۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
منفعت صادرات معکوس برای کشورهای همسایه
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران عنوان کرد

منفعت صادرات معکوس برای کشورهای همسایه

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران معتقد است تک نرخی کردن ارز در اقتصاد به شرطی موفقیت آمیز خواهد بود که مردم در تأمین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.

به گزارش بازار، محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در رابطه با صادرات معکوس(قاچاق) گفت: متأسفانه از زمان افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی صادرات معکوس(قاچاق) در ایران برای کشورهای همسایه منفعت آور شده بطوریکه کالاهای ما برای آنها تقریباً مجانی تمام می‌شود.

وی افزود: کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و به صورت غیرمجاز و غیرقانونی از کشور خارج شود یک تهدید جدی برای اقتصاد محسوب می‌شود و طبیعتاً جامعه هم از این نظر آسیب زیادی خواهد دید.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران با بیان اینکه صادرات معکوس(قاچاق) در سال گذشته بیشتر معطوف به حوزه دام بود گفت: طبق مصوبه اخیر، هر نوع جابجایی دام از استانی به استانی دیگر حتما نیازمند مجوز است، البته استان‌های مرزی هم از این قاعده مستثنی نبوده و حتی جدی‌تر رصد می‌شوند.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر قاچاق دام، متاسفانه مواد لبنی و حتی نان هم از شهرهای مرزی به شهرهای مجاور قاچاق می‌شد، اما مقدار آن محدود بود و بیشتر قاچاق در حوزه دام و مواد غذایی و کالاهای وارداتی مانند برنج انجام می‌شد.

اسفنانی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای بودجه سال آینده حذف می‌کنند، گفت: وقتی حدأکثر توان مجلس برای تغییر بودجه سه درصد است چطور می‌توان ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه حذف کرد!؟

وی متذکر شد: اگر قرار به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد باید جایگزینی هم برای آن تعریف کرد و آثار و تبعاتش را هم در نظر گرفت، زیرا الان با اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی از اکثر کالاها برداشته شده و به دو سه قلم کالا بیشتر داده نمی‌شود، اما قیمتشان افزایش پیدا کرده است.

اسفنانی با ذکر مثالی در این مورد گفت: مثلاً از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از کره خوراکی برداشته شد و ارز نیمایی به آن اختصاص یافت قیمتش دو برابر شد و قیمت دارو و برنج پاکستانی و هندی هم به همین منوال افزایش یافت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران معتقد است تک نرخی کردن ارز در اقتصاد به شرطی موفقیت آمیز خواهد بود که مردم در تأمین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.

اسفنانی با بیان اینکه برنامه مدونی برای توزیع کوپن وجود ندارد گفت: اگر یک برنامه مدون و کارشناسی شده صحیح داشته باشیم حتی همان سوختی که تابع ارز نیست و میلیاردها لیتر آن در طول این سال‌ها قاچاق شده هم قابل مدیریت خواهد بود.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده قطع می‌شود
در ادامه محمد باقری بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با صادرات معکوس(قاچاق) گفت: تنها راه جمع شدن این قاچاق‌ها این است که قیمت‌ها در داخل کشور به قیمت جهانی نزدیک شوند.

وی در ادامه این مطلب افزود: اگر قیمت کالا در داخل با قیمت‌ها در کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان و غیره متناسب نشوند صددرصد با اینگونه مشکلات مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که در بودجه امسال با مبلغ ۸ میلیارد دلار لحاظ شده قاچاق را تشدید خواهد کرد.

باقری بنابی عنوان کرد: مجلس مصمم است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده قطع شود و حتماً این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز افزود: این همه مدل ارز در سیستم توزیع باعث فسادهای مختلف شده است لذا باید ارز را تک نرخی کنیم.

همچنین دکتر ابراهیم درویشی، کارشناس اقتصادی و معاون سابق نظارتی بانک مرکزی اظهار کرد: تا زمانی که تفاوت قیمت کالا در داخل و کشورهای همسایه وجود داشته باشد قاچاق هم امری بدیهی است.

وی افزود: برخی افراد کالاهای اساسی از آرد گرفته تا شکر و گندم و دارو را لب مرز می‌فروشند و سود کلانی هم می‌کنند که این ناشی از تفاوت قیمت است.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: این افراد کالاها را به خارج از مرز می‌برند و می‌فروشند که دلار به دست بیاورند اما ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زنند.

درویشی با بیان اینکه ارز دولتی تالی فسادهالی زیادی دارد اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درصورتی موفق خواهد بود که نظارت‌ها را قوی‌تر کنیم چون علت هرز رفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرسیدن کالاها به دست مردم ناشی از نبود نظارت بود.

کد خبر: ۴۷٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha