۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
فساد اقتصادی، حقوق شهروندی و دموکراسی، مثلث موثر در انتخاب آمریکایی‌هاست
استاد دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با بازار:

فساد اقتصادی، حقوق شهروندی و دموکراسی، مثلث موثر در انتخاب آمریکایی‌هاست

«ویلیام بیمن» معتقد است «دونالد ترامپ» به حرف کسی گوش نخواهد داد یا از متخصصان مشاوره نخواهد گرفت.

 بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه‌ ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است.

بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
به جز ۴۰٪ جمعیتی که از هر کاری که «دونالد ترامپ» انجام می دهد، حمایت می کنند، اکثر مردم در ایالات متحده آمریکا بیشترین نگرانی را برای بقای دموکراسی آمریکا دارند. ترس زیادی وجود دارد که در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ، ایالات متحده آمریکا به سمت یک کشور استبدادی فاشیست پیش خواهد رفت. در مرحله دوم، مردم نگران هستند که با حذف حقوق مدنی موجود، جمعیت اقلیت را در معرض خطر قرار داده و سایر حقوق شهروندی را محدود کنند. سرانجام، مردم نگرانند که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در جهت فساد به نفع ثروتمندترین افراد جامعه مسیر را ادامه دهد.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
من مهمترین مسئله سیاست خارجی را ترمیم تعادل بین ایالات متحده آمریکا و بقیه جهان و بازگرداندن اعتماد به دولت ایالات متحده آمریکا، اطمینان از اینکه ایالات متحده اخلاق مثبت، دموکراسی، آزادی، ارزش های اجتماعی و برابری را نشان داده و ارتقا می دهد، می دانم.  

این مهم در واقع همان وظیفه ای است که اوباما در جهت محقق شدن آن تلاش می کرد، اما توسط افرادی که احساس می کردند ایالات متحده آمریکا باید وضعیت ابرقدرتی خود را به هر قیمتی حفظ کند، مورد حمله قرار گرفت.

این کاری بود که ترامپ فکر می کرد باید انجام دهد. اما اقدامات ترامپ نتیجه معکوس داشت. درست بر عکس خواسته ترامپ،  ایالات متحده آمریکا امروز در جهان ضعیف تر بوده و کمتر مورد احترام است و از تأثیرگذاری کمتری برخوردار است.

علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا به یک کشور انزوا طلب تبدیل شده است. امروزه حتی برای جهانگردی و تجارت نیز آمدن به ایالات متحده دشوارتر است. از نظر نظامی، ایالات متحده دیگر هیچ استراتژی و فلسفه ای ندارد.

در حال حاضر تنها یک تعهد ثابت از جانب دولت ایالات متحده آمریکا وجود دارد آن هم به اسرائیل و نه فقط به اسرائیل بلکه به سیاست های راست گرایانه لیکود و بنیامین نتانیاهو. از آنجا که به نظر می رسد ترامپ کاملاً تحت تأثیر پوتین است، تعهد ایالات متحده آمریکا برای مهار روسیه و نفوذ روسیه از بین رفته است.

به نظر می رسد سایر موضوعات سیاست خارجی فقط به مباحث تجاری اقتصادی یک به یک محدود شده باشد. ترامپ تجارت بین الملل را نمی فهمد. وی همچنان به روابط اقتصادی بین ملت ها مانند معاملات املاک و مستغلات نگاه می کند. او به حرف کسی گوش نخواهد داد یا از متخصصان مشاوره نخواهد گرفت.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
مهمترین موضوع فوری، مقابله با بیماری همه گیر Covid-۱۹ است و آسیبی که به اقتصاد ایالات متحده وارد می کند. ترامپ تلاش کرده است «خشونت شهری» را به یک مسئله تبدیل کند. این یک ترفند قدیمی است که جمهوری خواهان برای دهه ها از آن استفاده می کردند و سعی داشتند مردم را جهت رای دادن به آنها بترسانند. این یک مسئله ساختگی است، اما تعداد مشخصی از مردم تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت. مسئله اجتماعی مداوم که از چهار قرن پیش گریبانگیر ایالات متحده است نابرابری نژادی است. این مسئله در انتخابات امسال نیز یک مسئله مهم داخلی خواهد بود.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
بایدن در نظرسنجی خیلی جلوتر است و شک ندارم که او رای مردم را به دست خواهد آورد. متأسفانه سیستم انتخابات در ایالات متحده آمریکا منحصر به آرای عمومی نیست و کسی که رای عمومی را کسب کند به طور خودکار انتخاب نمی شود.

کالج انتخاباتی نهادی است که رئیس جمهور را انتخاب می کند. هر ایالت براساس تعداد سناتورها و نمایندگانی که در کنگره دارند، تعدادی آرا به دست می آورد. از آنجا که هر ایالت بدون توجه به جمعیت دارای دو سناتور است، ایالت های کم جمعیت در تعیین رئیس جمهور قدرت بسیار بیشتری دارند و این ایالت های کم جمعیت بیشتر جمهوری خواه هستند، بنابراین ترامپ حتی در صورت از دست دادن کل آرا مردم می تواند ریاست جمهوری را از آن خود کند.

این همچنین بدان معناست که تعداد معدودی از ایالت های به اصطلاح میدان جنگ معمولاً مقام ریاست جمهوری را تعیین می کنند زیرا آراء در این ایالت ها کاملاً تقسیم شده اند. در سال ۲۰۱۶ ترامپ رای اکثریت مردم را به دست نیاورد اما وی با کسب تنها ۷۵۰۰۰ رأی اکثریت آرا در سه ایالت - پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین کالج انتخاباتی را به دست آورد. بنابراین این سه ایالت که جمعیت زیادی هم ندارند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را تعیین کردند.

کد خبر: ۴۷٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha