۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
چرا اعراب خلیج فارس نیاز به سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دارند؟/ درسهایی برای ایران
ورد اکونومیک فروم بررسی کرد:

چرا اعراب خلیج فارس نیاز به سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دارند؟/ درسهایی برای ایران

برای برخورداری از آینده ای روشن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بلافاصله و به طور فعال به دنبال بهره وری انرژی باشند و سبد انرژی خود را با افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک برای تأمین تقاضای داخلی متنوع کنند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی ورد اکونومیک فروم اخیرا مقاله ای با قلم «آدا پرنیچنی» با عنوان « چرا کشورهای نفت خیز خلیج فارس نیاز به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر دارند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در عربستان سعودی، یک مهندس جوان یاد پدربزرگ خود می افتد که داستان هایی را از زندگی خانواده با تجارت خرما، زندگی بدون برق و تهویه مطبوع و سفر با شتر، به جای نشستن پشت فرمان اتومبیل تعریف می کند. افراد کمی می توانستند تصور کنند که کشف نفت در سال ۱۹۳۸ چگونه زندگی روزمره را در عربستان سعودی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس - بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی – متحول می کند.

پدر مهندس جوان احتمالا از شغل خوبی در فعالیت های حفاری برخوردار بود، زیرا عربستان سعودی به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده بود. مهندس خودش به دانشگاه آمریکا رفت و سپس به سراسر جهان سفر کرد. اکنون، هنگام بازگشت به وطن برای ساخت زندگی شخصی خود، آرزوی آینده ای کاملاً متفاوت از آنچه پدر یا پدربزرگش می شناخت را دارد - آینده ای پایدار که با پیشرفت های چشمگیر در بهره وری انرژی و منابع مختلف انرژی ساخته می شود.

ممکن است برخی بپرسند که چرا کسی باید در شورای همکاری خلیج فارس رویای آینده ای متفاوت را ببیند زیرا طبق بررسی آماری که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، این کشورها مجموعاً ۲۹٪ از ذخایر نفتی جهان و ۲۲٪ از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند. آنها همچنین  ۲۳ درصد نفت خام و ۱۱ درصد گاز طبیعی جهان را تولید می کنند. چنین فراوانی به نظر می رسد آینده را مطمئن می کند.

تغییر فوری مورد نیاز است
با این حال بسیاری از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به این مهم پی برده اند که تغییر سریع ضروری است زیرا  مصرف انرژی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۰۰ به طور متوسط ​​۶٪ در سال رشد کرده است و از رشد تولید ناخالص داخلی و رشد جمعیت پیشی گرفته است. در عین حال، ارزشی که این میزان به اقتصاد می افزاید به طور قابل توجهی کمتر از کشورهای پیشرفته بوده و در حال کاهش است.

این روندها عمدتا به دلیل توسعه صنایعی است که انرژی زیادی می خواهند و مصرف انرژی توسط خانواده ها افزایش یافته است. باید گفت قیمت پایین انرژی انگیزه کمی برای بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی فراهم کرده است. این امر باعث شده سرانه مصرف انرژی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یکی از بالاترین مصرف ها در جهان باشد. انتظار می رود طی پنج سال آینده کشورهای خلیج فارس ۴۰ درصد بیشتر از اکنون به برق نیاز داشته باشند.

تقاضای داخلی برای برق و آب شیرین کن در حال حاضر به قدری زیاد است که عربستان سعودی باید جهت تولید نیمی از آن نفت و گاز بیشتری مصرف نماید - علی رغم اینکه هشتمین تولید کننده گاز در جهان است. به همین ترتیب، افزایش تقاضا برای برق خانگی، امارات متحده عربی را به یک وارد کننده خالص گاز طبیعی تبدیل کرده است. در عربستان سعودی - بزرگترین اقتصاد شورای همکاری خلیج فارس، مصرف کلی نفت داخلی از ۱۷ درصد تولید در سال ۲۰۰۰ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است و به این مهم در بررسی آماری از انرژی جهانی ۲۰۱۶ اشاره شده است.

اگر تقاضا توسط منابع جایگزین انرژی مهار نشود یا تأمین نشود، مصرف داخلی می تواند بیشتر تولید هیدروکربن سعودی را طی ۱۰-۲۰ سال آینده جذب کند. این امر توانایی کشور را برای صادرات بیشتر نفت خام و سوخت داخلی محدود می کند و دو نتیجه مهم را برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.

به طور خلاصه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در یک مسیر پایدار قرار ندارند. برای برخورداری از آینده ای روشن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بلافاصله و به طور فعال به دنبال بهره وری انرژی باشند و سبد انرژی خود را با افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک برای تأمین تقاضای داخلی متنوع کنند.

این اقدامات به نوبه خود موجب آزادسازی منابع هیدروکربن برای صادرات، تقویت تنوع اقتصادی، تسریع در ایجاد اشتغال از نظر استراتژیک و کاهش انتشار دی اکسید کربن در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد. در سال های اخیر فناوری ها و اقتصاد انرژی های تجدیدپذیر به شدت بهبود یافته اند و منطقه خلیج فارس توانایی بالایی برای بهره برداری از منابع انرژی سبز مانند خورشید و باد دارد.

هر شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده اند که قصد دارند در سال های ۲۰۴۰-۲۰۳۰ در تولید انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند و به اهداف قابل توجهی دست یابند. با توجه به رشد مصرف داخلی و رقابت روزافزون انرژی های تجدیدپذیر، همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید برنامه های تولید انرژی تجدیدپذیر خود را تسریع کنند و در عین حال به دنبال مشارکت بیشتر بخش خصوصی باشند.

مشارکتهای اساسی که اکنون از طرف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج مورد نیاز بوده شامل موارد زیر است:

جسور بوده و بهره وری از انرژی و اهداف توسعه تجدیدپذیر را مد نظر قرار دهند، موسساتی را ایجاد کنند که ذینفعان اصلی زنجیره ارزش انرژی را گرد هم آورده و به دستیابی به اهداف اعلام شده کمک کند، چارچوب های نظارتی که به توسعه فناوری های تجدیدپذیر و بهینه سازی انرژی - از جمله مشوق های تولید کنندگان خصوصی برق و توسعه دهندگان پروژه - کمک می کند را بهبود بخشند، سیستم آموزشی را بر مهارت های مورد نیاز بخش انرژی های تجدیدپذیر متمرکز کنند.

تاسیسات همچنین نقش مهمی در هدایت بیشتر سرمایه ها به برنامه های تجدیدپذیر و تبدیل مدل های کاری و عملیاتی آنها به یکپارچه سازی انرژی های تجدیدپذیر دارند. آیا نسل های رو به رشد در سراسر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از موهبت های آینده انرژی پایدار برخوردار خواهند شد؟

در نهایت باید گفت شورای همکاری خلیج فارس امکانات لازم را دارد و کشورهای این منطقه فقط به اراده جهت تولید انرژی های تجدید پذیر نیاز دارند.

کد خبر: ۴۸٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha