۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
منتظر بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت باشید/ تلاش آمریکا برای «صادرات صفر» شکست خورد
دیلی صباح ترکیه عنوان کرد:

منتظر بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت باشید/ تلاش آمریکا برای «صادرات صفر» شکست خورد

عدم وجود توازن میان عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت به همراه رخدادهای ژئوپلیتیکی و کاهش رشد اقتصادی در کشورهای مهم مصرف کننده، از جمله عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت این طلای سیاه به شمار می روند.

بازار؛ گروه بین الملل: روزنامه دیلی صباح ترکیه در تحلیلی به قلم «امید شکری کله سر» به بررسی آینده حضور ایران در بازار انرژی پرداخته که در ادامه می آید.

نبود توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت جهانی در کنار رویدادهای ژئوپلتیک و کاهش رشد اقتصادی در کشورهای مهم مصرف کننده نفت موجب شده تا قیمت نفت روزهای نزولی خود را طی کند.

پس از خروج آمریکا از برجام، فروش نفت ایران کاهش یافت و از راه هایی محرمانه انجام شد. هنوز هیچ گزارشی در زمینه این که ایران چگونه پول نفت را دریافت می کند، منتشر نشده است.

محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ایران گفت: دشوارترین مرحله تحریم ها نفت در برابر غذا بوده است، اما اکنون ایران در موقعیتی قرار دارد که حتی نمی تواند در ازای دریافت غذا و دارو نیز قطره ای نفت بفروشد و حتی اگر نفتی فروخته شود، هیچ امکانی برای دریافت بهای آن نیست.

در همین راستا، فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی برای این باور است که بازار نفت و گاز وارد مرحله عرضه ارزان انرژی شده است. با بازگشت لیبی به بازار و احتمال بازگشت ایران در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، انتظار می رود قیمت ها باز هم کاهش یابد.

با بازگشت لیبی به بازار و احتمال بازگشت ایران در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، انتظار می رود قیمت ها باز هم کاهش یابد

بر اساس آمارها، متوسط صادرات نفتی ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز در زمان قبل از تحریم های آمریکا به  ۲۸۴ هزار بشکه در روز در ۸ ماه نخست امسال رسیده است. چین و سوریه تنها خریداران علنی نفت ایران هستند، اما اطلاعات مربوط به ردیابی نفتکش ها نشان می دهد که ایران تحت نام دیگر کشورها نیز نفت می فروشد.

صادرات نفت ایران در سپتامبر، با وجود فشار تحریم های آمریکا افزایش شدیدی داشت و نسبت به ماه قبل دو برابر شد. به گزارش رویترز، مقصد بیشی از این صادرات هنوز مشخص نیست.

به گفته مدنی، از بنیانگذاران شرکت ردیابی نفتکش ها، بر اساس آمار موجود صادرات نفت خام و سبک ایران به حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده که در یک سال و نیم گذشته بی سابقه است. دو شرکت ردیابی دیگر نیز افزایش صادرات نفت ایران، البته نه تا این حد، را تأیید کردند.  

در این راستا، معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگیری نیز از ناموفق بودن آمریکا در رساندن صادرات نفت ایران به صفر سخن گفته و بر اهمیت حفظ چارچوب کشور و اقتصاد برای حمایت از طبقات ضعیف تر جامعه تأکید کرده است.  

محمد جواد ظریف نیز در دسامبر سال ۲۰۱۸ در قطر تأکید کرده بود که فشار تحریم های آمریکا، سیاست های ایران را تغییر نخواهد داد. وی با اشاره به برنامه ایران برای کاهش آثار تحریم ها بر صادرات نفت، از وجود راه هایی برای دور زدن تحریم ها صحبت کرده بود.

کاهش قیمت نفت در نتیجه ورود احتمالی نفت ایران به بازارها، فشار بر آمریکا و تولید کنندگان خاور میانه را افزایش خواهد داد و در این صورت، اوپک باید راهبرد خود را تغییر دهد

علاوه بر آن، وزیر امور خارجه ایران تحریم های نفتی را بر زندگی عامه مردم مؤثر دانسته و بر تلاش دولت برای فروش نفت تأکید کرده بود.  

کاهش قیمت نفت در نتیجه ورود احتمالی نفت ایران به بازارها، فشار بر آمریکا و تولید کنندگان خاور میانه را افزایش خواهد داد و در این صورت، اوپک باید راهبرد خود را تغییر دهد.

دیلی صباح همچنین در گزارش خود نوشت: جو بایدن، نامزد دموکرات امریکا، ایران را تحریم نخواهد کرد و رهبران عربستان سعودی تمایلی به سازش با ایران ندارند و تحت فشار بودن تهران را ترجیح می دهند.  

 دیلی صباح: جو بایدن، نامزد دموکرات امریکا، ایران را تحریم نخواهد کرد و رهبران عربستان سعودی تمایلی به سازش با ایران ندارند و تحت فشار بودن تهران را ترجیح می دهند

 ایران در حال حاضر، ظرفیت تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز را دارد و می تواند در طول ۸ تا ۱۲ ماه، صادرات خود را به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز  برساند.  

همچنین، پیش بینی می شود که بایدن برای توافق جدید با ایران تلاش خواهد کرد. بازگشت به بازارهای جهانی نفت و سپس عادی سازی روابط تجاری، برای ایران از اولولیت خاصی برخوردار است.

ترامپ نیز در هفته های اخیر مکرراً برای توافق با ایران اعلام آمادگی کرده است. در نتیجه به نظر می رسد، هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند، باید منتظر بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت باشیم.

ترامپ نیز در هفته های اخیر مکرراً برای توافق با ایران اعلام آمادگی کرده و در نتیجه به نظر می رسد، هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند، باید منتظر بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت بود

بر اساس همین گزارش، اما به نظر می رسد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر وضعیت بازار انرژی، ایران نتواند در کوتاه مدت به اهداف خود در این بازار برسد. پیش از تحریم ها نیز ایران به دلیل محرومیت از فن آوری های پیشرفته شرکت های خارجی و منابع مالی، از پیشتازان تولید نبود.

کشورهای مهم تولید کننده نفت، شرایط را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی و افزایش تولید فراهم می کنند؛ اما اگر ایران بخواهد تولید خود را افزایش دهد، یا با تحریم روبرو می شود و یا با مشکل تأمین سرمایه دست و پنجه نرم خواهد کرد.

کد خبر: ۴۷٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha