۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
ایران با وجود تروریسم اقتصادی، در شاخص توسعه رشد دارد
نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

ایران با وجود تروریسم اقتصادی، در شاخص توسعه رشد دارد

حاجیلاری، نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت با وجود تروریسم اقتصادی و همچنین همه‌گیری کرونا، توانسته‌ایم در شاخص‌های توسعه رشد داشته باشیم.

به گزارش بازار، علی حاجیلاری در نشست کمیته دوم هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع توسعه پایدار برگزار شد، افزود: سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی در عزیمت ما به سمت توسعه محسوب می‌شود. ما با چالشی هولناک در سطح جهانی مواجهیم که زندگی و معاش همه مردم در سراسر دنیا را به شکل بی‌سابقه‌ای تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: شدت این چالش به گونه‌ای است که دستاورد دهه‌ها تلاش برای نیل به توسعه‌ پایدار را از بین برده است. متاسفانه در چنین شرایط خطیری که جهان بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و اتحاد نیاز دارد، با مازاد رویکردهای یکجانبه و کسری راه حل‌های چندجانبه روبرو هستیم.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در حالیکه تمام جهان با فاجعه‌آمیزترین همه‌گیری عصر مدرن دست به گریبان است، آمریکا به تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه‌ نامشروع خود ازجمله تحریم‌های غیرقانونی بر کشورهایی که از عواقب دردناک این بیماری رنج می‌برند، ادامه می‌دهد.

حاجیلاری اظهار کرد: درحالیکه اصولا بکارگیری اقدامات یکجانبه قهرآمیز، تحت هر شرایطی غیرقانونی است اما تداوم تحمیل اینگونه اقدامات و اعمال تحریم‌های جدید بر کشورها ازجمله ایران، آنهم در چنین شرایط بحرانی، گناهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: در حقیقت، کشور من اکنون در دو جبهه می‌جنگد؛ جبهه‌ نخست، جنگ علیه بیماری کرونا و جبهه‌ دوم، مقابله با تروریسم اقتصادی و بهداشتی آمریکا است.

نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود همه‌ فشارها و تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی، ما به تلاش خود ادامه دادیم و در نتیجه‌ این تلاش‌ها، براساس گزارش سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار، ایران توانسته بین ۱۶۶ کشور، رتبه ۵۶ را به لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای کسب کند.

حاجیلاری یادآور شد: در بخش آموزش، محو بی‌سوادی و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، ایران تقریبا به اهداف تعیین‌شده دست یافته است. در رابطه با کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی، تحریم‌های یکجانبه‌ نامشروع و شرایط ناشی از آن، موجب شده دسترسی ایران به ابزار اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی بسیار محدود شود. با وجود همه‌ این موانع، ایران در پیشبرد راهبرد اقتصاد کم کربن خود توانسته گام‌های مهمی بردارد.

وی اضافه کرد: موضوع توفان‌های شن و گرد و غبار، یکی از چالش‌های چندلایه‌ای است که ما در منطقه‌ خود با آن دست به گریبان هستیم و سهم ایران از ریزگردها به دلیل ارتباط متقابل میان خشکسالی، بیابان‌زایی و عوامل متعدد دیگر، بیشتر، شدیدتر و پیچیده‌تر است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران در بخش اعظم فصل خشک سال، با شدیدترین وضعیت ریزگردها روبروست و در این رابطه، طرح ملی جامعی برای مقابله با چنین وضعیتی تدوین شده و درحال اجرا است و آمادگی دارد با همه‌ کشورهای منطقه در این خصوص همکاری کند.

حاجیلاری خاطر نشان کرد: اقدامات یکجانبه‌ قهرآمیز ازجمله تحریم‌های غیرقانونی با تاثیرات فرامرزی علیه کشورهای درحال توسعه، به شدت فزونی یافته و علاوه بر رنج بی‌اندازه‌ انسانی، کشورها را از حق مسلم خود برای نیل به توسعه محروم کرده است.

وی تاکید کرد: اینگونه اقدامات در عین حال، تحقق اهداف توسعه پایدار را تضعیف و روند پیشرفت‌هایی که تا کنون در این عرصه انجام شده را معکوس می‌سازد. در چنین شرایط وخیم و ناعادلانه‌ای، تعهد قوی و مجدد به چندجانبه‌گرایی، بسیار ضروری است. این مساله به ویژه هنگامی که حیات یک ملت و توسعه‌ یک کشور با تروریسم اقتصادی تهدید می‌شود، اهمیت بیشتری دارد.

کد خبر: ۴۷٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha