۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
انگور روی دست باغداران چهارمحالی ماند؛ قیمت پایین و استقبال کم
بازار گزارش می‌دهد؛

انگور روی دست باغداران چهارمحالی ماند؛ قیمت پایین و استقبال کم

شهرکرد- انگور چهارمحال و بختیاری زمانی وارد بازار می‌شود که استقبال از انگور توسط مردم کاهش یافته است و همین امر موجب پایین آمدن قیمت انگور می شود و درآمد باغداران کاهش می‌یابد.

بازار؛ گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری دارای باغات انگور فراوانی است که اشتغال بخش قابل توجهی از مردم این منطقه وابسته به باغات انگور است؛ بیش از چهار هزار و ۸۵۰ هکتار تاکستان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که رقم های مختلف انگور در این تاکستان ها تولید می شود. گهرو، فرخ شهر، لردگان، فارسان، کیار و... از مهمترین مناطق تولید انگور در این استان هستند.

چهار هزار و ۸۵۰ هکتار انگورستان در استان وجود دارد که ۱۰۵ هکتار آن نهال و مابقی بارور است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چهار هزار و ۸۵۰ هکتار انگورستان در استان وجود دارد که ۱۰۵ هکتار آن نهال و مابقی بارور است.  

 حمید رضا شیرانی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال از سطح بارور استان، ۶۵ هزار تن انگور برداشت شود، بیان کرد: ۲۰ درصد از این میزان تولید را محصول غوره تشکیل می دهد.  

وی با بیان اینکه برداشت غوره در چهارمحال و بختیاری در ابتدای تابستان انجام می شود، گفت: میزان تولید انگور در استان نسبت به  سال گذشته با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است و لذا بیشترین سطح باغات انگور استان در شهرهای گهرو از توابع شهرستان کیار قرار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ارقام عمده انگور این استان شامل عسگری، بیدانه سفید و قرمز، یاقوتی و مهره است که عمدتا برای مصرف تازه خوری در بازار استان های اصفهان، تهران و خوزستان عرضه می‌شوند و درصدی از آن هم به تولید فرآورده هایی همچون کشمش، شیره، سرکه و... می رسد.

یکی از مهمترین مشکلات در زمینه تولید انگور دیر رس بودن انگور این استان به واسطه شرایط آب و هوایی معتدل است. زمانی که انگور با کیفیت چهارمحال و بختیاری وارد بازار می شود که قیمت انگور افت بسیاری داشته است.

قیمت بسیار پایین انگور مشکل باغداران چهارمحالی
انگور منطقه شیراز  زودتر از همه مناطق وارد بازار می شود و همین امر باعث شده این انگور با قیمت بالایی به فروش برسد و درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان آن منطقه در پی دارد اما باغداران استان چهارمحال و بختیاری انگور تولیدی را با قیمت بسیار پایین می فروشند و درآمد آنها از تولید انگور بسیار پایین تر است.

بسیاری از باغداران به علت قیمت خرید بسیار پایین انگور در مهرماه اقدام به تولید شیره انگور می کننده و شیره انگور را می فروشند.

یکی از تولید کنندگان انگور در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: زحمات بسیار زیادی برای یک تاکستان در این استان توسط باغدار در طول سال باید انجام شود تا یک تاکستان محصول خوبی بدهد.

انگور چهارمحال و بختیاری زمانی در بازار عرضه می شود که تب و تاب خرید این محصول به پایان رسیده است و مردم در انتظار میوه های پاییزی و زمستانی از جمله انار هستند

وی گفت: یک تاکستان برای تولید انگور هزینه های زیادی دارد اما متاسفانه در فصل برداشت قیمت انگور در این استان آنقدر پایین می آید که فروش انگور جبران تمام هزینه های باغداری نمی شود.

وی بیان کرد: بسیاری از باغداران از فروش انگور ها  به علت قیمت پایین امتناع می کنند و به صورت تعارفی به همسایگان می دهند و یا به نیازمندان کمک می کنند.

وی تاکید کرد: انگور چهارمحال و بختیاری زمانی در بازار عرضه می شود که تب و تاب خرید این محصول به پایان رسیده است و مردم در انتظار میوه های پاییزی و زمستانی از جمله انار هستند.

بسیاری از کشاورزان انگور های تولیدی را در کنار جاده ها با قیمت بسیار پایین می فروشند

بهره بردار انگور در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: یک تاکستان یک هکتاری دارم که سالانه حدود ۲.۵ تن  انگور از آن برداشت می کنم.

علیرضا شگفت افزود: شرایط برداشت امسال خوب است و هر سال از دهم شهریور ماه تا آخر مهرماه فصل برداشت است.  

 وی  بیان کرد: این برداشت طی پنج روز  و به طور متوسط توسط روزانه سه تا چهار کارگر صورت می‌گیرد.  

وی گفت: محصول باغ انگور رقم عسگری و سیاه است که از این انگورها شیره نیز درست می‌شود و خودمان کشمش بندی و کشمش افتابی برای استفاده در غذا از آن تهیه می کنیم.

این باغدار گفت: قیمت پایین انگور مهمترین مشکل فعالان تولید این محصول کشاورزی است و هم اکنون بسیاری از کشاورزان انگور های تولیدی را در کنار جاده ها با قیمت بسیار پایین می فروشند.

وی بیان کرد: متاسفانه زمانی که انگور تولیدی چهارمحال و بختیاری به زمان برداشت می رسد، قیمت انگور بسیار پایین می آید، چرا که هوا سرد شده است و استقبال از خرید انگور کاهش می یابد.

توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات باغی در این استان یک ضرورت است که این امر موجب افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال بیشتر می شود

کارشناس ارشد صنایع غذایی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه توسعه بخش کشاورزی در یک منطقه نیازمند توسعه صنایع تبدیلی است، گفت: متاسفانه در استان چهارمحال و بختیاری بخش کشاورزی توسعه یافته است اما به توسعه صنایع تبدیلی توجه نشده است.

هادی خلیلی بیان کرد: هم اکنون در این استان باغات انگور، هلو و بادام مهمترین باغات میوه به شمار می رود که همه محصولات بدون فرآوری به فروش می رسد و از استان خارج می شوند.

کارشناس ارشد صنایع غذایی در چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت انگور و هلو در این استان در سالجاری با توجه به افزایش هزینه ها کاهش شدیدی داشته است و کشاورزان درآمد خوبی از این دو محصول در سالجاری نداشتند.

وی گفت: برخی باغداران در سالجاری مجبور شدند که هلو تولیدی را زیر قیمت کیلویی یک هزار تومان بفروشند.

کارشناس ارشد صنایع غذایی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات باغی در این استان یک ضرورت است که این امر موجب افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال بیشتر می شود.

جذب سرمایه گذاران و حرکت در مسیر توسعه صنایع تبدیلی باید به یکی از مهمترین اولویت های مسئولان در این استان تبدیل شود تا شاهد افزایش درآمد کشاورزان و باغداران در این استان باشیم. توسعه بخش کشاورزی پایه اصلی توسعه سایر بخش ها است و این مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد خبر: ۴۷٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha