۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
شعله‌های آبی که دیگر خاموش نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

شعله‌های آبی که دیگر خاموش نمی‌شود

کردستان- شعله های آبی گاز در استان کوهستانی کردستان با اجرای خطوط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری پایدار شده و به گفته مسئولان ذیربط دیگر دغدغه قطعی آنرا در استان نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه استان ها: گاز در مناطق جنوب کشورتولید  و به وسیله خطوط انتقال به استان های مختلف منتقل می شود که ایجاد این خطوط در مناطق کوهستانی و صعب العبوری مانند کردستان هم بسیار سخت و طاقت فرسا و هم هزینه‌بردار است.

علی رغم همه مشکلات و سختی هایی که در مسیر گازدارکردن استان کوهستانی کردستان وجود داشته است ولی تاکنون همه شهرها و یک هزار و ۳۳۴ روستای این استان از نعمت گازبهره مند شدند.

 خطوط انتقالی که گاز را به کردستان آورد
اولین و قدیمی ترین خط انتقالی که گاز را به این استان وارد کرد، در دهه هفتاد از طریق خط اول سراسری انتقال گاز بود که ازنزدیکی قم و اراک انشعاب گرفته و به سمت همدان آمده و سپس از این مسیر هم وارد قروه، دهگلان، سنندج و در نهایت دیواندره و بیجار شد.

از خط انتقال دیگری در سال ۷۵ گاز شهر کامیاران  و در اوایل سال ۸۰ هم  گاز شهرهای سروآباد و مریوان تامین شد که این خط از حدفاصل سنقر به سمت کامیاران انشعاب گرفته بود.

خط انتقال دیگری از استان آذربایحان غربی به سمت کردستان آمده که گاز شهرهای سقز و بانه از این طریق تامین می شد که به دلیل ناپایداری این خط طی سال های گذشته در روزهایی از سال شاهد قطعی گاز این شهرها بودیم.

 شرکت ملی گاز برای پوشش کامل استان اقدام به انجام خطوط لوله زیرساختی کرد که  از جمله آنها ایجاد خط ۴۸ اینجی است که از ساوه به خط آذربایجان غربی متصل شده و همچنین راه اندازی خط ۳۰ اینج دیگری از سمت زنجان به بیجار و خط انشعابی بین بیجار و دهگلان است.

از همه مهمتر پروژه خط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری است که در سال جاری افتتاح شد؛ خط ششم سراسری خط ۵۶ اینجی است که گاز را از عسلویه به سمت شمالغرب کشور به منظور صادرات انتقال می دهد و فاز نخست آن از عسلویه تا اهواز و فاز بعدی از اهواز تا دهگلان انجام شده است.

از دهگلان در قالب خط لوله نهم سراسری ادامه پیدا کرده و سپس به سمت دیواندره و سقز انتقال یافته و آنگاه از استان کردستان خارج شده است.

زمینه ایجاد صنایع انرژی‌بر در کردستان فراهم است
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اهمیت خط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری به دلیل ایجاد پایداری جریان گاز در استان است، اظهار داشت: در نقاط مختلف استان از جمله در دهگلان که خط مریوان، سروآباد و سنندج را پوشش می دهد از این خط انشعاب گرفته شده است.

احمد فعله گری افزود: بتازگی هم انشعاب دیگری از این خط در نزدیکی شهر صاحب برای تقویت شهرهای سقز و بانه و کارخانه فولاد اسفنجی واقع در این شهر ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مجوزراه اندازی ایستگاه تقلیل فشار دوم هم در این مسیر اخذ شده که به زودی مناقصه آن  برگزار می شود،تا از این خط پرقدرت ضمن پایداری گاز در شهرهای سقز و بانه زمینه استفاده صنایع انرژی بر هم از آن فراهم شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان یادآور شد: با وجود این خط امکان ایجاد صنایع پرمصرف مانند پتروشیمی و فولاد امکان پذیر بود و این مهم نوید خوبی برای توسعه حوزه صنعت در استان است.

فعله گری اعلام کرد: نگرانی و دغدغه هایی که سال های گذشته دربحث احتمال قطعی و اختلال درخطوط شبکه توزیع داشتیم با بسترسازی انجام شده برطرف شده و دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۴۳۲ کیلومتر خط انتقال گاز با فشار هزار و ۵۰ پی اس آی دراستان اجرایی شده است، گفت: ۱۱ هزار و۱۱۶ کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده که هفت هزار و ۶۵۳ کیلومتر آن روستایی، دو هزار و ۹۲۵ کیلومتر آن شهری و ۵۳۸ هم شبکه گذاری صنعتی بوده است.

ضریب نفوذ گاز درجمعیت روستایی کردستان ۹۳ درصد است
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان اظهار داشت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری استان ۱۰۰ درصد بوده که ۳۱ شهر گازدار را در بر می گیرد.

فعله گری با اشاره به اینکه ضریب نفوذ در جمعیت روستایی ۹۳ درصد بوده که شامل ساکنان یک هزار و ۳۳۴ روستا است، افزود: یک هزار و ۵۵۰ روستای استان قابلیت گازرسانی را دارند که تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان به شبکه گاز طبیعی متصل خواهند شد.

وی یادآور شد: با بهره مندی ۹۸ درصدی جمعیت استان از گاز طبیعی فقط دو درصد از این نعمت محروم هستند که این مهم هم بیشتر مربوط به روستاهایی با جمعیت زیر ۲۰ خانوار و برخی مناطق دارای ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها است.

عملیات گازرسانی در مناطق صعب العبور و کوهستانی مانند کردستان نسبت به دیگر نقاط کشور هزینه بردارتر و سخت تر است که به گفته کارشناسان گازرسانی به هر خانوار روستایی در کردستان به طور میانگین نیاز به ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری دارد و در برخی مناطق هم این رقم بیشتر هم خواهد بود.

خداحافظی روستاهای استان در زمستان سرد امسال با گالن نفت
اهالی روستای بزلانه از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج اوایل مهر ماه امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند، طیب بهرامی یکی  از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روستای ما زمستان های سردی دارد و در این سال ها مشکلات زیادی برای تامین سوخت به ویژه نفت داشتیم.

وی اضافه کرد: همیشه یکی از دغدغه‌هایمان این بود که ذخیره سوختمان تمام نشود چراکه تامین آن در روزهای سرد زمستان کار بسیار سختی است.

خدیجه بهرامی هم که در این روستا ساکن است به خبرنگار بازار اظهار داشت: در این چند سال بسیاری از زنان روستایی به همراه خانواده‌هایشان به شهر مهاجرت کردند چراکه دیگر طاقت و تحمل مشکلاتی هم چون تامین سوخت برای آشپزی و گرمای خانه‌هایشان را نداشتند.

وی افزود: همیشه از خانه‌های گرم روستاهای دارای گاز در زمستان های سرد شنیده بودیم و امسال همه ما راضی و خوشحال هستیم که می توانیم چنین فضای گرمی را تجربه کنیم.

این زن روستایی یادآور شد: سوخت مورد نیاز سیستم گرمایشی منازل ما نفت بوده و حال هزینه های زیادی را هر یک از روستاییان برای تغییر این سیستم متقبل شدند ولی با این وجود برخورداری از نعمت گاز ارزش هزینه هایی که هر یک از خانوارهای روستایی کردند، دارد.

علاوه بر بزلانه ۳۷ روستای دیگر کردستان پاییز و زمستان امسال برای نخستین بار  استفاده از گاز را برای سیستم گرمایشی و پخت غذای خود تجربه می‌کنند و تا پایان سال ۱۴۰۰ به گفته مدیرعامل شرکت گاز کردستان همه روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

کارایی گاز در حوزه های مخلتف اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و برخورداری شهرها و روستاها از این نعمت طبیعی گام موثری در راستای تحقق توسعه است.

یکی از موثرترین و مهمترین اقداماتی که در طی چند دهه اخیر انجام شده و هنوز هم ادامه دارد، گازرسانی به روستاها است که علاوه بر سهولت در زندگی و ماندگاری روستاییان نوید بخش مهاجرت معکوس و ایجاد صنایع کوچک روستایی است.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۸۹ روستا است که هم اکنون  ۵۴۳ هزار و ۸۵۱ مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی از خدمات شرکت گاز استان بهره‌مند هستند.

کد خبر: ۴۸٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha