۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
کفش هیدج نیازمند برندسازی است/ نقدینگی مشکل مهم صنعتگران کفش
بازار گزارش می دهد:

کفش هیدج نیازمند برندسازی است/ نقدینگی مشکل مهم صنعتگران کفش

زنجان - کفش هیدج فرصتی ارزشمند و منحصربه فرد در زمینه توسعه اشتغال پایدار در استان زنجان است که طی سال های اخیر با وجود همه چالش ها توانسته رشد خوبی داشته باشد.

گروه استان‌ها: امروزه صنعت کفش در هیدج با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر حرف اول تولید کفش درکشوررا می‌زند، و این امر باعث شده در این شهر، پیر و جوان، زن و مردم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

شهر هیدج به‌عنوان قطب تولید کفش‌های ورزشی بچه‌گانه در کشور شناخته شده و با بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی، یکی از مراکز اصلی تولید کفش کشور به‌شمار می‌رود. هنر و صنعتی که چندی پیش توسط پدران در هیدج پایه‌گذاری شده، امروز به همت جوانان وارد بازار شده و سر از نمایشگاه‌های خارجی از جمله نمایشگاه بزرگ استانبول در آورده است.

هیدج در فاصله ۷۳ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد و خوشبختانه فعالیت واحدی‌های تولید کننده کفش باعث شده آمار اشتغال در این شهر وضعیت خوبی د اشته و در این شهر معضلی به نام بیکاری نباشد.

درشهر هیدج کفش‌هایی تولید می‌شود، علاوه بر اینکه بازار داخل را احاطه کرده بلکه این کفش‌ها به برخی از کشورهای همسایه هم صادر می‌شود.

کوچه به کوچه و خانه به خانه این شهر در صنعت تولید کفش فعال هستند و همه در اقتصاد این شهر و استان نقش دارند. تولید کننده کفش در هیدج در خانه شخصی خود با ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۱ با خرید چندین چرخ خیاطی، امروز در تولید کفش برای افراد زیادی اشتغال خوبی را ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در این زمینه به بازار می‌گوید: فعالیت‌های خوشه‌ای امروز مد نظر شهرک صنعتی است و در کشور ما طی چند سال اخیر این موضوع آغاز شده و در سال ۹۰ طبق نقشه فراگیری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تهیه شده ۹ صنعت در استان زنجان به عنوان صنایع دارای ظرفیت توسعه خوشه‌ای تعریف شده است.

ایرج احمدی ابراز کرد: فرش، مس، صنایع روی، کفش هیدج، چاقو، ملیله، چاقو، کشمش و توریسم ظرفیت‌های خوشه‌ای استان است.

وی به فعالیت خوشه کفش هیدج اشاره کرد و گفت: این خوشه یکی از خوشه‌های موفق کشور است که به علت موفقیت آن نخستین سایت تخصصی کارگاهی ایجاد و در حال حاضر سالانه بیش از ۹ میلیون جفت کفش توسط صنعتگران این شهر تولید می‌شود.

وی افزود: در شهر هیدج طی سه سال گذشته ۱۴۰ واحد تولید کفش فعال بود ولی امروز بیش از ۲۰۰ واحد خدماتی، تولیدی و ماشینی فعالیت می‌کنند.

این مسئول می‌گوید: پرداخت تسهیلات از منابع بانکی صندوق کار آفرینی به میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است باعث رونق این صنعتمی‌شود و دولت به سرمایه گذاری در این بخش بسیار تاکید دارد.

وی بیان داشت: در شهر هیدج در کارگاه‌های دستی و ماشینی روزانه بیش از ۳۰ هزار جفت کفش تولید می‌شود.

نقدینگی مشکل مهم تولید کنندگان صنعت کفش در هیدج

احمدی تصریح کرد: نقدینگی، مشکل مهم تولید کنندگان صنعت کفش در هیدج است و خوشبختانه این تولیدات کیفیت و قیمت مناسبی دارند که می‌تواند از قطب‌های خوب تولید کفش در کشور باشد.

وی افزود: خوشه تولیدی کفش هیدج نمونه فعالیت تعاونی و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی در کشور است که موجب شده هیدج قطب تولید کفش در کشور شناخته شود.

احمدی به میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای تولید کفش هیدج اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ثابت این واحدها امروز به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و فروش محصولات کفش هیدج نیز به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی افزود: در سال بیش از ۹ میلیون جفت کفش در هیدج تولید و روانه بازارهای داخلی مشهد، اصفهان، تهران، لاهیجان شده و همچنین به کشورهای ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، باکو و افغانستان، عراق و آذربایجان صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: پروژه کفش هیدج به عنوان یکی از پروژه‌های برتر اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری تعریف شد و همچنین تعاونی تلاشگران کفش هیدج نیز با همراهی خوشه و اتحادیه مربوطه، رتبه اول در بین تعاونی‌های کشور را کسب کرد.

احمدی، راه‌اندازی مرکز آموزش و راه‌اندازی واحدهای طراحی، لایه سازی و تیغه‌سازی را از اقدامات مهم در سایت تخصصی هیدج اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مردم هیدج در راستای تحقق منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گام‌های خوبی را برداشتند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از فعالیت ۲۰۰ واحد تولیدی کفش در هیدج خبر داد و افزود: بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

محمد رضا یوسفی ابراز کرد: این تولیدات به استان‌های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد صادر می‌شود و غیر مستقیم توسط فروشندگان سایر استان‌ها به کشورهای باکو و افغاستان صادر می‌شود.

وی به مشکلات و چالش‌های فرا روی این صنعت در هیدج اشاره کرد و یاد آورشد: افزایش قیمت‌ها، کمبود نقدینگی و تسهیلات و کم بودن فضا و نیاز به توسعه شهرک کفش از مشکلات این صنعت در هیدج است.

وی گفت: خوشبختانه هیدج در اشتغال استان بسیار سهم دارد بنابراین باید به توسعه این صنعت بیشتر توجه شود.

واردات کفش از چین صنعت کفش در کشور را بی رونق می‌کند

دبیر تعاونی تلاشگران کفش هیدج، می‌گوید: تعاونی تلاشگران کفش هیدج از سال ۹۲ تشکیل شده و رسالت این تعاونی رفع مشکلات صنعت کفش در هیدج است.

نقی نقی لو ابراز داشت: هدف دیگر این تعاونی توسعه تولید صنعت کفش در هیدج است و درصدد این هستیم با تکمیل و راه‌اندازی شهرک تخصصی کفش هیدج گامی در راستای رونق و توسعه این صنعت اشتغال‌زا در این شهر برداریم.

وی از اشتغال بیش از دو هزار نفر زن و مرد در صنعت کفش در هیدج خبر داد و گفت: اگر مسؤلان کمک کنند و در بحث سرمایه در گردش و اعطای مجوز همراهی کنند، این صنعت بیشتر تقویت می‌شود.

دبیر تعاونی تلاشگران کفش هیدج گفت: واردات کفش چینی به کشور باعث می‌شود که این صنعت به خوبی در هیدج قد علم نکند و ورود کفش از چین باعث بی رونق شدن کفش در کشور و باعث تعطیلی وتوسعه نیافتگی این صنعت می‌شود.

شهر هیدج از قطب‌های تولید کفش بچه‌گانه در کشور به شمار می‌رود

فرماندار شهرستان ابهر نیز گفت: شهر هیدج از قطب‌های تولید کفش بچه‌گانه در کشور به شمار می‌رود.

وجیه‌الله نوروزی با اشاره به این‌که این شهر یکی از قطب‌های اصلی تولید کفش بچه‌گانه در کشور است، اظهار کرد: به برکت وجود واحدهای تولیدی کفش در هیدج، این شهر به عنوان شهری عاری از بیکار تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید زمینه حضور تولیدکنندگان کفش در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی فراهم شود، تصریح کرد: کفش هیدج باید با برند هیدج در سطح کشور شناسانده شود.

نوروزی با بیان اینکه تولیدکنندگان کفش باید به سمت صادرات و بازاهای جهانی حرکت کنند، تصریح کرد: آموزش استانداردسازی و ارتقای کیفیت کفش‌های تولیدی نیز گامی در راستای رونق گرفتن صادرات است که باید در دستور کار کفاشان هیدج قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت رقابت سازنده کفاشان و حاکمیت اتحاد و هم‌افزایی در بین آن‌ها، تصریح کرد: هدف همه تولیدکنندگان باید ارتقای محصولات کفش باشد.

فرماندار شهرستان ابهر، برگزاری نمایشگاه‌ها را فرصت مغتنمی برای معرفی دستاوردهای کفاشان هیدجی عنوان کرد و افزود: هیدج این ظرفیت را دارد که این نمایشگاه‌ها به نمایشگاه‌های دائمی تبدیل شود.

 ۴۰ درصد کفش‌های بچه‌گانه کشور در هیدج تولید می شود

مدیرعامل تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج گفت: ۴۰ درصد کفش‌های بچه‌گانه کشور در هیدج تولید می‌شود.

علی‌اکبر ملک‌محمدی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی کفش در هیدج فعال هستند، اظهار کرد: ۱۴۰ واحد از این شرکت‌ها عضو شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج هستند.

وی با اشاره به این‌که حرفه تولید کفش در هیدج برای بیش از ۲۰ درصد از شهروندان به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار نفر از شهروندان هیدجی مشغول تولید کفش در هیدج هستند.

هم اکنون کارگاه‌های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی، فوم‌سازی، زیره‌سازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکنده‌اند و عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و غیره ارسال می‌شود اما این همه ماجرا نیست و در شرایط مساعد این محصولات به قدری با کیفیت است که به کشورهای هم‌جوار نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر می‌شود.

کیفیت کفش‌های هیدج در بعضی مواقع به حدی بالا است که با برندهای معتبر سایر استان‌ها بدون اینکه متأسفانه نامی از این شهر داشته باشد، در بازارهای سراسر کشور جولان می‌دهند که این امر نشان‌گر موفق نبودن در حوزه برندسازی این صنعت است.

کد خبر: ۴٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha