۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
تحقق اقتصاد غیرنفتی، تبدیل تحریم به بهترین فرصت است
مقام معظم رهبری:

تحقق اقتصاد غیرنفتی، تبدیل تحریم به بهترین فرصت است

مقام معظم رهبری فرمودند: همین تحریم میتواند یک فرصت باشد که تاکنون هم تا حدود زیادی فرصتهایی را برای ما به وجود آورده، بعد از این هم میتواند یک فرصت بزرگ را برای ما به وجود بیاورد. اگر ما مسئولین هوشیارانه عمل بکنیم، میتواند اقتصاد کشور را از اتّکاء به نفت نجات بدهد؛ بندِ ناف اقتصاد را از نفت ببرّد و قطع بکند.

به‌مناسبت سالروز بیعت تاریخی همافران ارتش با حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌ در نوزدهم بهمن‌ماه ۱۳۵۷، فرماندهان، خلبانان و جمعی از اعضای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (شنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا دیدار کردند. بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب به این شرح است:

یک جامعه‌ی مؤمن، یک مجموعه‌ی مؤمن، یک نیروی هوایی مؤمن وقتی که به خدا اطمینان داشت، آن وقت با عزم راسخ تهدیدها را تبدیل میکند به فرصت. حالا گزارش دادند که ما فلان تعداد هواپیمای جنگنده یا مسافربری را تعمیر کردیم، اُوِرهال کردیم و مبالغ زیادی ساختیم؛ این چیزها کِی برای نیروی هوایی ما ممکن شد؟ آن وقتی که از دیگران چشم بریدند؛ یعنی دیگران تهدید کردند، گفتند که ما نمیدهیم، نمیفروشیم، نمیگذاریم.

اجناس و کالاهای نظامی متعلّق به ما در انبارهای شرکتهای نظامی آمریکا هنوز موجود است؛ یعنی هنوز هست و به ما نداده‌اند. و جالب این است که چند سال قبل از این، [هزینه‌ی] انبارداری هم از ما میخواستند؛ اجناسی که پولش را گرفته‌اند، جنس را نمیدهند، انبارداری هم میخواستند.

خب این، معنایش آن است که نظام جمهوری اسلامی بایستی توانایی اداره‌ی یک نیروی هوایی کارآمد را نداشته باشد؛ امّا نتیجه این شده که نیروی هوایی ما که آن روز یک قطعه‌ی فلان جنگنده را یا فلان هواپیما را نمیتوانست تعمیر کند، حق نداشت تعمیر کند، امروز کلّ هواپیما را میسازد؛ یعنی تهدید را تبدیل کرده به فرصت، خطر را تبدیل کرده به سود؛ خاصیّت یک مجموعه‌ی مؤمن این است.

ما از اول انقلاب دچار تحریم بودیم، در این چند سال اخیر تحریمها با شدت بیشتری هم ادامه پیدا کرده، یعنی شدّت پیدا کرده؛ خودشان هم افتخار میکنند که اینها شدیدترین تحریم را علیه جمهوری اسلامی ترتیب داده‌اند. این تحریم به معنای واقعی کلمه یک جنایت است. یعنی یک تهدیدِ مهمِ محکوم از لحاظ افکار عمومی دنیا است؛ چون بحث سرِ تحریم خود آمریکا نیست، بحث سرِ تحریمِ زورکیِ دیگران به وسیله‌ی آمریکا است.

همین تحریم میتواند یک فرصت باشد که تاکنون هم تا حدود زیادی فرصتهایی را برای ما به وجود آورده، بعد از این هم میتواند یک فرصت بزرگ را برای ما به وجود بیاورد. اگر ما مسئولین هوشیارانه عمل بکنیم، میتواند اقتصاد کشور را از اتّکاء به نفت نجات بدهد؛ بندِ ناف اقتصاد را از نفت ببرّد و قطع بکند.

عامل عمده‌ و مهم مشکلات اقتصادی ما این است: وابستگی به نفت که موجب شده برای درآمد کشور به نیروی داخل و جوشش داخلی، به استعدادهای گوناگون و ظرفیّتهای گوناگون داخلی توجّه چندانی نشود. خاطرمان جمع باشد که نفت میفروشیم، درآمد کشور تأمین خواهد شد؛ عامل عمده‌ی مشکلات کشور این است. اگر چنانچه بتوانیم ما این کار را انجام بدهیم، بهترین فرصت را از تهدید دشمن ــ یعنی از همین تحریم ــ توانسته‌ایم برای خودمان به دست بیاوریم.

کما اینکه باهوش‌هایشان توجّه به این نکته دارند. در گزارشهایی بنده دیدم که توصیه میکنند که نگذارید ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه کند؛ بین خودهایشان این گفته میشود که نگذارید ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه کند. یک راه پشتی‌ای درست کنید، حالا تحریمها را برنمیدارید امّا یک راهی را پیدا کنید، درست کنید که ایران بکلّی منقطع نشود، چون اگر منقطع شد میرود سراغ اقتصاد غیرنفتی.

کد خبر: ۴٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha