۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
بهره بری ترکیه از برند سازی تجاری در صنعت مبلمان
برای رقابت با ایتالیا، چین و آلمان انجام می شود

بهره بری ترکیه از برند سازی تجاری در صنعت مبلمان

با توجه به اینکه ترکیه در دو دهه گذشته بر روی مارک گذاری (برندسازی) و نهادینه شدن صادرات تمرکز کرده است، افزایش سریع صادرات، واردات مبلمان خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

بازار، تهمینه غمخوار-  واردات مبلمان کشور ترکیه طی دو دهه گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۹ به حدود ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است، در حالی که صادرات از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در اوایل دهه ۲۰، به ۳.۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

نوری گورکان رئیس اتحادیه بازرگانان صنعت مبلمان براین باور است که وضعیت صنعت مبلمان در ترکیه ناشی از نهادینه شدن، افزایش صادرات و گسترش فعالیتهای برندسازی در این بخش است.

ترکیه تنها کشوری است که از فعالیت های تجاری سازی شرکت ها با برنامه ای به نام Turquality پشتیبانی می کند. این برنامه از سال ۲۰۰۳ برای مارک گذاری محصولات ترکیه در خارج از کشور اجرا شده است.

این کشور همچنین در نمایشگاه ها از شرکت های تولید کننده مبلمان پشتیبانی می کند و از طریق وام های کم بهره انگیزه صادرات را فراهم می کند.

رئیس قدیمی ترین مرکز خرید مبلمان مودوکو نیز اعتقاد دارد که ترکیه واردات مبلمان را از طریق افزایش تعداد شرکت های داخلی و همچنین ترویج کارآفرینی قوی و نهادینه سازی در این کشور، کاهش داده است.

از نظر وی، این کشور در ۱۷ سال گذشته، صادرات خود را ۲۰ بار افزایش داده، در حالی که واردات به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است که این یک سطح بسیار پایین است.

در واقع واردات بیشتر مربوط به مبلمان باغی می باشد برای برخی از محصولات مانند مبلمان باغی و ویلایی مبلمان جایگزینی داخلی وجود ندارد زیرا مواد اولیه چون بامبو در شرایط آب و هوایی ترکیه رشد نمی کند.

رقابت ترکیه با ایتالیا، چین و آلمان 

 همچنین گفتنی است که ترکیه با چین، آلمان، لهستان، ویتنام و ایتالیا که عمده صادرکنندگان مبلمان در سطح جهان هستند، رقابت می کند.

 ترکیه باید با تولید کالاهای با ارزش افزوده درست مانند آلمان و ایتالیا، قیمت هر کیلوگرم را در بخش مبلمان که حدود ۳ دلار است افزایش دهد و برای بهبود بیشتر صادرات مبلمان کشور، مودوکو در آینده نزدیک برای راه اندازی یک مرکز مبلمان در ایالات متحده آمریکا آماده می شود.

شایان ذکر است که ویروس مرگبار کرونا که اقتصاد چین و کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده تاکنون تأثیر منفی برای بخش مبلمان ترکیه نداشته و حتی می تواند فرصتی برای این بخش باشد.

گفتنی است که چین که مبلمان با ارزش حدود ۵۴ میلیارد دلار صادر می کند، تحت تاثیر ویروس کرونا بازار خود را در سال جاری از دست می دهد، بنابراین ترکیه می تواند سهم خود را در بازار جهانی مبلمان افزایش دهد.

ترکیه باید ارزش برند را بالا ببرد!

ترکیه سیزدهمین کشور در تجارت جهانی مبلمان است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ در بین پنج کشور برتر قرار بگیرد. بنابراین این کشور باید تولید ارزش افزوده خود را بالا ببرد و ارزش برند خود را بهبود ببخشد.

کد خبر: ۴٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha