۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
باید نسبت به عملکرد و سلامت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کشور حساس باشیم
نایب رئیس مجلس:

باید نسبت به عملکرد و سلامت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کشور حساس باشیم

قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس با بیان اینکه باید نسبت به عملکرد و سلامت فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی کشور حساس باشیم، گفت: امیدواریم شفاف‌سازی ایجاد شده در صندوق ذخیره فرهنگیان به الگویی برای سایر صندوق‌ها تبدیل شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۲۰ مهرماه) با مدیرعامل و مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان دیدار و گفت و گو کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه باید نسبت به عملکرد و سلامت مجموعه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی کشور حساس باشیم، گفت: برخی بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی مانند تامین  اجتماعی و صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل حساسیت ذی نفعان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
نشست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صندوق بازنشتگان فرهگیان

وی ادامه داد: جامعه فرهنگیان جامعه‌ای بزرگ، اثرگذار و بزرگترین تشکل صنفی کشور هستند و بعید است که بیشتر از جامعه معلمان، شاغل و بازنشسته در کشور داشته باشیم و هیچ شغلی به این اندازه گسترده نیست؛ روح و روان و آینده جامعه در دست فرهنگیان است و این قشر شخصیت های محترمی هستند و جایگاه معنوی دارند.

قاضی زاده هاشمی خطاب به مسئولان حاضر در نشست گفت: درآمد معلمان جزو درآمدهای حلال است بنابراین باید حساسیت‌های لازم را در مورد پول پاک و حلالی که در اختیارتان است داشته باشید.

وی یادآور شد: بر اساس فلسفه‌ای می‌گویند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری نباید بنگاه‌داری کنند؛ در جریان سقوط‌های اقتصادی مالی اروپا که اخیرا اتفاق افتاد اولین مجموعه‌هایی که زمین خوردند صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه بودند.
نشست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صندوق بازنشتگان فرهگیان

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماهیت حمایتی دارند
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماهیت حمایتی دارند، افزود: صندوق ها در نوسانات اقتصادی دچار مشکل می‌شوند بنابراین باید شتاب‌دهنده شوند یعنی باید سرمایه‌گذاری‌های باارزش شناسایی و وقتی به محصول رسید فروخته شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ورود شما به حوزه فناوری باارزش است البته سرمایه‌گذاری باید برای تولید فناوری به منظور مصرف دیگران باشد و ارزش افزوده فوق العاده زیادی را به دنبال دارد.

شفاف‌سازی‌ها به الگویی برای سایر صندوق‌ها تبدیل شود
وی از مسئولان مربوطه برای ایجاد شفاف‌سازی‌ها در صندوق تشکر کرد و یادآور شد: امیدواریم این شفاف‌سازی‌ها به الگویی برای سایر صندوق‌ها تبدیل شود و بتوانند به توسعه کشور و اشتغال کمک کنند و مردم دنبال این نباشند که پول خود را تبدیل به دارایی کنند بلکه از طریق شما ارزش دارایی آنها حفظ شود.
نشست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صندوق بازنشتگان فرهگیان

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شدید: شما باید در تغییر، روش و تدبیر هم پیشرو باشید و وقتی پروژه ها به اتمام رسید نباید دنبال نگه داشتن آنها باشید بلکه باید دنبال فروش و سرمایه‌گذاری در جای جدید باشید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مدیرعامل صندوق مبنی بر بکارگیری افراد باتجربه، تصریح کرد: در کنار انجام اقدامات خوب و موثر باید از ظرفیت جوانان باسواد و مجهز به دانش مدیریت روز هم استفاده کرد که پدیده‌های آینده وحوزه‌های ترقی و رشد را بشناسند البته برای این کار نیاز به ریسک مدیریتی داریم و باید افرادی به کارگیری شوند تا بتوانند کارها را جلو ببرند.

مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه این نشست با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان پس از حواشی ایجاد شده برای حمایت از حقوق معلمان تلاش کرد، گفت: برای ایجاد شفافیت‌ها، جلوگیری از اتفاقات گذشته و پختگی تصمیمات، اقداماتی انجام دادیم و تمامی فعالیت‌های صندوق و کسب و کارها را طی ۴ سال در ۴ شرکت هلدینگ پتروشیمی و انرژی، ساختمانی، مالی و سرمایه‌گذاری و خدمات متمرکز کردیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: کمیته شفاف‌سازی را تشکیل دادیم و تیممان را به گونه‌ای طراحی کردیم که حتی اگر مدیران حسن نیت هم داشته باشند جلوی تصمیمات خلاف آنها گرفته شود.

نیکدل با تاکید بر اینکه از مدیران پخته و باتجربه در صندوق استفاده کردیم، افزود: تیم کمیسیون آموزش مجلس در اینجا مستقر شدند و ۱۱۰ هزار سند به آنها ارائه شد و گزارش تحقیق و تفحص گزارش کاملی بود البته قبل از تحقیق و تفحص ما شکایت کرده بودیم و بخش ویژه بازرسی کل کشور به ما کمک کردند و در حال حاضر هم در مجموعه مستقر هستند.
نشست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صندوق بازنشتگان فرهگیان

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد سهام انرژی سپهر را از بانک صادرات خریداری کردیم، گفت: امیدواریم که یکی از پروژه های انرژی سپهر را در اسفندماه بهره برداری کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه تمامی تلاش‌های ما در مسیر مبارزه با فساد بوده است، گفت: مدیران پاکدست را بکارگیری کردیم و اگر هلدینگ‌ها را به بورس ببریم از سوء‌استفاده‌ها و فساد جلوگیری خواهد شد؛ صندوق موسسه است و سهام آن قابل واگذاری نیست و اگر ۴ هلدینگ مذکور وارد بورس شوند ارزش دارایی‌ها مشخص می‌شود.

پول معلم خط قرمز ما است
نیکدل یادآور شد: یکی از مشکلات صندوق سفارشی بودن پروژه‌ها و مدیران بود و در واقع در گذشته صندوق برای حل مشکل دیگران بود نه معلمان؛ پول معلم خط قرمز ما است و به هیچ وجه نه مدیر و نه پروژه سفارشی نمی گیریم و همچنین اگر جایی اقتصادی نباشد سرمایه گذاری نمی کنیم.
نشست نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صندوق بازنشتگان فرهگیان

وی با بیان اینکه از تمامی پروژه های حقوقی سنگین تنها دو پروژه حل نشده که در دست پیگیری هستند، افزود: حیاط خلوت بودن را ممنوع کردیم و یکی از شعارهای اصلی ما این است که به جای بنگاه‌داری تامین سرمایه کنیم؛ جمع کل مطالبات و خسارات احتمالی وارده بالغ بر ۴.۶۹۸ میلیارد ریال بوده که مبلغ ۱.۲۶۴ میلیارد ریال آن حسب مورد وصول  و از ورود خسارت به صندوق جلوگیری شد و مابقی پرونده های کیفری و حقوقی در دست پیگیری و تعیین تکلیف قضایی است.

کد خبر: ۴۷٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha