۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
روزگار بازار نفت سیاه تر شد/ افزایش نگرانی ها با رشد تولید نفت لیبی و خلیج مکزیک
امیدی به بهبود وضعیت طلای سیاه در ۲۰۲۰ نیست

روزگار بازار نفت سیاه تر شد/ افزایش نگرانی ها با رشد تولید نفت لیبی و خلیج مکزیک

با طولانی شدن فرآیند کشف واکسن کرونا، نگرانی ها نسبت به آینده بازار نفت هم بیشتر شده است. بعد از اینکه آژانس بین المللی انرژی در گزارشی از احتمال بهبود وضعیت نفت تا سال ۲۰۲۳ خبر داد، حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی هم گفت که اوپک برای متعادل نگه داشتن بازار باید بار دیگر به صورت جدی نسبت به لغو افزایش تولید نفت بیاندیشد.

بازار؛ گروه انرژی: پیش بینی‌ها نسبت به تداوم روزهای سیاه بازار نفت همچنان دارد. آژانس بین المللی انرژی در جدیدتری پیش بینی خود اعلام کرد که، تقاضا برای نفت تا ۲۰۲۳ به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد. حالا اوپک هم از احتمال کاهش تقاضای نفت در سال آینده خبر می‌دهد. آنگونه که رویترز به نقل از گزارش ماهانه اوپک می‌گوید: تقاضا برای نفت در سال آینده ۶.۵۴ میلیون بشکه نفت در روز افزایش یافته است. اما در حالی بر اساس این گزارش میزان تقاضای نفت برای سال آینده حدود ۹۶.۹۴ میلیون بشکه برآورده شده که اوپک در ماه گذشته از تقاضای ۹۷.۶ میلیون بشکه ای در ۲۰۲۰ سخن گفته بود. معنای ساده تر این عبارت این است که اوپک در آخرین گزارش ماهانه‌اش، برآوردش از تقاضای نفت در سال آینده میلادی را ۸۰ هزار بشکه در روز (نسبت به پیش‌بینی قبلی‌اش) کاهش داده است. به نظر می‌رسد که شروع موج سوم کرونا و طولانی شدن مدت زمان کشف واکسن کرونا چشم انداز بازار جهانی نفت را تیره و تار تر کرده است.

حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در اینباره به بازار می‌گوید: با وجود اینکه بازار با نوعی مازاد عرضه مواجه هست، کشورهایی همچون لیبی و خلیج مکزیک تولیدات خود را افزایش داده اند. تجربه قیمت‌های منفی در بازار نشان داد که افزایش تولید به نفع هیچ از کشورهای تولید کننده نیست و نباید ریسک کرد.

بازنگری دوباره در میزان تولید نفت اوپک
رئیس اتحادیه فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه بازار نفت هر روز شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، ادامه داد: اوپک برای متعادل نگه داشتن بازار باید بار دیگر به صورت جدی نسبت به لغو افزایش تولید نفت بیاندیشد و جلساتی را در این خصوص برگزار کند. اما ظاهراً کشورهای اصلی صادر کننده نفت علاقه‌ ای به این موضوع از خود نشان نمی دهند.

بر اساس آمار اعلامی تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر بوده و به رقم ۱۱٫۲۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. این بدان معناست که اعضای اوپک چیزی حدود ۱۰۴ درصد به تعهد کاهش تولید وفادار بودند.

با طولانی شدن بیماری کرونا شرایط بدتر می‌شود
حسینی معتقد است که زمان مشخصی برای افزایش تقاضای نفت نمی توان متصور بود. اما بدون شک با طولانی شدن کشف واکسن کرونا، آسیب‌های اقتصادی پایدارتر و مدت زمان بازگشت بازار نفت به حالت عادی هم طولانی تر می‌شود. ضمن اینکه اوپک هم در تازه ترین گزارش خود میزان تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۰ را ۸۰ هزار بشکه کمتر از گزارش قبلی خود اعلام کرده است.

جدای از این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد ۸ درصد از مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی کاهش یافته که رقمی بی‌سابقه است. اگر بیماری کووید ۱۹ در سال آینده میلادی کنترل شود، تقاضا برای نفت تا ۲۰۲۳ به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد. فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس در گزارش سالانه خود از دورنمای انرژی جهان آورده است: «دوره رشد تقاضای جهانی نفت در دهه آینده پایان می‌یابد».

طبق پیش‌بینی این آژانس، رشد بلند مدت تقاضای نفت به خاطر تغییر به سمت خودروهای برقی و خودروهای دارای انرژی‌های پاک‌تر مهار خواهد شد. مصرف نفت سالانه ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و در ۲۰۳۰ به ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم دو میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی این آژانس در گزارش سال گذشته است.

نوسان قیمت نفت در محدوده ۴۰ دلار
متوسط قیمت نفت خام برنت در سال گذشته میلادی برابر با ۶۴ دلار در هر بشکه بود ولی در ماه‌های مارس و آوریل با کاهش مصرف سوخت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا سقوط کرد. این کارشناس انرژی می‌گوید: اگر اتفاق جدید در دنیا رخ ندهد، نوسانات قیمت نفت در محدود ۴۰ دلار ادامه خواهد داشت و امیدی به رشد بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که گلدمن ساکس در اوایل سپتامبر پیش بینی کرده بود که قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار می‌رسد با این حال ممکن است سال را در قیمت پایینتر ۵۸ دلار به پایان ببرد.

افت و خیز نفت در دهه گذشته
بازار نفت در حالی نخستین روز هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که همه عوامل تحت‌تاثیر خبر ابتلای ترامپ به کرونا بود. طلای سیاه که روزهای نخست اکتبر را نزولی آغاز کرده بود، در نخستین روز هفته پیش رشد حدود ۶ درصدی را تجربه کرد. طوری که شاهد بودیم قیمت نفت از ۳۷.۹ به ۳۹.۴ دلار افزایش یافت. روند رو به رشد در ۶ اکتبر هم ادامه پیدا کرد و بازارهای جهانی معاملات خود را با قیمت ۳۹.۹ دلار به پایان رساندند که نشان دهنده رشد حدود ۱.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل بود. چهارشنبه هفته گذشته بود که طلای سیاه دوباره به کانال ۴۰ دلار بازگشت و در پنج شنبه قیمت روی ۴۱.۳۸ دلار جا خوش کرد. اما رفتار بازار نفت در آخرین روز هفته گذشته معکوس شد. به طوری که بهای هر بشکه نفت با ۱.۷ درصد کاهش به ۴۰.۶۹ دلار رسید.

قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت که با اعلام خبر بازگشت نفت لیبی و خلیج مکزیک در دوشنبه هفته جاری نزولی شده بود، روز سه‌شنبه (۲۳ مهرماه) با اعلام ذخایر نفت چین به قیمت ۴۲ دلار و ۴۵ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۴۰ دلار و ۲۰ سنت رسید. دیروز اما نفت برنت دوباره روند کاهشی به خود گرفت و بعد از افت حدود ۸ سنتی به ۴۲ دلار و ۳۷ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۹ سنت کاهش به ۴۰ دلار و ۱۱ سنت رسید.

کد خبر: ۴۷٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha