۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
۵۰ درصد از نیروهای بخش گردشگری تعدیل شدند؛ سقوط هتلداری در کرمان
کرونا گردشگری را به اغما فرو برد

۵۰ درصد از نیروهای بخش گردشگری تعدیل شدند؛ سقوط هتلداری در کرمان

کرمان- ادامه شیوع کرونا در استانی که هفت اثر ثبت جهانی دارد بسیاری از نیروهای این صنعت را بیکار کرده و حالا هتلهای کرمان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان هفت اثر ثبت جهانی دارد و طی هشت سال گذشته صنعت گردشگری کرمان روند صعودی داشته و از مهمترین صنایع خلق ثروت در استان بوده است به همین دلیل نیز هزاران نفر در زمینه توسعه خدمات گردشگری در استان سرمایه گذاری کرده اند که می توان به ایجاد مراکز رفاهی، هتل، اقامتگاه، آژانسهای مسافرتی، تورهای گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد اما در حالیکه کرمان تا کنون ۴۰۰ میلیارد تومان به دلیل کرونا در بخش گردشگری زیان دیده است. به نظر می رسد هیچ چشم اندازی برای بهبود شرایط وجود ندارد و وضعیت هر روز بغرنج تر از قبل می شود.

افزایش بلیط هواپیما آخرین میخ به تابوت گردشگری کرمان
ادامه شیوع کرونا در استان کرمان و افزایش آمار مبتلایان و موارد فوتی از یک سو و از سوی دیگر افزایش قیمت بلیط هواپیما که تنها راه مطمئن در شرایط کرونایی محسوب می شود عملا تمام راه های کسب درآمد در بخش گردشگری را نیز بسته است.

در کنار واحدهای بومگردی، هتل های کرمان وضعیت بسیار نگران کننده ای دارند به طوریکه تعداد گردشگرانی که وارد استان شده اند به کمتر از ۱۰۰ مورد می رسد.

حالا بسیاری از هتل داران کرمان نیروهای انسانی را تعدیل کرده اند و هزینه های خود را به شدت کاهش داده اند.

حالا بسیاری از هتل داران کرمان نیروهای انسانی را تعدیل کرده اند و هزینه های خود را به شدت کاهش داده اند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا تعداد افرادی که به سفر می روند بسیار کاهش یافته است و اگر کسی قصد سفر داشته باشد ترجیح می دهد در هتل ها ساکن نشود.

جاوید سبحانی بیان کرد: با توجه به آماری که هم اکنون ارائه می شود و آغاز موج سوم شیوع این بیماری، آینده ای در کوتاه مدت برای صنعت گردشگری نمی توان متصور شد و این مساله نگران کننده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که توجه به شرایط موجود در زمینه مسائل بهداشتی، سفرهای مسئولانه و کرونازیستی در زمان شیوع این ویروس در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما نیز گفت: این افزایش قیمت می تواند وضعیت گردشگری را بیش از گذشته تحت تاثیر منفی قرار دهد زیرا بسیاری از افراد به دلیل احتمالات شیوع بیماری در وسایلی که بیشتر نیاز به ماندگاری دارد هواپیما را ترجیح دهند که با افزایش قیمت ها امکان خرید بلیط از آن ها سلب می شود.

۵۰ درصد نیروهای هتل های کرمان اخراج شده اند
سبحانی بیان کرد: اگر تدبیری در خصوص هتلداری انجام نشود به زودی با بحران جدی مواجه می شویم در حال حاضر هم حدود ۵۰ درصد از نیروهای تعدیل شده اند.

وی میزان اشغال اتاق های هتل در کرمان را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت بلیط و هزینه رفت و آمد مسافران این میزان هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مسئولان سفرها را عامل شیوع کرونا می دانند اما ما در هتل ها مسافری نمی بینیم و مشخص نیست این مسافران کجا ساکن می شوند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان افزود: شیوه نامه های بهداشتی هم اکنون در هتل ها به صورت کامل اجرا می شود و کمترین ریسک مربوط به شیوع کرونا در هتل ها وجود دارد و پروتکل ها به صورت کامل رعایت می شود.

وی بیان کرد: مسئولان سفرها را عامل شیوع کرونا می دانند اما ما در هتل ها مسافری نمی بینیم و مشخص نیست این مسافران کجا ساکن می شوند.

سبحانی گفت: در حال حاضر فعالیت هتل ها هیچ سودی ندارد و فقط امکان پرداخت حقوق کارمندان و باز ماندن هتل تامین می شود.

وی در خصوص تسهیلات هتل داری نیز گفت: این تسهیلات کارایی لازم را ندارد و در این شرایط که درآمدی نداریم چگونه باید سود بانکی پرداخت کنیم.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان تصریح کرد: گردشگری خارجی کاملا تعطیل شده و گردشگری داخلی نیز به شیوع کرونا ربط داده می شود.

جاویدی بیان کرد: در سفر هم می توان فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

هتلداری هیچ آینده اقتصادی ندارد
وی ادامه داد: هم اکنون ۹۰ واحد اقامتی در استان تحت پوشش جامعه هتل داران داریم که با مشکلات روز افزون مواجه هستند و هیچ آینده مشخصی پیش رو ندارند.

محمد اسلامی یکی از تورداران کرمان است که در کویر لوت فعالیت می کند، وی به خبرنگار بازار می گوید: بخش قابل توجهی از مردم برای استفاده از سکوت کویر در تورهای چند روزه شرکت می کردند و اکثرا از طریق تورهای هوایی وارد کرمان می شدند اگر روند افزایش قیمت اجرایی شود عملا دیگر کسی توان استفاده از این تورها را نخواهد داشت.

اگر روند افزایش قیمت بلیط هواپیما اجرایی شود عملا دیگر کسی توان استفاده از این تورها را نخواهد داشت

وی گفت: اکثر هتل های طرف قرارداد ما بسته شده اند و ما هم ماه هاست هیچ توری به کویر نداشته ایم و بسیاری از نیروهای خود را از دست داده ایم و در بخش های دیگر شروع به کار کرده اند.

وی گفت: تسهیلاتی که قرار بود به اصنافی که از کرونا ضربه دیده اند پرداخت شود یا پرداخت نشده و یا هیچ قفلی از مشکلات ما را باز نمی کند، در شرایطی که در آمد نداریم چگونه ۱۲ درصد سود پرداخت کنیم.

کلاف گردشگری در موج سوم کرونا و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر پیچیده  تر شده و مشخص نیست برای رهایی از این بن بست چه باید کرد.

کد خبر: ۴۷٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha