۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
وضعیت بورس بهبود می یابد؛ انتقاد از عدم نظارت دولت بر بازار سرمایه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار

وضعیت بورس بهبود می یابد؛ انتقاد از عدم نظارت دولت بر بازار سرمایه

کرمان- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به طور متوسط ظرفیت تولید و فروش شرکت های بورسی ۲۰ درصد نسبت به ماه گذشته و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که علامتی از بهبود وضعیت قیمت سهام است.

بازار؛ گروه استان ها: تنور بازار بورس در ایران ماه ها داغ بود و در اثر تبلیغات صورت گرفته، مردم با کمترین آگاهی وارد این حوزه شدند و حالا با ریزش برخی سهام ها تعدادی زیادی سهامداران متضرر شده اند. در این میان اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حق را با مردمی می داند که به شدت از این نوسانات بازار سرمایه متضرر شده اند. در خصوص آخرین شرایط بازار سرمایه با محمدرضا پور ابراهیمی به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

پورابراهیمی در خصوص وضعیت بازار سرمایه  اظهار کرد: در فضای اجتماعی کشور به دلیل تبلیغات دولت و برخی از مسئولان، بازار سرمایه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این شرایط با بحث واگذاری سهام عدالت مصادف شد و حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم مالک سهام عدالت شدند تا بتوانند در این خصوص تصمیم گیری کنند.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: این موضوع باعث ایجاد فضای خاصی در جامعه شد و در زمینه شرایط بازار سرمایه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی صورت نگرفت.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار ریسکی است، افزود: در بازار پول، ۱۰۰ درصد اصل پول در سپرده بانکی حفظ می شود و فرد حداقل سود مشارکتی را دریافت می کند که البته قرار بوده در مشارکت ها سود حداکثری هم محاسبه شود که متاسفانه هیچگاه چنین نشد.

نبود نظارت دولت بر بازار سرمایه باعث افزایش تصاعدی سهام برخی شرکت ها شد
وی ریسک ورود به بازار پول برای مردم را صفر بیان کرد و گفت: در سایه نبود اطلاع رسانی و عدم فرهنگ سازی، مردم فوج فوج به بازار سرمایه ورود پیدا کردند.

به دلیل نبود نظارت دولت بر بازار سرمایه، سهام برخی شرکت ها به صورت غیرمنطقی افزایش تصاعدی پیدا کرد. این مساله باعث شد برخی افراد فکر کنند ورود به بورس به این معناست که ارزش یک سهام با گذشت چند روز افزایش پیدا می کند

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه باید در ابتدا در حوزه مردم را آگاه می کردیم و اطلاع رسانی اولیه صورت می گرفت، افزود: به دلیل نبود نظارت دولت بر بازار سرمایه، سهام برخی شرکت ها به صورت غیرمنطقی افزایش تصاعدی پیدا کرد. این مساله باعث شد برخی افراد فکر کنند ورود به بورس به این معناست که ارزش یک سهام با گذشت چند روز افزایش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه واقعیت بورس این است که باید سهام شرکت های را بخریم که در صورت عملکرد خوب، سودآوری بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: برگه سهام زمانی ارزش دارد که پشتوانه آن درصدی از مالکیت بنگاهی شود که در حال صادرات، تولید و توسعه فعالیت هایش است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت برگه سهام خبر خوب و کاهش این برگه به منزله خبر بد در بازار سرمایه است. مفهوم بازار سرمایه این است که مردم وارد سهام هایی شوند که با توجه به ویژگی ها و ریسک پذیری آن سهام، از این ظرفیت استفاده کنند.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: شاهد روند افزایش سهام برخی از شرکت ها بودیم که متاسفانه عدم نظارت بر بازار بورس باعث ایجاد این ذهنیت در مردم شد که می شود سهامی خرید که ظرف چند روز چندین برابر سود کند.

وی ادامه داد: اگر در بازار (در حالت متعارف و بدون شرایط شوک ارزی) قیمت سهام ارزش افزایش سرسام آور پیدا کند باعث تغییر انتظارات و ذائقه سرمایه گذاری مردم می شود.

از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت شد اما نظارتی از سوی دولت و سازمان بورس بر فرآیند قیمت گذاری ها در مکانیزم عرضه و تقاضا شکل نگرفت و از همه مهم تر میزان عرضه سهام متناسب با تقاضا نبود؛ مجموع این عوامل منجر به بالا رفتن قیمت و در نهایت شکل گیری وضعیت ماه های اخیر شد

مردم به شدت تحت تاثیر ریزش سهام ها در بازار بورس قرار گرفتند
پورابراهیمی بیان کرد: در چنین شرایطی فضا به سمت این رفت که از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت شد اما نظارتی از سوی دولت و سازمان بورس بر فرآیند قیمت گذاری ها در مکانیزم عرضه و تقاضا شکل نگرفت و از همه مهم تر میزان عرضه سهام متناسب با تقاضا نبود؛ مجموع این عوامل منجر به بالا رفتن قیمت و در نهایت شکل گیری وضعیت ماه های اخیر شد.

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به اینکه سهام تا یک حدی می تواند اوج بگیرد و باید متناسب با واقعیت باشد، افزود: در حال حاضر برخی سهام ها با ریزش مواجه و سهام داران متضرر شده اند؛ در این زمینه به شدت مردم حق دارند چرا که به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش نظارتی در این خصوص آماده کرده است، گفت: باید از ضرر و زیان مردم جلوگیری شود.

بهبود وضعیت قیمت سهام
پورابراهیمی گفت: به طور متوسط ظرفیت تولید و فروش شرکت های بورسی ۲۰ درصد نسبت به ماه گذشته و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد که علامتی از بهبود وضعیت قیمت سهام است.

پیش بینی می شود به دلیل «افزایش ظرفیت تولید و فروش شرکت ها» و «تغییر نرخ ارز» روند بازار مثبت خواهد بود و این نوسانات جزو ذات بازار است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تغییر نرخ ارز را یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت سهام دانست و بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی را نمی پسندیم چرا که باعث قدرت خرید مردم می شود؛ اما یکی از عوامل اثرگذار در افزایش قیمت سهام، نرخ ارز است چرا که دارایی پایه با نرخ جدید ارز محاسبه می شود.

وی گفت: پیش بینی می شود به دلیل «افزایش ظرفیت تولید و فروش شرکت ها» و «تغییر نرخ ارز» روند بازار مثبت خواهد بود و این نوسانات جزو ذات بازار است.

پورابراهیمی تاکید کرد: به مردم توصیه می شود سراغ شرکت هایی بروند که دارای «بالاترین ارزش بازار»، «کمترین قیمت به درآمد (PEG)» و نگاه بلندمدت باشند.

سودآوری در بازار بورس مستلزم گذشت زمان است
نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: سودآوری در بازار بورس مستلزم گذشت زمان است و باید در این حوزه دارای رویکرد میان مدت و بلندمدت باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت بر اساس قانون بودجه بخشی از سهام شرکت هایی را که باید به فروش می رساند را با قیمت های خوبی فروخته است. اما از نظر بنده به عنوان کارشناس اقتصادی اینگونه نیست که دولت این بازار را به این شکل جلو برده که سهامش رو بفروشد و از این بازار خارج شود.

پورابراهیمی ابراز کرد: بخش عمده ای از سهام شرکت های بورسی متعلق به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است؛ اگر قیمت این سهام ها نصف شود، قبل از مردم این دولت است که متضرر می شود.

وی گفت: ارزش مالکیت ۷۰ تا ۷۵ درصد شرکت های بورسی در ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به دولت است؛ بنابراین بازار سرمایه ایران در هر بازه ای دچار فروپاشی شود، به دلیل این ساختار دچار مشکل نخواهد شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه بی تدبیری دولت در بازار سرمایه موج می زند، افزود: بازار سرمایه باید با رویکرد علمی و اساسی جلو برود.

وی با اشاره به اینکه ایرادات قابل رفع است، گفت: نگرانی در این زمینه نداریم و به مردم توصیه می کنیم نگاه میان مدت و بلندمدت داشته باشند و در شرکت های بنیادی (که ریکس پذیر نیستند) ورود کنند.

وی تاکید کرد: مردم با قرض و وام وارد بازار سرمایه نشوند و با منابع مازاد که می توانند سرمایه گذاری کنند وارد بازار بورس شوند.

کد خبر: ۴۸٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha