۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
خرید تضمینی یا خرید تحمیلی/ رغبت بر باد رفته گندمکاران دو سر ضرر است
بازار گزارش می‌دهد؛

خرید تضمینی یا خرید تحمیلی/ رغبت بر باد رفته گندمکاران دو سر ضرر است

اردبیل- در شرایط تورم و گرانی، مسئله‌ای که درد دل کشاورزان اردبیلی را تازه می‌کند تعیین نرخ پایین برای خرید محصولاتشان از سوی دولت است که آن‌ها را بر سر دو راهی قرار می‌دهد.

زهرا رضازاده؛ بازار: امسال با وجود کرونا کشاورزان با تحمل سختی کار مثل هر سال اقدام به کشت و برداشت محصولات خود کردند، اما در پایان کار زمانی که باید توشه محصولات خود را به دست می‌آورند نارضایتی، بیشترین چیزی بود که عایدشان شد.

این نارضایتی تا جایی ادامه یافت که دولتمردان تصمیم گرفتند قیمت تضمینی خرید را از قبل تعیین کنند تا کشاورزان برای آینده کشاورزی خود بهتر تصمیم بگیرند اما دریغ از این که این موضوع نیز مشکلاتی را در پی داشت و سبب ایجاد دغدغه و نگرانی برای گندمکاران شد.

موضوعی که در صورت عقب‌نشینی گندمکاران برای کشت این محصول سبب می‌شود تا سال آینده با قحطی گندم روبه‌رو شویم و بنابراین نیاز است تا در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اساسی برای حل مشکلات پیش رو در دستور کار قرار گیرد و نسبت به نرخ تورم و رکود، قیمت تعیین شود.

بی‌اهمیتی به موضوع مهمی مثل بحث کشاورزی ضربه بزرگی به بدنه اقتصادی کشور وارد می‌کند که این موضوع شرایط نگران‌کننده‌ای را در حال حاضر به وجود آورده و دستاورد این اقدام فقط و فقط کاهش میزان تولید گندم و بالا رفتن قیمت آن در بازار آزاد خواهد شد.

مسئله‌ای که به تبع آن باعث می‌شود تا قیمت نان و تمام فرآورده‌های گندم که جزو سبد اصلی غذایی خانوار محسوب می‌شود تا حد قابل توجهی بالا رفته و شرایط اسفبار معیشتی را برای خانواده‌ها به خصوص افراد بی‌بضاعت مالی تحمیل کند.

براساس عقیده کارشناسان تعیین نرخ تضمینی خرید گندم باید طبق نرخ روز باشد تا جلوی واردات گندم به کشور که یکی از آفت‌های بزرگ محسوب می‌شود گرفته شود چرا که کشور ایران اسلامی خود قطب تولید گندم است و قطعا اگر به جای ارتقای تولید محصولات و صادرات عقب‌نشینی کنیم و رغبت کشاورزان را برای ادامه کار از بین ببریم دو سر ضرر است.

بحثی که شاید در حال حاضر ساده و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد اما سال آینده می‌تواند یکی از مشکلات اساسی کشور باشد که به نفع ملت و دولت نخواهد بود و طبق نظرات کارشناسان تعیین قیمت ۴ هزار تومان بدون شک رغبت گندمکاران را برای کشت این محصول به حداقل خواهد رساند.

تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم دستاورد خودکفایی را به خطر می‌اندازد
در این باره حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر حداقل‌ترین قیمت تعیین شده برای گندم معادل ۶ هزار تومان باید باشد چرا که تعیین قیمت نامناسب سبب افزایش واردات به کشور می‌شود.

وی با اشاره به این که ۴ هزار تومان تعیین قیمت برای خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری عادلانه نیست بیان کرد: با توجه به این که قیمت گندم برای هر کیلوگرم برای کشاورز ۵ هزار تومان برآورد می‌شود این قیمت پایین‌تر نمی‌تواند هیچ منفعتی برای گندمکاران داشته باشد بلکه به ضرر آنان است.

موسوی ادامه داد: تعیین قیمت نامناسب سبب دلسردی کشاورزان خواهد شد و دستاورد خودکفایی در تولید گندم به خطر می‌افتد که این مسئله به هیچ عنوان برای آینده این استان قابل قبول نبوده و بدون شک شرایط نامناسبی را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اگر با کاهش میزان تولیدات گندم مواجه شویم این مسئله سبب افزایش واردات و کاهش صادرات نیز خواهد شد و به همین دلیل نیاز است تا تجدید نظر در خصوص تعیین قیمت این محصول انجام شود تا بتوانیم انگیزه و رغبت را بین گندمکاران ایجاد کنیم.

موسوی بیان کرد: مجلس در این زمینه عزم جدی دارد و به دنبال بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان است که امیدواریم با این اقدام جدی بتوانیم مشکلات پیش روی کشاورزان را به حداقل رسانده و موضوعی که بدون شک ملی و حیاتی است را با نظرات کارشناسانه به فرجام برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مشکلات اساسی استان اردبیل که نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است گفت: نبود انبارهای مکانیزه یکی از عواملی است که سبب می‌شود محصولات استراتژیک این استان با کم‌ترین قیمت ممکن به فروش برسد و این یک دغدغه مهم و جدی است که امسال در اردبیل چند بار پشت سر هم به خصوص در ارتباط با تولید سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی اتفاق افتاد.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: رایزنی‌های لازم با وزیر صمت در این باره انجام یافته که امیدواریم زمینه صادرات این محصولات محقق  شود.

وی تصریح کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی یکی از مشکلات بزرگ کشور است که در اردبیل نیز این مشکل وجود دارد. انبارهای مکانیزه برای نگهداری این محصول استراتژیک در اردبیل وجود ندارد و به همین دلایل نیز قیمت خرید تضمینی به صرف کشاورزان نیست.

قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای کشاورزان به صرفه نیست
در همین زمینه نرگس محمدی کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اهمیت تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک برای کشور اظهار کرد: دولت باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از کشاورزان و بویژه گندمکاران داشته باشد.

وی تعیین قیمت ۴ هزار تومانی برای خرید گندم در سال آتی را نامعقول عنوان کرد و افزود: کشاورزان در صورتی اقدام به کِشت محصول می کنند که صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد که با شرایط موجود قطعا این مهم برای آنها محقق نخواهد شد و همین مسئله بی شک تغییر الگوی کِشت را به همراه خواهد داشت.

محمدی با تاکید بر لزوم افزایش تولید محصولات استراتژیک در کشور اظهار کرد: وابستگی به محصولاتی حیاتی همچون گندم یک فاجعه خواهد بود و اثرات مخربی بر وضعیت کشور خواهد داشت برهمین اساس انتظار می رود دولت و مجلس تصمیم گیری منطقی نسبت به این مقوله داشته باشند.

کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به شرایط تورمی کشور اظهار کرد: در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باید تورم لجام گسیخته ای که در حال حال حاضر شاهد آن هستیم لحاظ شود.  

وی تصریح کرد: در شرایط بحرانی اقتصادی که هزینه معیشت مردم به‌ویژه کشاورزان به‌سختی تأمین می‌شود لازم است دولت نگاه جدی تری به موضوع حمایتی از این قشر زحمت کِش داشته باشد.   

به امید روزی که هیچ کشاورزی دسترنج زحمات خود را از دست ندهد و با داشتن لبخد رضایت برای سال آینده زراعی خود برنامه‌ریزی داشته باشد که این موضوعه نیازمند چکش‌کاری‌ها و استفاده از نظرات‌ کارشناسانه و تخصصی برای تحقق اهداف مورد نظر است.

کد خبر: ۴۷٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha