۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
تحلیلگران از بازار جا ماندند/ پیش بینی شاخص ۴۹۰ تا ۵۲۰ هزار واحد
تحلیل روزانه بورس

تحلیلگران از بازار جا ماندند/ پیش بینی شاخص ۴۹۰ تا ۵۲۰ هزار واحد

برخی از تحلیلگران تکنیکال شاخص ۴۵۰ هزار واحد و برخی دیگر از تحلیلگران بنیادی نیز نقطه ۳۲۰ هزار را آغازی برای اصلاح بورس ارزیابی کرده بودند.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل امروز توانست ابر کانال ۴۵۰ هزار واحد را فتح کند تا فعالان سرمایه بیش از پیش به آینده بورس تهران حداقل تا پایان سال امیدوار باشند.

فرایند اصلاح ساعتی

بورس ابتدای معاملات را با صعودی پر قدرت آغاز کرد، شاخص کل تنها نیم ساعت پس از آغاز معاملات با رشد ۲.۳۶درصدی توانست در جایگاه ۴۵۶ هزار واحد برسد، شاخص کل در عرض نیم ساعت توانست ۱۰۵۱۳ واحد رشد کند، اما این مقدار رشد در بازار بورس به عادت حداقل در هر دو هفته یک بار تبدیل شده است و فعالان بازار سرمایه دیگر با این میزان رشد نگران و خوشحال نمی‌شوند، برخی از فعالان سرمایه تا همین یک ماه پیش از اینکه بازار به یک باره ۱۰ هزار واحد رشد کند خشنود نمی شدند زیرا معتقد بودند با افزایش ۱۰ هزار واحدی به علت محدود بودن دامنه نوسان سهامداران به همان میزان سود نمی کنند زیرا حداکثر نوسان ۵ درصد است.

این عده از فعالان بازار سرمایه نیز انگار با رشدهای پرقدرت بازار عادت کرده و رشد به این میزان دیگر آنان را نگران نمی کند. بازار ایران به همان اندازه که بزرگ شده به همان اندازه اصلاحات عمیق را به خود تا به الان ندیده و نکته جالب فرایند اصلاح ساعتی شاخص کل است، در ابتدای معاملات امروز شاخص ۱۰۵۱۳ واحد رشد کرد اما به مروز زمان و با افزایش تقاضا شاخص به رشد ۶۹۴۸ واحدی بسنده کرد، اما نکته مهم عبور از کانال ۴۵۲ هزار واحد بود که بورس توانست با قدرت این سطح مقاومتی چند ماهه را بشکند، البته فردا می تواند روز  اصلاح شاخص کل و عقب کشیدن از کانال ۴۵۰ هزار واحد باشد و باید منتظر ماند و دید قدرت پول های تازه وارد به بورس بیشتر است یا قدرت فروش قدیمی‌ترهای بورس.

تحلیلگران از بازار جا ماندند/ پیش بینی شاخص ۴۹۰ تا ۵۲۰ هزار واحد

بسیاری از تحلیلگران تکنیکال شاخص ۴۵۰ هزار واحد را آغازی برای اصلاح بورس ارزیابی کرده بودند البته برای اینکه برآیند دقیقی از این اظهار نظر کارشناسی داشته باشیم باید معاملات فردا را به قدرت رصد کنیم، اما بیشتر کارشناسان تحلیل تکنیکال نقطه ۴۵۰ هزار واحد را آغاز اصلاح عمیق قیمتی بورس ارزیابی کرده بودند که ممکن است تا ۲ سال طول بکشد.

البته برخی دیگر از کارشناسان با توجه به نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل مانند اخابر، فولاد، رمپنا، شبندر، و گروه های دیگر از بزرگان بورسی به این نتیجه رسیده اند که بازار هنوز به سطح پر شدن نرسیده است، یعنی موج پنجم صعود در بسیاری از نمادها به وقوع نپیوسته است کما اینکه بسیاری از نمادها هنوز در موج سوم از پنج اصلی قرار دارند و به اصلاح عمیق فاصله دارند، این دسته از کارشناسان نقطه ۴۹۰ تا ۵۲۰ هزار واحد را برآیند آغاز اصلاح عمیق بورسی ارزیابی می کنند و اگر قدرت پول با توجه به عرضه های اولیه پرقدرتی مانند شستا در بازار تقویت شود اصلاح عمیق به کانال ۶۳۰ هزار واحد خواهد رسید.

برخی از تحلیلگران بنیادی ۳۲۰ هزار واحد را لحظه پایان بازار صعودی و اصلاح بازار نزولی دانسته بوده و سرمایه خود را از بازار خارج کرده بودند، البته این دست از افراد از رشد پرقدرت بازار تا به این لحظه محروم بودند. کمااینکه نگاه اگر بلند مدت به صورت بیش از ۳ سال باشد بورس بهترین محل برای سرمایه گذاری است. زیرا روند بازار سرمایه ایران حداقل تا ۶۰ سال دیگر صعودی خواهد بود.

پیشتازی نمادهای پالایشگاهی

انتظار رشد برای نمادهای پالایشگاهی انتظاری دور از دسترس نبود، قیمت بنزین و کمک دولت برای مواد اولیه پالایشگاهی دو عاملی بودند که امکان رشد تا سه برابری نمادها را در پاییز امسال فراهم کرده بود، البته برخی از نمادهای پالایشگاهی از این فرصت استفاده کرده و با افزایش سرمایه، آورده بسیار مناسبی را برای مجموعه خود به ارمغان آوردند، اما برخی از نمادهای این گروه مانند شتران و شنفت هنوز به رشدی که باید برسند، نرسیده و این عامل باعث شده گروه فرآورده های نفتی برای سهامداران جذاب باشد.

صف فروش بزرگان خودرویی

نکته دیگر معاملات امروز صف فروش در نمادهایی بود که فعالان بازار سرمایه انتظار آن را نداشتند، خودرویی ها از این دست نمادها بودند که با افزایش عرضه و در آستانه صف فروش قرار گرفتند، تمام بزرگان خودرویی در محدوده منفی چهار درصد نوسان کرده و روز سراسر قرمزی را برای سهامداران این گروه ساختند.

کد خبر: ۴٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی عبدلی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      0 0
      گزارش خوبی بود، قلم نویسنده شیوا و عالی