۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
اتصال ۴ استان دیگر کشور به خطوط ریلی
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

اتصال ۴ استان دیگر کشور به خطوط ریلی

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال آینده، چهار استان دیگر کشور به خطوط ریلی متصل خواهند شد.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به افزایش ضریب نفوذ ۲۰ درصدی ریل تا پایان برنامه ششم توسعه افزود: در این دولت، پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شد و قرار است تا پایان دولت و یا حداکثر پایان سال آینده (که سال آخر برنامه ششم توسعه است) چهار استان چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان و بخشی از استان خراسان شمالی به خطوط ریلی بپیوندد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ضریب دسترسی جامعه به شبکه ریلی به ۴۰ درصد رسیده است و این میزان تا آخر سال آینده به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی مهمترین تکلیف هر بخش اقتصادی را در کشور، تلاش برای به چالش کشیدن اصل تقاضا برای ارز و ایجاد نهضت خودکفایی دانست و افزود: در شرایط اقتصادی کنونی که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم باید حداکثر توان ما استفاده از ظرفیت ساخت داخل کشور باشد.

وی ساخت ریل ملی در صنایع فولادی کشور و همچنین استفاده از سوزن قطار ساخت داخل را دو حرکت مهم صنعت ریلی برای کاهش وابستگی به خارج دانست و گفت: خوشبختانه ریل ساخت داخل در سال گذشته محقق شد و هم اکنون یکی از چالش‌های مهم ما، تقاضای بالا برای ریل ساخت داخل است.

وزیر راه و شهرسازی تلاش برای ساخت هرچه سریعتر کریدور شمال - جنوب از طریق اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی کشور را بزرگترین پروژه ریلی کشور دانست و افزود: با وجود همه مشکلات و کاستی ها، این طرح با سرعت بیشتری در دست ساخت است.

وی اتصال به خطوط ریل دیگر کشورها را از دیگر برنامه‌های مهم راه آهن دانست و گفت: سال‌ها در توسعه محور غربی متوقف بودیم که با عضویت ایران در راه آهن کشورهای آسیای میانه (CIS) و اتخاذ تعرفه‌های واحد ظرفیت بزرگی برای ترانزیت کشور رخ داده است.

اسلامی از ساخت راه آهن خواف - هرات به عنوان توسعه محور شرق خطوط ریلی کشور یاد کرد و افزود: با این اقدام نیز فرصت جدید دیگری برای ناوگان ریلی کشور بوجود خواهد آمد و با قطع وابستگی خطوط ریلی به واردات کالا از خارج، سهم بیشتری از جابجایی و ترانزیت منطقه‌ای برای صنایع ریلی داخلی جذب خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: ایران باید با توسعه ظرفیت‌های ریلی خود، آماده ایفای نقش مهمتری در ترانزیت بار و کالا در عرصه بین المللی شود.

کد خبر: ۴۷٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha