۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
حمایت سلبریتی‌ها و خارجی‌ها از جو بایدن؛ مذاکرات سری انگلیس با بایدن
۲۰ روز تا انتخابات امریکا؛

حمایت سلبریتی‌ها و خارجی‌ها از جو بایدن؛ مذاکرات سری انگلیس با بایدن

برای اولین بار در تاریخ انتخابات امریکا، سلبریتی ها حمایتی همه جانبه را از جو بایدن انجام داده اند و حتی خبرهایی در مورد آغاز رایزنی های دولت بریتانیا با جو بایدن به عنوان رییس جمهوری آتی امریکا به گوش می رسد. این تحولات، انتخابات سوم نوامبر را متفاوت ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ امریکا کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: کمتر از سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است و اغلب نظر سنجی ها در امریکا از احتمال بالای پیروزی بایدن در این انتخابات خبر می دهند.

در صورتی که این پیش بینی محقق شود، جو بایدن می تواند به عنوان رکورددار مسن ترین رییس جمهوری امریکا در سن ۷۸ سالگی وارد کاخ سفید شود. رکوردی که پیش از این در اختیار دونالد ترامپ بود. دونالد ترامپ در سن ۷۰ سالگی به عنوان رییس جمهوری امریکا انتخاب شد. از طرف دیگر بایدن با انتخاب کاملا هریس به عنوان معاونش رکوردی مهم برای خود ثبت کرد زیرا فردی را به عنوان معاون در نظر گرفت که پیشینه جاماییکایی-هندی دارد و با توجه به سن بایدن، تاثیر زیادی در تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی دولت او خواهد داشت.

پولتیکو در گزارش خود در مورد احتمال پیروزی بایدن نوشت: «برخی مراکز افکارسنجی در گزارشهای خود از شانس ۸۰ درصدی بایدن برای پیروزی در انتخابات می گویند و برخی دیگر تفاوت شانس دو کاندیدا برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری امریکا را بالغ بر ۱۲ درصد می دانند. بایدن در شمار زیادی از ایالتهای کلیدی از دونالد ترامپ پیش افتاده است از جمله این ایالتها می تواند به میشیگان و اوهایو و پنسیلوانیا اشاره کرد و برای پیروزی در تگزاس هم شانس زیادی دارد.»

 دونالد ترامپ که بعد از طی کردن ده روز در قرنطینه برای طی کردن دوره بیماری کرونا به رقابتها بازگشته است در روز گذشته روز سوم نوامبر و انتخابات پیش روی امریکا را مهمترین روز در تاریخ امریکا معرفی کرد و خطاب به مردم امریکا گفت: «اگر باراک اوباما و جو بایدن وظایف خود را به عنوان رییس جمهور به خوبی انجام داده بودند، من در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز نمی شدم.»

اما این سخنان در شرایطی ایراد شد که آمارهای زیادی در مورد بالاتر بودن رای بایدن در ایالتهای کلیدی آمریکا به گوش می رسد. سی ان ان در گزارشی نوشت: «سهم زیادی از مردم میشیگان نمی خواهند ترامپ در کاخ سفید حضور داشته باشد و به همین دلیل به بایدن رای می دهند. آنها حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور را عامل افزایش نا امنی و بحران های اقتصادی و بین المللی می دانند.»

حمایت سلبریتی ها از بایدن
نکته جالب این است که در انتخابات سال جاری بسیاری از سلبریتی های امریکایی طرفدار بایدن هستند و با وجود اینکه در سالهای گذشته در روزهای قبل از انتخابات کمتر در مورد دیدگاه خود در مورد کاندیدای مورد نظرشان صحبت می کردند، در انتخابات سال جاری بخش زیادی از اخبار رسانه های امریکایی به رای این گروه اختصاص دارد. بسیاری  از خوانندگان و هنرپیشگان محبوب و مطرح امریکایی رسما اعلام کرده اند طرفدار بایدن هستند و تمایلی به حضور ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا ندارند.

اخیرا مگان مارکل و پرنس هری در یک ویدیوی تبلیغاتی انتخاباتی شرکت کردند و مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کرده اند. اما کاخ سفید حضور این دو را در یک ویدیوی تبلیغاتی که به نظر می رسد توسط حامیان بایدن تهیه شده است را به معنای مداخله بریتانیا در انتخابات امریکا دانسته اند و رسما به سفارت بریتانیا در امریکا شکایت کرده اند. نکته جالب این است که ترامپ و اطرافیانش این ویدیو را تبلیغی برای بایدن ارزیابی کرده اند.

کشورهای خارجی هم طرفدار بایدن هستند
مساله دیگر حمایت کشورهای خارجی از بایدن است. رویترز در گزارش خود نوشت: «گرتا تانبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست اخیرا در حساب توییتر خود رسما از جو بایدن حمایت کرده است. او در این توییت نوشت که حضور بایدن به معنای حمایت از محیط زیست و اجرای سیاستهای حامی محیط زیست است. این اولین بار در تاریخ امریکا است که افراد شناخته شده و تاثیرگذار خارجی رسما از یک کاندیدا در انتخابات حمایت می کنند و پیش بینی می شود این توئیت بتواند نقش زیادی در افزایش طرفداران بایدن به خصوص در میان جوانان امریکایی داشته باشد.»

اما مردم اروپا هم تمایل زیادی به روی کارآمدن بایدن دارند و بر این باور هستند که حضور ترامپ در کاخ سفید به معنای از بین رفتن قدرت مدیریت جهانی امریکا است. بررسی های انجام شده توسط رویترز نشان می دهد ۸۰ درصد مردم دانمارک و ۵۸ درصد از مردم ایتالیا طرفدار بایدن هستند و سهم طرفداران بایدن در آلمان و بریتانیا به ترتیب ۶۸ درصد و ۶۴ درصد است. اما مساله مهم تر در این نظرسنجی این است که تنها ۱۰ درصد از مردم اروپا بر این باور هستند انتخابات سال ۲۰۲۰ در امریکا انتخاباتی آزاد و عادلانه خواهد بود و ۹۰ درصد بر این باورند دونالد ترامپ و حزبش در این انتخابات اختلال ایجاد خواهند کرد.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که دولتها اروپایی هم حضور ترامپ در کاخ سفید را مانعی برای تداوم رابطه دوستانه خود با امریکا می دانند و حضور بایدن را برای روابط اروپا و امریکا اثر بخش تر می دانند. این رسانه  نوشت: «دولت بریتانیا بر این باور است بایدن پیروز این انتخابات است به همین دلیل رایزنی های خود را با تیم بایدن آغاز کرده است. جدا شدن مسیر سیاستهای اروپا از سیاستهای ترامپ می تواند زنگ خطری برای این دولت باشد و به آنها نشان دهد که عمرشان در کاخ سفید به پایان رسیده است.»

 درپایان باید در نظر داشت که ظرف سه هفته باقی مانده دو کاندیدا تلاش خواهند کرد که آرای بیشتری جذب کنند ولی اغلب رسانه ها و مراکز افکارسنجی امریکایی و اروپایی ترامپ را بازنده این انتخابات می دانند.

کد خبر: ۴۷٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha