انواع میوه خودجوش بالا می‌رود!
گزارش میدانی بازار؛

سلام یلدا بر گرانی/ وقتی قیمت انواع میوه خودجوش بالا می‌رود!

تبریز- با اینکه مسئولان امر از کنترل قیمت ها در بازار شب یلدا و بعداز افزایش نرخ بنزین خبر می دادند ولی مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر حاکی از افزایش قیمت ها در بیشتر اجناس است.

بازار، گروه استان ها؛ شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال در راه است و با خود گرانی آورده است، گرانی که مسئولان آن را انکار می کنند ولی مردم آن را تایید کرده و از کوچک شدن سفره های شب یلدا خبر می دهند.

اگر این روزها سری به بازار بزرگ تبریز بزنید انبوه جمعیتی را می بینید که برای خرید مایحتاج سفره شب یلدا به بازار آمده اند و شور و حال خاصی در بازار حاکم است گویی که شب عید است.

می‌توان بسیاری از واحدهای صنفی را در بازار تبریز دید که حال و هوای شب یلدا را به خود گرفته اند. البته داستان بلند یلدا تجربه تلخی در این سال های اخیر با خود به همراه داشته است و آن هم افزایش قیمت انواع میوه و آجیل شب یلدا است.

برای تهیه گزارشی از وضعیت قیمت‌ میوه و آجیل به بازار بزرگ تبریز و راسته میوه فروشان می‌روم. مردم در هیاهوی خرید هستند و بازار شلوغ است.

میوه زیر ۵۰۰۰ تومان نداریم

رمضان تبریزی یکی از شهروندان تبریزی است که مشغول خرید میوه بوده و به خبرنگار بازار می گوید: میوه زیر ۵۰۰۰ تومان نداریم و در این هفته اخیر قیمت ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مسئولان می گفتند قیمت ها را کنترل می کنند ولی خبری از آن نیست، ادامه می دهد: بعداز افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین مردم نگران همین روزها بودند ولی مسئولان بارها اعلام کردند که قیمت کالاهای دیگر افزایش نمی یابد ولی الان می بینم که این طور نیست.

وی ادامه می دهد: پرتقال ۴ هزار تومانی در بازار شب یلدا به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می رسد و این موضوع باعث رنجش خاطر مردم شده است.

این شهروند از مسئولان تعزیرات می خواهد تا سری به بازار میوه تبریز بزنند و می گوید: تقاضای مورد نیاز مردم در بازار باید تامین شود و البته نه به هر قیمتی، چراکه اجناس و میوه به وفور در بازار مشاهده می شود ولی قیمت آن بالا است. نظارت و بازرسی دستگاه‌های نظارتی باید افزایش پیدا کند.

گوجه ارزان شد ولی هندوانه نه!

یک خانم میانسال تبریزی نیز که در حال خرید هندوانه است، به خبرنگار بازار می گوید: قیمت هنداونه کیلویی ۵ هزار تومان است و برای خرید یک هندوانه معمولی برای خانواده ۴ نفره باید بالای ۳۰ هزار تومان پرداخت کرد.

رویا اصل نژاد می گوید: قیمت گوجه از ۳ هزار تومان به بالای ۱۵ هزار تومان رسید و بعد از آن حالا به ۹ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده و ما این وسط خوشحالیم که گوجه ارزان شده در حالی که در اصل قیمت آن سه برابر شده است.

وی ادامه می دهد: انار دماوند به قیمت ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می شود و انار با کیفیت پایین قیمت ۱۰ هزار تومانی دارد. خیلی از مردم توان خرید میوه با این قیمت ها را ندارند.

حقوق یک ماه را باید در شب یلدا خرج کنم

یک جوان را آن سوی بازار می بینم که در حال پرسیدن قیمت آجیل است، با او گفت و گو می کنم که می گوید: قیمت ها سر به فلک کشیده است و باید برای خرید ۲۰۰ گرم آجیل معمولی شب یلدا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنم.

رضا اصلانی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هفته پیش قیمت‌ها مناسب‌تر بود ولی اکنون با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت بیشتر میوه‌ها بالا رفته است، گفت: قیمت ها به حدی بالا است که باید قید خرید برخی اقلام را برای سفره شب یلدا بزنم.

قیمت ها به حدی بالا است که باید قید خرید برخی اقلام را برای سفره شب یلدا بزنموی می افزاید: حقوق من ماهی ۱.۵ میلیون تومان است و از صبح که حقوق را گرفته ام و به بازار آمده ام تقریبا حقوق یک ماهم برای یک شب یلدا خرج شده است و با این حال مسئولان می گویند مشکلی در بازار نداریم و همه چیز تحت کنترل است.

اصلانی با بیان اینکه قیمت انواع میوه خودجوش بالا می‌رود، می گوید: به نظر من قیمت ها در دست فروشنده ها نیست و در جایی دیگر و تسوط دلالان بزرگ تعیین می شود و دولت باید با این افراد برخورد کند.

برخورد جدی با متخلفان بازار یلدا

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص می گوید: مشکلی برای تامین و توزیع میوه شب یلدا در آذربایجان شرقی نداریم و با افرادی که قیمت ها را افزایش داده اند به شدت برخورد می کنیم.

مشکلی برای تامین و توزیع میوه وجود نداردمحمدرضا پورمحمدی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میوه کافی طی روزهای گذشته ذخیره شده و مشکلی برای تامین و توزیع میوه وجود ندارد، می افزاید: علاوه بر تامین کالاهای اساسی بر روند کنترل قیمت ها در استان نیز نظارت داریم و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر روند قیمت ها در بازار نظارت دارند، می گوید: طی ماه های اخیر نظارت بر بازار تبریز نیز تشدید شده و مشکلی در این خصوص نداریم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با توجه به رصدی که از بازار انجام شده ثبات در قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف وجود دارد، می افزاید: تعادل در بازار استان برقرار است. طرح اصلاح نرخ بنزین نباید بهانه ای دست افراد سودجو دهد که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت ها کنند و با کار خود موجب نارضایتی مردم شوند.

دستگاه‌های نظارتی بعد از افزایش قیمت بنزین، جدی‌تر از گذشته به وضعیت بازار ورود کرده اندوی ادامه می دهد: دستگاه‌های نظارتی بعد از افزایش قیمت بنزین، جدی‌تر از گذشته به وضعیت بازار و کنترل قیمت ها ورود کرده اند. دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی در استان با متخلفین برخورد جدی خواهند داشت.

پورمحمدی ادامه می دهد: قیمت برخی اقلام ضروری در بازار نه تنها افزایش نداشته بلکه تثبیت شده و در برخی موارد نیز کاهش یافته است که آگاهی عمومی و اتخاذ تصمیم های مناسب در مدیریت کلان کشور از جمله عوامل موثر در این زمینه بوده است.

رشد نسبی قیمت مرغ در بازار تبریز

با اینکه استاندار آذربایجان شرقی از کنترل قیمت ها در بازار و عدم افزایش آن خبر می دهد، ولی مشاهدات خبرنگار بازار حاکی از آن است که قیمت ها رشد داشته است، حتی گوشت مرغ نیز در روزهای اخیر رشد کرده است.

در این خصوص یکی از فعالان بازار مرغ به خبرنگار بازار می گوید: افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ را طی روزهای گذشته داشتیم و پیش بینی می‌شود به دلیل شرایط بازار و افزایش تقاضا هفته آینده نیز قیمت مجدداً حدود ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۸,۸۰۰ تومان و مرغ گرم بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

قیمت شیرینی ثابت ماند

خوشبختانه قیمت شیرینی در بازار تغییری نکرده است و قیمت شیرینی تر برای هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان شیرینی زبان ۲۸ هزار تومان دانمارکی ۲۸ هزار تومان پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان است.

 با توجه به این قیمت‌ها و نیاز یک خانواده ۱۰ نفره به ۲ کیلوگرم شیرینی هزینه این خانواده به میزان ۷۰ هزار تومان می‌شود.

افزایش قیمت آجیل و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه و مشکلات اقتصادی باعث شده عده‌ای از مردم نتوانند آنها را در سفره شب یلدا قرار دهند.

قیمت انواع میوه در آستانه شب یلدا در بازار تبریز ۱۰ تا ۲۰ درصد به طور میانگین افزایش یافته است و امیدواریم مسئولان امر به صورت جدی به موضوع کنترل قیمت ها ورود کنند.

کد خبر: ۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha