۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
توافق تجاری با چین کارکرد انتخاباتی برای ترامپ دارد
رئیس اسبق خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا:

توافق تجاری با چین کارکرد انتخاباتی برای ترامپ دارد

«رابرت ادواردز هانتر» می گوید جنگ تجاری با چین به موقعیت ترامپ در انتخابات آینده و شانس او بر برای پیروزی می تواند لطمه بزند.

بازار: «رابرت ادواردز هانتر» عضو ارشد مرکز «روابط ترانس آتلانتیک» در دانشگاه «جانز هاپکینز» است. وی در کارنامه خود سوابقی چون مدیریت مرکز «مطالعات استراتژیک ترانس آتلانتیک» در دانشگاه دفاع ملی آمریکا و سمت مشاور ارشد اندیشکده «رند» را دارد. وی رئیس امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جیمی کارتر» نیز بوده است.

از سمت‌ها و مسئولیت‌های دیگر وی در دوه های مختلف می‌توان به این موارد اشاره کرد: مشاور سیاست خارجی سناتور ادوارد ام. کندی (از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷)، محقق ارشد شورای روابط خارجی (از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳)، محقق مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژی(IISS) از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹، همکاری در پروژه پولاریس (Polaris) نیروی دریایی، عضو هیأت سیاست دفاعی «ویلیام کوهن» وزیر دفاع بیل کلینتون (رئیس جمهور سابق آمریکا)، معاون انجمن پیمان آتلانتیک (از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱)، محقق مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ناتو، عضو شورای روابط خارجی و عضو انجمن کنترل تسلیحات و انجمن علوم سیاسی آمریکا.

هانتر معتقد است جنگ تجاری با چین می تواند به وضعیت ترامپ در انتخابات آینده این کشور لطمه بزند. گفتگوی اختصاصی بازار با وی را در ادامه می خوانیم.

جنگ اقتصادی امریکا با چین می توانست به شرایط اقتصادی دولت ترامپ ضربه وارد کند؛ اقتصادی که برگ برنده ترامپ در انتحابات آینده است. بر این اساس بود که ترامپ فاز اول توافق تجاری با چین را امضا کرد. چقدر این توافق برای ترامپ مهم بود؟

بله همینطور هست. جنگ تجاری با چین به موقعیت ترامپ در انتخابات آینده و شانس او بر برای پیروزی می تواند لطمه بزند. بر این اساس در توافق مذکور بیش از هر عاملی، فاکتور انتخاباتی مؤثر بوده است.

استیضاح ترامپ و تبرئه او تا چه اندازه در سرنوشت او در انتخابات مؤثر خواهد بود؟

نظرات متفاوت است، من انتظار ندارم که این روند به موقعیت سیاسی ترامپ آسیب جدی و قابل توجهی وارد کند، مگر این که برخی مدارک و شواهد جدید و اصلی رو می شد. اغلب آمریکایی‌ها پیشتر چنین روندی را نادیده گرفته و چندان توجهی به آن نداشتند. در واقع مسئله بسیار پیچیده است و دموکرات‌ها نتوانستند خیلی خوب و موفق روی کار سوار شوند و در پیشبرد کار ناموفق بودند.

پیش بینی شما از پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ چیست؟ آیا دموکراتها توان شکست دادن ترامپ را دارند؟

اگر خیلی از آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند که دیگر ترامپ را به عنوان یک رئیس جمهور به دلایل شخصیتی و کارهایی که انجام داده نخواهند، دموکرات‌ها می‌توانند پیروز شوند. در واقع اگر انزجار و نفرت کافی از ترامپ وجود داشته باشد، هر دموکراتی می‌تواند بعد از ترامپ پیروز شود، اما بهترین شانس و احتمال دموکرات ها با کسی است که خیلی هم چپ نیست، اما در کل هیچ کس نمی‌تواند این وضعیت سیاسی عجیب و غریب و پیچیده را به خوبی پیش بینی کند.

از نظر شخصی خودم به عنوان کسی که ترامپ را بدون مقام رسمی‌اش در نظر می‌گیرم، بیش از آن که بر روی استراتژی دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ توجه و تمرکز کنم، بیشتر از آن به دنبال یک نامزد خوب برای رقابت در برابر ترامپ در ماه نوامبر هستم.

کد خبر: ۴٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha