۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
تعطیلی «کارخانه صنایع شرکت نخ خمین» و معطلی پالایشگاهی برای تامین خوراک
زوایای تشدید رکود صنعتی در خمین

تعطیلی «کارخانه صنایع شرکت نخ خمین» و معطلی پالایشگاهی برای تامین خوراک

نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی زوایای تشدید رکود صنعتی در حوزه انتخابیه خود را تشریح کرد.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به رکود صنایع و تعطیلی برخی از کارخانجات کشور گفت: درشهرستان خمین و حوزه انتخابیه بنده «کارخانه صنایع شرکت نخ خمین» با مشکلات عدیده‌ای مواجه و در ادامه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی زیادی داشته باشد، گفت: متاسفانه دستگاه و ماشین آلات این کارخانه مربوط به قبل از انقلاب است و در واقع این کارخانه احتیاج به نوسازی دستگاه‌های تولیدی خود دارد تا بتواند آن محصول خروجی خود را در رقابت با بازار ارتقا دهد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: در حال حاضر دستگاه‌های مورد نیاز این کارخانه باید از خارج از کشور خریداری شود اما در شرایط تحریمی این مهم با محدودیت‌های خاص خود مواجه است.

وی با اشاره به عدم تامین منابع بانکی پیرو فعالیت این کارخانه بیان داشت: مشکل دیگر در راستای فعالیت این کارخانه منابع بانکی است. در واقع آن منابع بانکی که باید به واسطه آن ماشین آلات و مایحتاج این کارخانه فراهم شود، فعلا مقدور نبوده و نتیجتا این کارخانه دیگر قادر به فعالیت نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین همین مجوعه مشکلاتی پیرو تامین مواد اولیه داشت چراکه عمده مواد اولیه این کارخانه از واردات تامین می‌ شد؛ بنابراین کارخانه مذکور هم برای تامین مواد اولیه منابع لازم را در اختیار نداشت و هم اینکه تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای فعالیت آن ایجاد کرده بودند.

نمایندمردم خمین در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه ما در برخی امور، تحریم داخلی هستیم، تاکید کرد: همچنین شرکتی در حوزه انتخابیه بنده در زمینه تولید لوازم خانگی احداث شد. این شرکت پس از طی کردن فرآیند قانونی و تامین منابع بانکی اقدام به واردات ماشین آلات خود برای فعالیت این کارخانه کرد و اما در حال حاضر بیش از ۴۵ روز است که نتوانسته مواد اولیه مورد نیاز خود را که نیاز به دستور وزارت صمت دارد، تامین کند لذا این کارخانه فعال گرفتار تحریم بوروکراسی داخلی است.

نظری تاکید کرد: همچنین از سوی مسئولین وزارت صمت به مسئولین این شرکت عنوان شده که برای شروع کار این کارخانه، فعلا ۳۰ درصد خوراک ارائه خواهد شد و حتی زمانی که مسئولین این کارخانه درصدد تهیه این ۳۰ درصد بودند نتوانسته اند آن ۳۰ درصد را به دلیل بوروکراسی اداری بین سازمان صنعت و معدن و تجارت استان و وزارت صمت تهیه کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما به جد با آن دست به گریبان هستیم در زمینه مشکلات شرکت پتروشیمی خمین است. این شرکت با تمام مشکلات مسیر فعالیت خود را تعریف و سرمایه گذار با قدرت اقدامات خود را انجام داد.

وی تاکید کرد: مسئولین دولتی این بخش از روز اول مشخص کردند این شرکت می تواند روزانه ۷ هزار بشکه از پالایشگاه اراک خوراک دریافت اما متاسفانه مسئولین دولتی قریب به ۳ هزار بشکه از خوراک این پتروشیمی را به پتروشیمی دیگری به نام پتروشیمی الوند در اراک واگذار کردند.

وی تاکید کرد: متاسفانه این اقدام از سوی وزارتخانه ای انجام شده که زمانی خودش دستور ارائه ۷ هزار بشکه خوراک به این شرکت پتروشیمی را در خمین داده بود؛ لذا مسئولین پتروشیمی خمین در حال حاضر اذعان دارند که اگر ما بنا بود این تاسیسات را انجام دهیم و اما خوراک نداشته باشیم اساسا این سرمایه گذاری چه توجیه فنی می توانسته داشته باشد چرا که همه این موارد - فعالیت این شرکت - منوط به دریافت خوراک است بنابراین ما با این قِسم از مشکلات در حوزه انتخابیه روبه رو هستیم که ضرورت دارد دولت و مسئولین اجرایی اقدام عاجلی در این زمینه ها انجام دهند.

کد خبر: ۴۷٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha