۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
انتظار شرایط بحرانی برای صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱
به دلیل افت تقاضا و همه گیری کرونا؛

انتظار شرایط بحرانی برای صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱

اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ با چالشهای زیادی روبرو شده است و صنعت فولاد هم با این معضل دست به گریبان بوده است. انتظار می رود این صنعت سال ۲۰۲۱ را نیز با بحران پشت سر بگذارد.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری ویروس کرونا آسیب زیادی به صنایع مختلف وارد کرد و صنعت فولادسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. کشورهای مختلف از ابتدای همه گیری تا کنون بارها در مورد مشکلات مبتلا به صنعت فولادسازی گزارشهایی ارایه داده اند و بسیاری امیدوار بودند این وضعیت به زودی اصلاح شود ولی مطالعات اخیر نشان داده است نمی توان به بهبود اوضاع تا انتهای سال بعد هم امیدوار بود.

به گزارش نشریه پلاتس صنعت فولادسازی کشور آلمان در این سال با کاهش تولید و افت سودآوری روبرو شد و انتظار نمی رود این وضعیت در سال بعد هم اصلاح شود. طبق گزارش منتشر شده توسط این نشریه مقامات صنعت فولاد آلمان انتظار ندارند در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد این کشور به سطحی که قبل از پاندمی بود بازگردد و در خوش بینانه ترین حالت این کشور می تواند با ۷۵ درصد ظرفیت تولید فولاد خود قبل از پاندمی کرونا به تولید بپردازد.

مرکز مطالعاتی RWI  در گزارشی که روز ۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر کرد نوشت: «در سال جاری تولید فولاد در آلمان ۱۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و انتظار نمی رود در سال بعد هم ما شاهد افزایش تولید در این صنعت باشیم. دلیل این پیش بینی هم تداوم بحران در بازار تقاضا است. یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان فولادهای تولید آلمان، کارخانه های خودروسازی این کشور هستند که در سال جاری تقاضا برای آنها کاهش یافت و در سال بعد هم رشد تقاضا پیش بینی نمی شود.»

بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد در کشور آلمان به مرز ۳۷.۵ میلیون تن خواهد رسید که معادل ۷۵ درصد کل ظرفیت فولاد تولیدی  در این کشور اروپایی است.

کاهش تقاضای فولاد در آلمان قبل از پاندمی شروع شده بود
وزارت صنعت کشور آلمان در گزارش دیگری در مورد دلیل افت تولید فولاد در کشور نوشت: «بخشی از دلیل کاهش تولید را می توان افت تقاضا و بحران های اقتصادی ناشی از کرونا دانست. ولی این تمام ماجرا نیست. بررسی آمارهای اقتصادی و صنعتی نشان می دهد  از پاییز تا ۲۰۱۸ میلادی مصرف فولاد در صنایع مختلف روند کاهشی پیدا کرده بود و این روند کاهشی بعد از همه گیری کرونا شدت گرفت. یکی از دلایل مهم کاهش تقاضای فولاد از سال ۲۰۱۸ را می توان افزایش توجه به مسایل زیست محیطی و تاکید دولتها بر تولید خودروهای کم آلاینده دانست که صنعت خودروسازی را با شوک روبرو کرد. این شوک با همه گیری کرونا تشدید شد.»

یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضای فولاد در سال جاری و سال آتی را می توان کاهش سرمایه گذاری در بخش ساختمان و مسکن دانست. این صنعت هم یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان فولاد است و کاهش تقاضا برای آن به معنای افت تقاضای فولاد است. همه گیری کرونا تاثیر زیادی روی این بخش داشت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ هم ما افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن را شاهد نباشیم.

افت تولید فولاد در نیمه اول سال شدیدتر از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بود
مرکز مطالعاتی RWI در بخش دیگری از گزارش به بررسی شدت کاهش تولید فولاد در آلمان در موج اول همه گیری کرونا و در نیمه اول سال جاری میلادی پرداخت و نوشت: «در نیمه اول سال جاری تولید فولاد در آلمان به شدت کاهش یافت و شدت کاهش در این بازه زمانی از میزان کاهش تولید فولاد آلمان در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بیشتر بود. در نیمه اول امسال صنعت فولاد آلمان مجبور شد تا ۴ درصد از نیروهای خود را اخراج کند  ولی این اتفاق در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ نیافتاد.انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ هم ما مجبور به اجرای طرح تعدیل نیرو باشیم. نکته دیگر این است که احیای صنعت فولاد بعد از بحران کرونا طولانی خواهد بود زیرا از یک طرف اقتصاد کشورها آسیب دیده است و دولتها توان حمایت از این صنعت را ندارند و از طرف دیگر این مشکلات اقتصادی در تمامی کشورها وجود دارد و تولیدکنندگان نمی توانند برای کسب درآمد به صادرات فکر کنند. به نظر می رسد ابعاد این مشکل وسیع است و دوره درمان این بیماری اقتصادی طولانی است.»

در گزارش منتشر شده توسط پلاتس هم به پیش بینی های گذشته در مورد تبدیل شدن آلمان به صادرکننده خالص فولاد اشاره شد. طبق این گزارش کاهش تقاضای فولاد در داخل آلمان به این صنعت امکان می دهد تا به بازارهای صادراتی روی بیاورد و حجم بیشتری از فراورده های فولادی خود را وارد بازارهای صادراتی کند.ولی این پیش بینی ها به دلیل همه گیری کرونا، افت تقاضا در بازارهای خارجی و کاهش تولید در آلمان محقق نشد.

کد خبر: ۴۸٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha